Har ett hustak idag som ser lite risigt ut.
Det är inte läge att göra en helrenovering än på taket men jag skulle gärna fräscha upp det ngt.

Taket har legat 50 år ca och är skitigt, på sina ställen är det lite grönt också.
Ser ut liknande som bifogad bild.

Går det att tvätta ett tak så att det åtminstone ser vettigt ut eller?
Isåfall, tillvägagångsätt och material?
 
  • hustak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det betong pannor som legat 50 år är det dags att byta.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Ja, det där taket ser ut att vara dags för byte på.
 
Vad grundar ni det på?
 
Att livslängden på pannor är 30-40 år.
 
Vad händer efter 40 år, blir det smulor/mjöl över en natt?

Jag skulle nog oroa mig mer över undertaket... Det finns så vitt jag vet inte bomtäta pannor.

Jag skulle tänka mig sånt de gör reklam för på tv, som man sprutar upp.
Ska du upp o gå o borsta med piasava (stavas det så?), så kanske pannorna brister pga skörhet (gamla)...
 
JOW skrev:
Vad händer efter 40 år, blir det smulor/mjöl över en natt?

Jag skulle nog oroa mig mer över undertaket... Det finns så vitt jag vet inte bomtäta pannor.

Jag skulle tänka mig sånt de gör reklam för på tv, som man sprutar upp.
Ska du upp o gå o borsta med piasava (stavas det så?), så kanske pannorna brister pga skörhet (gamla)...
Nej det blir dom inte men pannor och pappen blir så dåliga så det läcker in vatten tillslut. Tegel och betongpannor är aldrig riktigt täta utan det är pappen under som ska vara tätt.
 
Jo, min första fråga var naturligtvis en pik, om att det det är svårt att säga enbart på ålder -"Byt".
Därav skrev jag även att man istället för pannorna bör oroa sig över pappen som ligger under.

Om pannorna är relativt hela och man inte är orolig över undertaket så tycker jag nog att man kan göra rent, om man vill, enbart för det estetiska.
Och det var ju det som frågeställningen gällde.
 
Ta och tvätta taket noggrant med högtryck och måla sedan om betongpannorna, detta är " enkel " lösning! Men det enda rätta igentligen är att ta bort betongpannorna släng på nytt tätskikt och sedan på med riktigt tegeltak, så håller det i 80-100 år! Vårt 70 åriga tegeltak var i så fint skick att jag bytte tätskikt och sedan la på dom igen, efter tvätt och sedan en boracol-spray på det.....håller förhoppningsvis i ca 30-40 år till....
 
marre123666 skrev:
Ta och tvätta taket noggrant med högtryck och måla sedan om betongpannorna, detta är " enkel " lösning! Men det enda rätta igentligen är att ta bort betongpannorna släng på nytt tätskikt och sedan på med riktigt tegeltak, så håller det i 80-100 år! Vårt 70 åriga tegeltak var i så fint skick att jag bytte tätskikt och sedan la på dom igen, efter tvätt och sedan en boracol-spray på det.....håller förhoppningsvis i ca 30-40 år till....
Att måla är som du sa bara en estetisk lösning förlänger pannornas livslängd lite men man måste ändå byta pappen under. Dagens betongpannor håller ganska länge också men eftersom man ändå måste bytta pappen byter folk ändå betongpannorna för syns skull för dom kostar inte så mycket.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.