Var kan man tänkas hitta stora (uppemot 1.5 m i diameter och ungefär lika höga) kristallkronor till ett bra pris? Gärna begagnade och ju äldre desto bättre.
 
Begagnade vete tusan...speciellt inte till bra pris.
Lampmäster i Haninge har kronan som hängde i baren på Riche..ok att den är mer än tre meter hög men 350000 låter väl inte billigt :)

Det finns en firma som heter Krebs som gör fina kronor:
http://www.krebs.se/pages_swe/kkr_main.cfm
 
Jag köpte mina på auktion. Det finns ett antal auktionsfirmor i Stockholm. Min matsalskrona är från början av 1800-talet med 21 st ljus. Sen köpte andra lite mera åt plaffond typen.
 
Mmmm... Auktion har jag också tänkt på. Kul men jobbigt. Enklare med affärer (om inte annat så kan det ju vara bra att spana in vilka prisnivåer som gäller så man inte bjuder för högt på auktionen).
 
EKO i Länna hade en stor sak hängande i taket för 60 kkr. Eller om det var 80 kkr.

Sen hade de "två färgade koppar" för 14:50 men när jag kom till kassan ville de ha 14:50 kr per styck.
 
BoD skrev:
EKO i Länna hade en stor sak hängande i taket för 60 kkr. Eller om det var 80 kkr.
Ta bort en nolla så är vi inne på prisbilden som jag är ute efter.
 
Jag har sett kristallkronor någonstans...hmmm..kan det ha varit på blocket kanske....eller tradera...Pröva att gå in där och sök..(Kanske var de mindre... :-/)
 
Min kompis köpte en på auktion för 6000kr den är sådär
lagomt stor :D
 
Du kan få tag på en hyfsad större kristallkrona för 6-8' i antikhandeln. Då är den tillverkad på 30-40-talet och är gjord för el. Men du får då prismor som inte är grälla som de nygjorda. Kolla antikhandeln i Malmö city om du har möjlighet. Jag känner inte till Sthlm/Gbg-priserna men misstänker att Malmö är lite billigare. Kolla också
http://www.lauritz.com

på nätet; bruks-kristallkronor brukar gå relativt hyfsat där också.
 
Det blir ju pampigt GF men hur skall du komma åt att putsa på prismorna.. ;)
 
Det är inga problem att "putsa" kristallkronor idag.

Det är bara att lägga plast under och några tidningar.
Sen är det bara att spraya med en sprayflaska för kristall (man köper i handeln). Duscha av med en ny sprayflaska med bara vatten. Låt torka.

En sak är viktigt, när man gör det ska man låta den torka ett par dagar utan att tända.

 
sandfaerhus skrev:
Du kan få tag på en hyfsad större kristallkrona för 6-8' i antikhandeln.
Om du kan hitta den i en antikhandel för 6-8 har han betalat på en aution 1-2

Jag som har jobbat i branschen vet att  de flesta antikhandlare, köper på aution eller dödsbo och sedan säljer i sina affärer med ganska mycket vinst. Det man köper av en dödsbo lämnar man ofta till auktion om man inte äger en antikhandel själv.

Min rekommendation är att gå själv på auktion och hitta fynden. Det finns idag flera auktionhus som lägger autktionsvarorna på nätet. Hittar man något intressant kan man åka in på auktionen som oftast är på en lördag eller söndag annars kan man lämna bud.

Lite tips: Fynd hittar man sällan på en sommar/bondauktion, det finns en enkel förklaring till det som jag inte förklarar här.

 
Sweli skrev:
Det är inga problem att "putsa" kristallkronor idag.

Det är bara att lägga plast under och några tidningar.
Sen är det bara att spraya med en sprayflaska för kristall (man köper i handeln).  Duscha av med en ny sprayflaska med bara vatten. Låt torka.

En sak är viktigt, när man gör det ska man låta den torka ett par dagar utan att tända.
Jag vet inte säkert om det är så här...men om den där bautakronan skall hänga hos GF där jag tror ... så vill de till en jäkla tryck i den spryflaskan de säger jag bara ;)
 
Tja, jag kör på gammalt manér med stege och trasa doppad i vatten med en droppe ammoniak och tvättar prismorna för hand. De här sätten med sprutning innebär att prismorna inte håller sig rena lika länge som när du manuellt tvättar dem en och en. Samtidigt får du ren hållare & upphängningsanordning. Och, om el är indraget, kan man tända den direkt därefter.

Vilket innebär att jag står där & vinglar på stegen minuterna innan gästerna bankar på dörren ;D
 
Plus...snacka om bra armträning, gratis dessutom ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.