HEj..

Jag har en byggavfuktare som står och går nere i källaren, har ingen info alls om den förutom att den fungerar :)

Nu till min fråga.. vid vilken temp är det inte längre lönt att köra den? Ser att det mest blir is i den när det är kallt i källaren..

Vi har haft stora fuktproblem i källaren och har nu öppnat upp en ventil + avfuktare.
 
Min avfuktare har arbetstemp-område mellan 5-35 grader celcius. Men den är inte så effektiv under 10 grader. Nu har vi runt 17 grader i källaren och då funkar den bra.

// Lidman
 
ejwbegysv skrev:
HEj..

Vi har haft stora fuktproblem i källaren och har nu öppnat upp en ventil + avfuktare.
Menar du att du har en öppen ventil som låter uteluften komma in i källare? Den ska ju vara stängt om du vill avfukta annars avfuktar du hela världen! Avfuktaren kommer ju aldrig att bli färdig om du tillåter den fuktiga uteluften komma in i din källare hela tiden. Avfuktaren jobbar ju hela tiden utan att avfuktandet tar någonsin slut :'(.
Is i avfuktaren:
samlas den i vattenbehållare? då har du temp under 0 i källaren och det finns knappt något att avfukta = stäng den av.
Troligtvis sitter isen på dom kalla ytor i avfuktaren och den skall avfrostas med jämna mellanrum. Finns inte automatisk styrning för detta i din avfuktare? Då får du stoppa den själv då och då och avfrosta. Men stäng först luftventilen om du vill avfukta enbart källare ;)
gaia

 
När jag har kallt i garaget så brukar jag ställa en 500w halogenlampa direkt bakom avfuktaren, då funkar den i.a.f ner till 0°
 
Haagbard skrev:
När jag har kallt i garaget så brukar jag ställa en 500w halogenlampa direkt bakom avfuktaren, då funkar den i.a.f ner till 0°
:) och hur mycket fukt  finns det i luften att avfukta vid 0 grader? En dammsugare är faktisk mera effektiv när det gäller rimfrost ;)
gaia
 
Varifrån kommer fukten du vill få bort?
Du har knappast stora fuktproblem om det enbart är den fukt som kommer in genom ventilen även om jag håller med föregående om att det i så fall kommer att ta tid innan hela världen är torr....

Har du övervägt att göra om dräneringen. Vi har nyss gjort det och isolerat utvändigt. Det blev en oerhörd skillnad.

Är det en lokal fuktkälla kanske du kan isolera den på något sätt (presenning el dyl) och försöka applicera din avfuktare under presenningen på något sätt.
 
Kul med många svar på en enkel fråga..

Fuktig källare på grund av att den har stått igenbommad utan ventilation i många år, stuprör rakt ner brevid muren utan dränering, gammal igensatt dränering runt huset, läcka i taket vid ett ställe..

Nu är nästan all fukt borta..

Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.