Hejsan jag har funderat ett tag oå att göra en vent.kanal från kaminen till restrerande rum för att sprida ut värmen. Givetvis med fläkt och termostat.
Tycker kaminvärmen sprider sig dåligt till resten av huset, tänker jag överdrivet, räcker det med takfläkt kanske!?

Tacksam för era tankar!
 
Jag fick samma problem då jag satte upp en vägg som tidigare var nedtagen. Var mer öppen planlösning förut.

Jag köpte en tak fläkt på bauhouse. Blev bättre men funderar på en sån där intellivent värme flyttare.
Sent from my XT320 using Byggahus
 
Jag har samma funderingar, men har hört (läst?) någonstans att det ska vara bättre att blåsa den kallare luften mot kaminen istället för tvärtom.

skickat från en telefon nära mig.
 
Jag drog isolerade spirorör på vinden för att flytta värmen till andra änden av huset. Funkade hur bra som helst.
 
empame skrev:
Jag drog isolerade spirorör på vinden för att flytta värmen till andra änden av huset. Funkade hur bra som helst.
Hade du någon fläkt? Bilder? Beskriv gärna lite utförligare så till och med jag förstår;)(y)

Sent from my XT320 using Byggahus
 
Frånluftsdon i taket ovanför kaminen, ljuddämpare och en kanalfläkt och sen ett tilluftsdon i varje sovrum i andra änden av huset. En varvtalsregulstor till fläkten kan också vara bra.
Behövde aldrig använda någon värme i de rummen där värmen blåste ut, inte ens vid -20 c.
Hela systemet kostade 2000-3000kr men sparade nog in det på en vinter.
 
empame skrev:
Frånluftsdon i taket ovanför kaminen, ljuddämpare och en kanalfläkt och sen ett tilluftsdon i varje sovrum i andra änden av huset. En varvtalsregulstor till fläkten kan också vara bra.
Behövde aldrig använda någon värme i de rummen där värmen blåste ut, inte ens vid -20 c.
Hela systemet kostade 2000-3000kr men sparade nog in det på en vinter.
Jag förstår verkligen om du inte har ork/tid/lust att testa, men det vore intressant att veta hur ditt system skulle fungera om du vände på fläkten så att den tar luft från sovrummen och blåser det till kaminen.
Dina tankar om hur det skulle fungera är välkomna!

skickat från en telefon nära mig.
 
Hmm, ja det hade ju varit intressant att testa men jag bor i kvar i det huset.
 
Varm luft stiger. Det rätta om man vill sänka värmen i kaminrummet är att suga ut den från taknivån och sprida i andra rum. Jag drog oxå spiro från takventil från källaren till vinden, 10m längs huset och ner o ut i vardagsrummet, tvättstuga och hobbyrum . Funkar bra. Spola på kallluft på kaminen kan man oxå göra, det höjer avgiven effekt.

sänt from my fån
 
largab skrev:
Varm luft stiger. Det rätta om man vill sänka värmen i kaminrummet är att suga ut den från taknivån och sprida i andra rum. Jag drog oxå spiro från takventil från källaren till vinden, 10m längs huset och ner o ut i vardagsrummet, tvättstuga och hobbyrum . Funkar bra. Spola på kallluft på kaminen kan man oxå göra, det höjer avgiven effekt.

sänt from my fån
Jo, i mitt huvud så kommer luften i kaminrummet att blandas bättre, och eftersom man får ett övertryck i det rummet så kommer den varmare blandningen att leta sig vidare ut i huset.
Ett sådant system kommer visserligen att bli trögare precis när man börjar elda, eftersom man värmer "hela huset" på en gång.

skickat från en telefon nära mig.
 
Lostmoose skrev:
Jo, i mitt huvud så kommer luften i kaminrummet att blandas bättre, och eftersom man får ett övertryck i det rummet så kommer den varmare blandningen att leta sig vidare ut i huset.
Ett sådant system kommer visserligen att bli trögare precis när man börjar elda, eftersom man värmer "hela huset" på en gång.

skickat från en telefon nära mig.
Hos mig har jag inget problem med att få värme. Det blir för varmt i gillestugan när jag eldar, därför suger jag bort den hetaste luften till de andra rummen. Flyttar mest watt per volym luft då. Om jag vill ha mer effekt från kaminen då kör jag fläktens interna fläkt.
sänt from my fån
 
largab skrev:
Hos mig har jag inget problem med att få värme. Det blir för varmt i gillestugan när jag eldar, därför suger jag bort den hetaste luften till de andra rummen. Flyttar mest watt per volym luft då. Om jag vill ha mer effekt från kaminen då kör jag fläktens interna fläkt.
sänt from my fån
Det var så sant, för att flytta mesta möjliga energi så ska ju temperaturen vara så hög som möjligt.
Då kan man ju klara sig med lite klenare kanaler och mindre fläkt, men uppnå samma värmeförflyttning.

...eller tänker jag fel nu?

skickat från en telefon nära mig.
 
Lostmoose skrev:
Det var så sant, för att flytta mesta möjliga energi så ska ju temperaturen vara så hög som möjligt.
Då kan man ju klara sig med lite klenare kanaler och mindre fläkt, men uppnå samma värmeförflyttning.

...eller tänker jag fel nu?

skickat från en telefon nära mig.
Rättelse: flyttar naturligtvis energi, inte effekt per volym luft.
Du tänker rätt. Men jag skulle dra så grovt som möjligt. Tystare, mindre motstånd, högre toppeffekt.

sänt from my fån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.