En som hade solfångare noterade vid ett tillfälle +82 grader från solfångaren då det var -10 på vintern. Allting som är varmare än hålet är ju godis och på vintern kan brinevattnet därifrån vara minusgrader. Men även på höst & vår hjälper solfångarna att förvärma. Det blir ju mindre pump året om. På sommaren står den nästan stilla.
 
Redigerat:
smurfen72 skrev:
Nej eviheat förvärmer brine jag skulle förvärma vv solen ger så få kwh på vintern ändå och en stor del äts upp av cirkpumpar dubbla som går hela tiden solen laddar för att ladda ett borrhål som leder bort värmen. Borra lite djupare så får du samma temp för mindre slantar.
Så här ligger det till: vi ska installera Evi Heat Geosun II, 208.000 kr. Renoveringen av pannrummet går på 164.000 kr. Troligtvis blir det lite mer eftersom det är så svårt att veta vad som finns under golvet, nästan 400.000 kr sammanlagt. Solmodulen som är inbyggd i Geosun II kostar knappt 20.000 kr. Det är i detta sammanhang felräkningspengar varför jag valt med den. Solfångarna får vänta till tidigast nov-dec 2013 eftersom vi kommer utnyttja allt ROT-avdrag för 2012 och 2013. Det ska bli intressant att köra VP minst 1 år utan solfångare och om det stannar vid 10.000 kWh känns det enkelt att besluta om solfångarna. De som har dem hamnar betydligt lägre.
Vi ska borra 220 meter. Jag funderade på att lägga på mer och höja VP till 14 kW. Men det känns lite väl häftigt och med solfångare behövs inte lika starka grejer.
 
Redigerat:
Vasan1628 skrev:
Allting som har med solceller, solenergi, vindsnurror, vindkraftverk, elbilar osv osv tycker jag är jätteintressant. Men solceller här i Stockholm verkar inte fungera...?

6 st paneler 60.000 kr inkl montage, årlig produktion 1.200 kWh = 50 års återbetalningstid
6 st paneler inkl bidrag från Länsstyrelsen 33.000 kr = 28 års återbetalningstid

Det blev lite fel. 1 kWh kostar 1:40 kr vilket blir
6 st paneler 60.000 kr inkl montage, årlig produktion 1.200 kWh = 36 års återbetalningstid
6 st paneler inkl bidrag från Länsstyrelsen 33.000 kr = 20 års återbetalningstid
 
Om man har 82 grader från solfångarna kan inte jag begripa varför man ska värma brine med det vore ju bättre att värma vv eller huset direkt och temperaturen på taket har inget med hur många kwh man får ner med lågt flöde får man högre temp men mindre kwh. Solfångarna påverkar nog storleken på vp obefintligt för när det är som kallast och man behöver effekten som bäst lyser inte solen så mycket. Jag tycker det är kul att nån satsar på solen är själv lite intresserad av en anläggning men kommer inte att värma brine utan värma vv eller huset direkt. Men får se om det blir nått för det går inte att räkna hem man får ta det på nöjes kontot och då räknar jag med att göra allt jobb själv.
 
Det är ingen konst att få hög temp om man knappt har nått flöde, men fysikens lagar omöjliggör 82grC på hela brineflödet. Skulle det vara så hade man kunna värma ett helt kvarter. Så är det.
 
smurfen72 skrev:
Om man har 82 grader från solfångarna kan inte jag begripa varför man ska värma brine med. Det vore ju bättre att värma VV eller huset direkt...
Det är precis det den gör. Evi Heat styr allt automatiskt. När vattnet är så varmt går den självfallet direkt ut i systemet, förbi VP (värmepump).

smurfen72 skrev:
...och temperaturen på taket har inget med hur många kwh man får ner. Med lågt flöde får man högre temp men mindre kwh.
Förstår inte.

smurfen72 skrev:
Solfångarna påverkar nog storleken på vp obefintligt för när det är som kallast och man behöver effekten som bäst lyser inte solen så mycket...
Och just därför är Evi Heats solvärmepump så genial. Låg temperatur kan alltså bara en VP utnyttja. Allt som är varmare än hålet är godis. Vattnet går först till solfångarna om där finns minsta lilla energi att hämta och sedan till VP.


smurfen72 skrev:
Jag tycker det är kul att nån satsar på solen är själv lite intresserad av en anläggning men kommer inte att värma brine utan värma vv eller huset direkt. Men får se om det blir nått för det går inte att räkna hem man får ta det på nöjes kontot och då räknar jag med att göra allt jobb själv.
Det folk på denna tråd skriker så envetet emot (vad jag förstått) är just det du nu sitter och funderar på, nämligen att bara ställa nakna (=utan kombination med värmepump) solfångare på taket och där vill jag nog ge dem rätt i att man inte kommer få pengar tillbaka på ett bra tag.
 
Redigerat:
Eviheat har för lite volym att lagra värmen i så därför måste den växla av och värma brine vilket är en dålig lösning anser jag. Om man har högt flöde med en temperatur på 82 grader får man många kwh har man riktigt lågt flöde och 82 grader får man inte många kwh för övrigt är det dumt att ladda så hög temp man får fler kwh med lägre temp för solfångarna ger mera då. Om du anser att solfångare endast kan leverera lite kaffe vatten på högsommaren hur kan du då tro att dom ska kunna bidra med nått på vintern när dom inte ger många kwh. Det finns många vedeldare som klarar sig 3-4 mån utan att elda men dom har ofta rejäl volym så dom klarar ett par molniga dagar utan sol. Tänk på att en 12 kw vp tar ca 1/3 från borrhålet ca 8 kw det ska tillföras ganska mycket energi i januari för att det ska märkas på tempen från borran men med stora solfångare kommer tempen naturligtvis att stiga visa dagar när solen visar sig.
 
Det du vill ha från taket är kWh inte temperatur. Ett par solfångare ger vid specifika förutsättning en viss effekt, detta oavsett om det sitter en ack eller pump efter.

Och jag anser fortfarande att panelerna aldrig kan höja brinetempen mer än kanske en halv grad förutsatt att hela flödet går genom fångarna. Rätta mig om jag har fel.

Men visst finns det en finess med att ha styrningen av soldelen integrerad, men jag förstår inte hur du någonsin ska få tillbaka dina 400kkr?

Jag är rädd att det börjar vara dags för rep innan du fått tillbaka mer än drygt hälften, men det är jag det..
 
smurfen72 skrev:
Eviheat har för lite volym att lagra värmen i så därför måste den växla av och värma brine vilket är en dålig lösning anser jag. Om man har högt flöde med en temperatur på 82 grader får man många kwh har man riktigt lågt flöde och 82 grader får man inte många kwh för övrigt är det dumt att ladda så hög temp man får fler kwh med lägre temp för solfångarna ger mera då. Om du anser att solfångare endast kan leverera lite kaffe vatten på högsommaren hur kan du då tro att dom ska kunna bidra med nått på vintern när dom inte ger många kwh. Det finns många vedeldare som klarar sig 3-4 mån utan att elda men dom har ofta rejäl volym så dom klarar ett par molniga dagar utan sol. Tänk på att en 12 kw vp tar ca 1/3 från borrhålet ca 8 kw det ska tillföras ganska mycket energi i januari för att det ska märkas på tempen från borran men med stora solfångare kommer tempen naturligtvis att stiga visa dagar när solen visar sig.
Vi är visst inne på samma spår du och jag. Visst ger fångarna något mer med svalare flöde, men jag ansåg det försumbart i sammanhanget..
 
smurfen72 skrev:
Eviheat har för lite volym att lagra värmen i så därför måste den växla av och värma brine vilket är en dålig lösning anser jag. Om man har högt flöde med en temperatur på 82 grader får man många kwh har man riktigt lågt flöde och 82 grader får man inte många kwh för övrigt är det dumt att ladda så hög temp man får fler kwh med lägre temp för solfångarna ger mera då. Om du anser att solfångare endast kan leverera lite kaffe vatten på högsommaren hur kan du då tro att dom ska kunna bidra med nått på vintern när dom inte ger många kwh. Det finns många vedeldare som klarar sig 3-4 mån utan att elda men dom har ofta rejäl volym så dom klarar ett par molniga dagar utan sol. Tänk på att en 12 kw vp tar ca 1/3 från borrhålet ca 8 kw det ska tillföras ganska mycket energi i januari för att det ska märkas på tempen från borran men med stora solfångare kommer tempen naturligtvis att stiga visa dagar när solen visar sig.
Och som vanligt tror folk att pumparna är hokuspokusmaskiner som skapar energi, vilket naturligtvis inte är fallet. Om man bara inser och förstår att det inte går att skapa energi, så är resten självklart.
 
Jag är dock inte förvånad, det finns dom som till och med gått på att återladdning av hålet med sol är en kanonlösning... Ojoj...
 
Vasan1628 skrev:
Det är precis det den gör. Evi Heat styr allt automatiskt. När vattnet är så varmt går den självfallet direkt ut i systemet, förbi VP (värmepump).


Förstår inte.


Och just därför är Evi Heats solvärmepump så genial. Låg temperatur kan alltså bara en VP utnyttja. Allt som är varmare än hålet är godis. Vattnet går först till solfångarna om där finns minsta lilla energi att hämta och sedan till VP.




Det folk på denna tråd skriker så envetet emot (vad jag förstått) är just det du nu sitter och funderar på, nämligen att bara ställa nakna (=utan kombination med värmepump) solfångare på taket och där vill jag nog ge dem rätt i att man inte kommer få pengar tillbaka på ett bra tag.
Tyvärr är det just kombinationen VP och solfångare som är den absolut sämsta kombinationen.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
jensaro skrev:
Men visst finns det en finess med att ha styrningen av soldelen integrerad, men jag förstår inte hur du någonsin ska få tillbaka dina 400kkr?
Pumpen kostar 208.000 kr. Den andra biten är renovering av pannrummet och har inget med energibesparing att göra. Under hela huset är det blött och golvet i rummet måste bilas bort. Det är smutsigt, oljigt, sprucket och betongen eroderar. Pannan och oljetanken står dessutom på platåer. Den rostiga brunnen byts ut och flyttas nära pumpen. Sedan läggs/gjuts cellplast med värmeslingor vilket dock ger en liten, men högst marginell, energibesparing eftersom vi inte har någon isolering alls, BÅ (byggår) 1970.
 
Redigerat:
Ok.. Då är det bara 200kkr att räkna hem. Visst passar du på att se över ventilationen om det är en panna du lyfter ut i en redan fuktskadad källare.
 
jensaro skrev:
Ok.. Då är det bara 200kkr att räkna hem. Visst passar du på att se över ventilationen om det är en panna du lyfter ut i en redan fuktskadad källare.
Vi installerade ventilation 1984, det var självdrag tidigare. Rören passerar förbi pannrummet eftersom vi lät en ventil vara kvar där och oljebrännaren suger bra. Men nu ska vi täppa till den och vi sätter ett tilluftsdon på ventilationsröret. Allt syns på bilderna ovan. Rören kläddes i folie + isolerull, jag tror det ska vara som brandskydd, men nu tas de bort.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.