4 949 läst · 7 svar
5k läst
7 svar
Förfylld olja i en Stiga Snowpower?
Hej!
Har köpt en Stiga Snowpower (snöslunga) och enligt manualen är det förstås mycket viktigt att inte starta slungan utan att först ha fyllt på olja i motorn. Det sitter också en varningslapp på motorn (Briggs & Stratton) som uttrycker vikten av detta. Det märkliga är att när jag tar upp oljestickan ser jag att det finns olja i tanken. Inte riktigt optimalt fylld men inom normalområdet på mätstickan.
Är detta rätt sorts olja eller något slags underhållsolja? Bör jag tömma ut den och fylla på ny eller är det bara att köra?
Har köpt en Stiga Snowpower (snöslunga) och enligt manualen är det förstås mycket viktigt att inte starta slungan utan att först ha fyllt på olja i motorn. Det sitter också en varningslapp på motorn (Briggs & Stratton) som uttrycker vikten av detta. Det märkliga är att när jag tar upp oljestickan ser jag att det finns olja i tanken. Inte riktigt optimalt fylld men inom normalområdet på mätstickan.
Är detta rätt sorts olja eller något slags underhållsolja? Bör jag tömma ut den och fylla på ny eller är det bara att köra?
Har också sett det där. Det är riktig olja i, fyll bara på till max och kör.
Vissa snöslungor är fyllda från början, beror på vilken fabrik som gjort maskinen. Anledningen är väl troligen att snöslungeoljan kan vara lite knepigare att få tag på än gräsklipparoljan, de motorerna är inte fyllda från fabrik. dessutom transporteras snöslungor i stort sett alltid på singelpall, så risken för att de välter och oljan rinner ut får väl anses som minimal.
I bruxen till den Stiga 4-takts snöslungan jag köpt så står det att man ska använda följande oljekvalitet;
----------------------------------------------------------------
Användning, Olja, Grad
Över -18°C, SAE 5W-30, Minst SH
Under -18°C, SAE 0W-30, Minst SH
Använd ej SAE 10W40.
Byt olja första gången efter 2 timmars användning, sedan var
25:e körtimma eller minst en gång per säsong.
----------------------------------------------------------------
1liter helsyntet 5W-30 levererades med maskinen.
Så det är inget speciellt med "snöslungeolja". Helsyntet & helst en 0W-30.
----------------------------------------------------------------
Användning, Olja, Grad
Över -18°C, SAE 5W-30, Minst SH
Under -18°C, SAE 0W-30, Minst SH
Använd ej SAE 10W40.
Byt olja första gången efter 2 timmars användning, sedan var
25:e körtimma eller minst en gång per säsong.
----------------------------------------------------------------
1liter helsyntet 5W-30 levererades med maskinen.
Så det är inget speciellt med "snöslungeolja". Helsyntet & helst en 0W-30.
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Verkar som det finns undantag.Nonkan skrev:Vissa snöslungor är fyllda från början, beror på vilken fabrik som gjort maskinen. Anledningen är väl troligen att snöslungeoljan kan vara lite knepigare att få tag på än gräsklipparoljan, de motorerna är inte fyllda från fabrik. dessutom transporteras snöslungor i stort sett alltid på singelpall, så risken för att de välter och oljan rinner ut får väl anses som minimal.
Min lilla Stiga Primo hade full oljemängd vid leverans. Och batteriet var laddat
Å min MTD hade typ till halva stickan. Men återförsäljaren skickade med en liter vinterolja.