Är det en komponent så torkar färgen/limmet av luft.
En två komponent behöver en härdare som blandas in i färgen/limmet för att torka.

En vanlig oljefärg är således en komponent.
 
Det var så enkelt alltså :) Tack för svaret
 
Tvåkomponentsfärg är dyrare och krångligare att hålla på med, men blir mycket hårdare och slitstarkare. Men det används inte mycket när det gäller hus. Det enda jag kommer på är en del slags golvfärg.
 
Silikatfärg, den ursprungliga, är också 2-komponent.
 
Mmm... till att måla puts med? Tänkte inte på det, jag som bor i trähus.
 
Jag har en till fråga. Jag ska måla några fönsterbågar med en färgspruta av följande modell; http://www.jula.se/fargspruta-082009

Vilken typ av färg ska man använda till den? Jag hade en burk med Beckers oljefärg som jag provade med. Men det kom bara luft ur sprutan. Inte en endaste klick färg.
Måste man späda ut färgen med något för att göra den tunnare? Eller är det någon helt speciell typ av färg man ska använda? Jag är nybörjare på färgsprutor och håller på att lära mig.
 
Har ingen erfarenhet av sprutmålning men däremot av fönsterbågar. Kan inte tänka mig att man vinner något på att sprutmåla just fönsterbågar! Små ytor och många vinklar och sidor.

I min värld ska fönsterbågar målas med högklassig linoljefärg som arbetas in i träet....... :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Micc
  • Laddar…
Jo, men jag vill inte ha en massa penseldrag och ojämn tjocklek på färglagret. Jag inbillar mig att man vid sprutmålning får ett jämnare och finare resultat än om man målar med pensel.
Jag har tidigare målat fönsterbågarna med pensel men aldrig känt mig nöjd med resultatet p.g.a. alla penseldrag och dyligt.
Linoljefärg kanske också kan användas med färgspruta?
 
GammErik skrev:
Måste man späda ut färgen med något för att göra den tunnare? Eller är det någon helt speciell typ av färg man ska använda? Jag är nybörjare på färgsprutor och håller på att lära mig.
Färgen måste tunnas, till en viss specifik viskositet. Kolla manualen till din färgspruta. Det brukar alltid vara en viskositetsmätare med färgsprutorna.
 
GammErik skrev:
Linoljefärg kanske också kan användas med färgspruta?
Jomen, själva poängen med linoljefärg är att den ska vara fet och tränga in i träet och konservera det. Späder man färgen så försämrar man den egenskapen.

Anledningen till att jag är skeptisk till att sprutmåla fönsterkarmar är att jag misstänker att färg kommer att samlas lite tjockare i hörnen och i botten på profilerna så att profilerna mister sin skärpa. När man penselmålar bemödar man sig om att stryka ut sådana färgansamlingar. Nu ser jag förstås framför mig äldre typ av profilerad fönsterbåge. Om det är en modern fönsterbåge utan några profiler så spelar detta kanske ingen roll.
 
Sommartorparn skrev:
Jomen, själva poängen med linoljefärg är att...
Jag förstår vad du menar, men jag brukar sällan känna mig nöjd med resultatet när jag målar mina fönster med pensel. Jag får inte till den här jämna och glansiga ytan som jag vill ha. Och penseldragen blir jag alldeles illamående av att se :)
Fönsterbågarna tillverkar jag själv efter gamla förlagor med spröjs, profiler och allt. Och självklart är det linoljefärg man traditionellt ska måla såna fönster med. Men jag tänker åtminstonde prova att sprutmåla ett fönster och se hur resultatet blir. Sen tycker jag linoljefärg brukar vara tunnare än oljefärg så man kanske inte behöver späda den.

andersmc skrev:
Kolla manualen till din färgspruta. Det brukar alltid vara en viskositetsmätare med färgsprutorna.
Menar du att det brukar följa med en viskositetsmätare med sprutan? I manualen står det inget om viskositet i alla fall.
 
Mikael_L
GammErik skrev:
Jag har en till fråga. Jag ska måla några fönsterbågar med en färgspruta av följande modell; [länk]

Vilken typ av färg ska man använda till den? Jag hade en burk med Beckers oljefärg som jag provade med. Men det kom bara luft ur sprutan. Inte en endaste klick färg.
Måste man späda ut färgen med något för att göra den tunnare? Eller är det någon helt speciell typ av färg man ska använda? Jag är nybörjare på färgsprutor och håller på att lära mig.
Har du ställt in den rätt då?
Det brukar finnas en ratt för luftmängd (för sprutbredd) och en för färgmängd (om jag nu minns rätt, jä**** länge sen jag sprutmålade med en sån där).
Jag tror det är skruven där bak som är helt centrerad med munstycket fram som ställer färgmängd och skruven lite ovan som som ställer luftmängd.
Vilken vinkel som den ej cirkulära sprutprofilen får ställer du helt enkelt med att lossa muttern och vrida munstycket.
Och vill du spruta bredare så ökar du luften till sprutbreddsmunstyckena.
Och så ställer du önskad färgmängd. Är det svårt att undvika rinning så är det för mycket färg.
Kommer färgen i för stora "kluttar/droppar" så behöver den spädas.

Avtryckaren är tvåstegs, tryck in halvvägs så kommer det endast luft, sen hela vägen så blir det färg också.
När man ska måla trycker man först in avtryckaren så det bara kommer luft, sen startar man sin svepande rörelse (en bit före där man tänkt det ska komma färg) och när det blir dags för färg så trycker man in avtryckaren helt så kommer det färg också, och så gör man på samma vis när svepet är avslutat, man släpper avtryckaren först så bara färgtillförseln stryps, och sen stoppar man luften.
På detta vis slipper man att få stora färgdroppar som spottas ut och börjar rinna.

Det är en konst detta, men halvhyfsat duktig blir man jättesnabbt. Men att bli riktigt riktigt bra kräver enormt mycket träning och erfarenhet.
Jag lackade dock min första bil helt utan rinningar och apelsinskal! Jäkligt stolt var jag kan jag säga. :)

Ja just det, för ett både rinnfritt och apelsinskalsfritt resultat så lägger en billackerare först ett lite för tunt lager, som om det fick torka skulle betyda massiv apelsinskalslook. Sen får lösningsmedlet i detta lager dunsta av ett litet tag, jag minns inte längre hur länge, men kan gissa på en halvtimme typ. Sen drar man på nästa lager, och nu gäller det att verkligen lacka fram till högglans, men pga av fortfarande våt färg under som redan har släppt ifrån sig en massa lösningsmedel så går lösningsmedlet från detta andra lager in i det första, och stabiliserar färgskiktet så man får lite större marginal mot rinningar.
Ett billackerar-tips. Som antagligen går att tillämpa på annat än bilar.


I vilket fall. Jag själv skulle aldrig sprutmåla fönsterkarmar eller fönsterbågar/spröjs. Självklart skulle jag köra med pensel.
 
Redigerat:
Jag fyllde behållaren med vatten och provade, och då funkade det. Alla inställningsrattar har jag skruvat på, men det hjälpte inte heller. Antagligen var färgen för tjock och behöver spädas.

Men hur gör dom professionella fönstertillverkarna då? Målar dom också med pensel?:D
 
Mikael_L
Nä dom sprutar givetvis av produktionstekniska skäl.

Tillverkar man med tunna snygga spröjs efter gammal förlaga för att erhålla ett vackert genuint utseende så förstör man väl det med sprutmålning?
Eller tror du dom sprutmålade år 1910? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.