Vi bygger nytt och kommer snart börja sätta upp gipsskivor på väggarna. Vi har inte tänkt oss tapeter utan vit väggfärg. glasfiberväv som grund är bra har vi hört, men spelar det stor roll vilken sorts väv man köper eller går det bra att handla på typ Rusta? Vi har riktigt pressat ekonomiskt med dubbla boenden nu.
 
min personliga uppfattning är att skippa 100/135 glasfiber väven då det känns lite 90 tal ;)
Kör istället Armeringsduk/väv CP100 Så får ni helt släta väggar istället (om ni nu spacklat ordentligt) Den brukar oftast gå att köpa billigare än en riktigt 1sort Glasfiberväv.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Jag kanske blandar ihop begreppen, men det vi är ute efter är en slät väv. Vi hade tänkt måla direkt på det spacklade gipset men fick tipset att sätta en väv först för att minska risken att ev ojämnheter syns och kunna skippa grundmålningen.
 
Har satt billig slät väv från byggmax med bra resultat. En sak att notera är att det går visserligen att hoppa över grundmålning men väven suger otroligt mycket färg så att måla med en dyr väggfärg direkt på väv blir inte billigt. Man får nästan börja med att grunda med en billigare grundfärg eller vet att vissa har börjat med billig väggfärg från t.ex. rusta en vända. Fungerar också bra att grunda med samma vävlim som man sätter upp väven med.
 
  • Gilla
Amblis
  • Laddar…
Jag satte upp omönstrad väv i min 50talslägenhet med putsade betongväggar.

Köpte först väv som inte behövde grundas enligt säljaren på Nordsjö, men när jag läser bruksanvisningen så ska man efter man satt upp väven rolla den med vävlim. (dvs grunda den)
Köpte senare fler rullar på Hornbach som behövde grundas och de hade samma monteringsanvisning. :x
 
  • Gilla
Aser
  • Laddar…
varför sätta väv när gipsen redan har papp som ytskikt? priset per m2 lär gå upp rejält helt i onödan. kommer gå minst det dubbla i mängd färg. inte speciellt svårt att få det bra med bara gips utan väv. nackdelen med väv är att det blir en annan yta. skulle man behöva spackla någon gång i framtiden på en vägg för o laga en skada kommer spacklingen att synas som en slät fläck. blir bökigt att fixa skador.
 
Får räkna på det. Vi kör på det som är billigast.
 
Jag kör alltid microlit på gips. Dels så säkerställer det att inga sprickor uppkommer sen ger det ett "lugnare" intryck, inte lika stelt som slät gips.
 
  • Gilla
Helene Lidbeck
  • Laddar…
meckis skrev:
varför sätta väv när gipsen redan har papp som ytskikt? priset per m2 lär gå upp rejält helt i onödan. kommer gå minst det dubbla i mängd färg. inte speciellt svårt att få det bra med bara gips utan väv. nackdelen med väv är att det blir en annan yta. skulle man behöva spackla någon gång i framtiden på en vägg för o laga en skada kommer spacklingen att synas som en slät fläck. blir bökigt att fixa skador.
Jag tror som flera påpekat att det TS är ute efter är microlit, dvs en slät väv som vi satte på gipset innan vi målade. Jag inbillar mig i alla fall att man får en tåligare yta jämfört med att måla direkt på pappen. Så jag tror inte att en eventuell skada blir varken lättare eller svårare att fixa till om TS väljer att måla direkt på pappen eller en väv.
 
mr_bygg skrev:
Jag tror som flera påpekat att det TS är ute efter är microlit, dvs en slät väv som vi satte på gipset innan vi målade. Jag inbillar mig i alla fall att man får en tåligare yta jämfört med att måla direkt på pappen. Så jag tror inte att en eventuell skada blir varken lättare eller svårare att fixa till om TS väljer att måla direkt på pappen eller en väv.

Jag tror att TS är ute efter en armeringsväv/duk av cellulosa polyester typ jag. Väldigt få människor som använder den gamla glasfiber produkten microlit idag.
 
Ok microlit vs duk av cellulosatyp. Jag hittar slät glasfiberväv på byggmax, vad har den andra väven för säljnamn? Hittar det inte.
 
TF83
Lyfter den här tråden igen.. Funkar denna lika bra i ett badrum istället för den mönstrade "vanliga" väven också?
 
Den heter oftast fiberfilt om det är cellulosa/polyester.
Nej, det går inte att använda denna i ett badrum med våtrumsfärg om man vill ha det typgodkänt. Det är däremot precis lika bra som den mönstrade väven om man gör arbetet ordentligt, d.v.s. att fiberfilten blir helt genomblött av färg/grundfärg. Dock inte typgodkänt.
 
Kallas även målarfilt. Tunnare variant att lägga på gips innan målning dock är underarbetet lika viktigt. Den är så pass tunn så man behöver inte köra nån xtra målning. Finns på Bauhaus t ex.
 
  • Gilla
ingaraso
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.