BerraSWE skrev:
Får nog ringa och höra med installaören om det är normalt att det ska vara 23 grader inomhus när det är inställt på 20,5 grader. Ska inte innegivaren reglera så att elementen går ner på värme när önskad innetemp är uppnådd ?
I morse var det 22 på sovrummet och 23 uppe, -5 grader utomhus.
Det går just nu runt 40 kw per dag vilket skulle ge runt 1200kw per månad vilket iofs är helt okej med tanke på att kylan kommer mer och mer.
Har du justerat kurvan ?
 
Har du en innegivare eller har du en termostat i varje rum?

Strunta i innegivaren och gör som JOW har skrivit om i inlägg #6. Justeringen av kurvan är helt avgörande för att det ska fungera.
 
Var läser du av aktuell temperatur? Kom genom jobbet i kontakt med en dam som var tosig över att vårt vent agg värmde upp hennes hus. Tilluften var inställd på 17 grader men hon mätte mellan 19-20 grader i tilluften. När vi kom dit så stod det en gammal kvicksilvertermometer vid donet och mätte.

vet inte felmarginalen på en sådan, men tillsammans med en arg dams avläsning kan det slå på några grader.
 
Y
Prövat att sova med öppen dörr?
Oftast är det ventilationen som sviker. Ifall man stänger till ett sovrum med en eller två personer så kommer det bli varmare och äckligare (koldioxid) luft.
Samma här i datorrummet, det är någon grad varmare här med.
-enda termostaten jag kommer ha är nog faktiskt i sovrummet. Istället för onödig kroppsvärme så kan radiatorn få vila och skänka värmen till mitt mångfönster vardagsrum under natten..

Min innergivare kan jag inte ha aktiverad för då slutar den göra värme helt.
Istället fokuserar jag på kurva och kurvförskjutningen. Och har idag väldigt stabilt.
Det är lite tidskrävande, en liten justering per dag. En installatör har inte tid eller lust att laborera med det.

Ifall det är +5 ute och förkallt inne - öka kurvförskjutningen ett steg
Ifall det är +5 ute och förvarmt inne - sänk kurvförskjutningen ett steg

Ifall det är under 5grader och förkallt - öka kurvan
Ifall det är under 5grader och förvarmt - sänk kurvan

Vänta till nästa dag så huset hinner anpassa sig helt..

Sen kan innergivaren vara felplacerad. Min sitter givetvis på ett ställe som är 1grad varmare än ute vid gavlarna.
Sen kanske din utegivare sitter fel, det gjorde min, den satt i ett solhörn och registrerade helt åt helsike fel utomhusvärden och då planerade den ju fel värme inne med.


sen kan du köpa dig en IR-mätare.. 200kr ?... mät rören på radiatorn efter att den matat värme en stund.. räkna hur stor skillnad det är.. ifall båda rören är lika varma så bör du bromsa radiatorn..
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
sen kan du köpa dig en IR-mätare.. 200kr ?... mät rören på radiatorn efter att den matat värme en stund.. räkna hur stor skillnad det är.. ifall båda rören är lika varma så bör du bromsa radiatorn..
Kan du utöka tangegångarna om det där, för jag förstår inte riktigt vad man skulle vara ute efter genom den manövern.

Om båda rören är lika varma så har radiatorn samma temperatur som rummet, eller så nära att mätnogrannheten spelar en ett spratt.
Så fort man tillför värme i rummet får man en svalare temp på returledningen, dvs att framledningen är varmare än rumstemperaturen.

Det är väl bra för en värmepump om det är låt dT, IVT's pumpar har jag för mig larmar på 11grader skillnad framledning-returledning.
Det är därför man inte ska ha termostater som begränsar flödet, för högt flöde är bra med VP.
Jag tror man dimensionerar på dT 7grader, men är lite osäker på den punkten.

Däremot vid förbränning så vill man ha låg returtemp, lågt flöde och varmt till radiatorn, kallt tillbaka.
 
Yrrol skrev:
Prövat att sova med öppen dörr?
Oftast är det ventilationen som sviker. Ifall man stänger till ett sovrum med en eller två personer så kommer det bli varmare och äckligare (koldioxid) luft.
Samma här i datorrummet, det är någon grad varmare här med.
-enda termostaten jag kommer ha är nog faktiskt i sovrummet. Istället för onödig kroppsvärme så kan radiatorn få vila och skänka värmen till mitt mångfönster vardagsrum under natten..

Min innergivare kan jag inte ha aktiverad för då slutar den göra värme helt.
Istället fokuserar jag på kurva och kurvförskjutningen. Och har idag väldigt stabilt.
Det är lite tidskrävande, en liten justering per dag. En installatör har inte tid eller lust att laborera med det.

Ifall det är +5 ute och förkallt inne - öka kurvförskjutningen ett steg
Ifall det är +5 ute och förvarmt inne - sänk kurvförskjutningen ett steg

Ifall det är under 5grader och förkallt - öka kurvan
Ifall det är under 5grader och förvarmt - sänk kurvan

Vänta till nästa dag så huset hinner anpassa sig helt..

Sen kan innergivaren vara felplacerad. Min sitter givetvis på ett ställe som är 1grad varmare än ute vid gavlarna.
Sen kanske din utegivare sitter fel, det gjorde min, den satt i ett solhörn och registrerade helt åt helsike fel utomhusvärden och då planerade den ju fel värme inne med.


sen kan du köpa dig en IR-mätare.. 200kr ?... mät rören på radiatorn efter att den matat värme en stund.. räkna hur stor skillnad det är.. ifall båda rören är lika varma så bör du bromsa radiatorn..
Vilken typ av vp har du om innegivaren gör så att den slutat göra värme helt på de flesta nyare kan man justera hur mycket innegivaren ska få styra.
 
peternicklas
BerraSWE skrev:
Får nog ringa och höra med installaören om det är normalt att det ska vara 23 grader inomhus när det är inställt på 20,5 grader. Ska inte innegivaren reglera så att elementen går ner på värme när önskad innetemp är uppnådd ?
I morse var det 22 på sovrummet och 23 uppe, -5 grader utomhus.
Det går just nu runt 40 kw per dag vilket skulle ge runt 1200kw per månad vilket iofs är helt okej med tanke på att kylan kommer mer och mer.
Du måste ändra kompenseringen för utegivaren och/eller innegivaren.
 
Y
JOW skrev:
Kan du utöka tangegångarna om det där, för jag förstår inte riktigt vad man skulle vara ute efter genom den manövern.
Om båda rören är lika varma så jobbar förmodligen inte pannan. Eller så är flödet genom radiatorn så högt så returen blir onödigt hög och pannan börjar jobba fel. Man kan dessutom upptäcka felvända radiatorer som kortsluter flödet. Visst det var överkurs grej i hans fall där han bara får ett förvarmt sovrum, men det var ju fler som pratade på att han skulle justera sin radiator.

Ska man uppnå ett DeltaT på 7-10 grader i pannan, så vill man väl helst att det är 7-10 grader på varje radiator.
Inte att några radiatorer har dT 15, medan en annan har 1 eller 0... Då är det obalans.. Man blir lurad vid pannan som säger att helahusets dT kanske är 7-10.

varme.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Senaste mätningen visar ju att de två radiatorerna efter min golvvärme inte jobbar som de andra, men pannans deltaT kanske påstår det. Justerar jag in det så kan jag kanske sänka kurvan sen och få billigare drift.

smurfen72 skrev:
på de flesta nyare kan man justera hur mycket innegivaren ska få styra.
Ja. Nu har jag testat olika faktorer, både små och stora. Men den bryter ändå allt och det kan bero på obalanserade radiatorer (deltaT) eller kretskortfel enligt tillverkaren då jag ringt supporten och bollat lite med dom.
Så jag inleder med att justera in mitt system.




Det pågår många mätningar justnu hos mig och jag för tabeller med noteringar.
För skoj skull tog jag in ena mätaren och mätte inne i mitt sovrum nu som jag sovit i ensam och med stängd dörr.

Vid 10:00.. Så hade jag 21,5 i huset, 27% luftfuktighet... 1grad utomhus... 22,8 i sovrummet och 29% luftfuktighet (rummet han kylas lite när jag öppnade dörren för hämta mätaren)
Detta handlar om ventilation. Hade dörren stått öppen så vore det ju 21,5 där med. Termostat vore okej åtgärd.
Överväger att såga större springa på dörren men tror inte det är värt det.
 
Redigerat:
Då förstår jag vad det var du var ute efter, du missade att skriva att de ska titta på samtliga radiatorer för att se om det behöver justeras, kanske lättast upplevs som att det är kallt i vissa rum och varmt i andra.
Är det jämn (över-)temperatur i hela huset så tror jag inte det är där problemet ligger.

Men fortfarande så kan inte flödet bli för högt, det kan bara bli för högt relativt andra radiatorers flöde.
 
Yrrol skrev:
Om båda rören är lika varma så jobbar förmodligen inte pannan. Eller så är flödet genom radiatorn så högt så returen blir onödigt hög och pannan börjar jobba fel. Man kan dessutom upptäcka felvända radiatorer som kortsluter flödet. Visst det var överkurs grej i hans fall där han bara får ett förvarmt sovrum, men det var ju fler som pratade på att han skulle justera sin radiator.

Ska man uppnå ett DeltaT på 7-10 grader i pannan, så vill man väl helst att det är 7-10 grader på varje radiator.
Inte att några radiatorer har dT 15, medan en annan har 1 eller 0... Då är det obalans.. Man blir lurad vid pannan som säger att helahusets dT kanske är 7-10.

[bild]
Senaste mätningen visar ju att de två radiatorerna efter min golvvärme inte jobbar som de andra, men pannans deltaT kanske påstår det. Justerar jag in det så kan jag kanske sänka kurvan sen och få billigare drift.


Ja. Nu har jag testat olika faktorer, både små och stora. Men den bryter ändå allt och det kan bero på obalanserade radiatorer (deltaT) eller kretskortfel enligt tillverkaren då jag ringt supporten och bollat lite med dom.
Så jag inleder med att justera in mitt system.




Det pågår många mätningar justnu hos mig och jag för tabeller med noteringar.
För skoj skull tog jag in ena mätaren och mätte inne i mitt sovrum nu som jag sovit i ensam och med stängd dörr.



Detta handlar om ventilation. Hade dörren stått öppen så vore det ju 21,5 där med. Termostat vore okej åtgärd.
Överväger att såga större springa på dörren men tror inte det är värt det.
Klart raddarna ska justeras in det gör gott för drifen oavsett innetemp. Har du kollat så innegivaren är rätt inkopplad på tex Nibe finns en plint som blockerar värme och ansluter man en växlande termostat dit då blockeras värmen helt vid uppnått värde.
 
Y
smurfen72 skrev:
Klart raddarna ska justeras in det gör gott för drifen oavsett innetemp. Har du kollat så innegivaren är rätt inkopplad på tex Nibe finns en plint som blockerar värme och ansluter man en växlande termostat dit då blockeras värmen helt vid uppnått värde.
Jo jag har allt kollat. Har kört två olika innegivare, kontrollmätt både avläsningen och volten.
Det som kvarstår enligt nibe är kretskortfel men tidigare hade jag andra problem som kunde störa. Nu när jag åtgärdat dom så kan inomhusstyrningen fungera. Har inte prövat än då jag vill fokusera på att allt är rätt i manuell drift. Tror du har hjälpt mig tidigare då jag känner igen ditt nick. ;)

- Fast.. Tycker inte vi ska stjäla fokus från trådskaparens fråga. ;)

--------------

Så vill jag be om ursäkt för att jag slarvläste, trodde det bara gällde ett rum. Inte en hel ovanvåning.

Då bör firman komma och strypa stammen upp till ovanvåningen.
-eller? Blir nervös nu när jag inser mig vara amatör bland veteranerna. :)
 
  • 4892542_Injusteringsventil-STV_5488[1].jpg
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.