Slå mig inte nu :surprised:

Källare är väl en rätt modern uppfinning.
Förr hade småhus alltid torpargrund. Källare är en modern uppfinning, i ekonomins/snålhetens namn.

För att få en bättre grundläggning än torpargrunden började man gräva sig ned till "frostfritt djup".
Och så göt man en grundsula, och murade upp grunden, som man sedan kunde bygga huset på.

Men man var ofta nere under grundvattennivå, och tanken var inte att inreda grunden/källaren till bostadsändamål.

Men, aha, här har vi gratis utrymme för tvättstuga, badrum, förråd m.m.
Bara att gräva ut, och så småningom fick man gillestuga, hobbyrum, vävstuga och gästrum.
Det var väl samtidigt som badkar, tvättmaskin och andra överklassens njutningsmedel blev vanliga, och som man inte hade berett plats för i markplanet. Då fick källaren en funktion.

Det är klart att om man lägger golv under grundvattennivån så blir det problem när det regnar mycket, är snösmältning, vårflod etc.

Och om man sedan har ett avloppssystem som är sammankopplat med dagvattensystemet så behövs inte mycket fantasi för att förstå vad som kan flyta upp i golvbrunnarna vid ihållande regn.


Nej aldrig källare!
Souterräng ok, där kan man öppna en dörr och släppa ut det uppvällande vattnet, men källare, nej!
 
Redigerat:
Hade gärna haft ett pannrum, dvs en källare/souterräng. Är inte speciellt orolig då jag har haft en problemfri krypgrund på vårt förra hus. Tänker som många andra att det beror på var huset ligger, i vilken mark osv..

Nu passar inte tomten och budgeten tillät inte - så det blir en platta på mark.
 
KnockOnWood skrev:
Slå mig inte nu :surprised:

Källare är väl en rätt modern uppfinning.
Förr hade småhus alltid torpargrund. Källare är en modern uppfinning, i ekonomins/snålhetens namn.

För att få en bättre grundläggning än torpargrunden började man gräva sig ned till "frostfritt djup".
Och så göt man en grundsula, och murade upp grunden, som man sedan kunde bygga huset på.

Men man var ofta nere under grundvattennivå, och tanken var inte att inreda grunden/källaren till bostadsändamål.

Men, aha, här har vi gratis utrymme för tvättstuga, badrum, förråd m.m.
Bara att gräva ut, och så småningom fick man gillestuga, hobbyrum, vävstuga och gästrum.
Det var väl samtidigt som badkar, tvättmaskin och andra överklassens njutningsmedel blev vanliga, och som man inte hade berett plats för i markplanet. Då fick källaren en funktion.

Det är klart att om man lägger golv under grundvattennivån så blir det problem när det regnar mycket, är snösmältning, vårflod etc.

Och om man sedan har ett avloppssystem som är sammankopplat med dagvattensystemet så behövs inte mycket fantasi för att förstå vad som kan flyta upp i golvbrunnarna vid ihållande regn.


Nej aldrig källare!
Souterräng ok, där kan man öppna en dörr och släppa ut det uppvällande vattnet, men källare, nej!
Mycket ointelligent inlägg. Borde inte kommentera något.
 
Nu kommer trådskaparen in i bilden mer än ett år senare (2011-09-20 skrev jag första inlägget).

Tänkte nu berätta att jag nu skrivit på avtal för en 1½-plans villa med källare. Men eftersom boytan är ganska stor så blir det inte till att bo i källaren, även om allrum, bastu, pannrum och tvättstuga kommer finnas där nere.

Nu ska jag tillägga att det förekommer en del uppreglade väggar i källaren (som ju anses vara riskkonstruktion). Vid förhandsbesiktningen borrade man i riskkonstruktioner (både flytande golv och uppreglade väggar) med värden under risknivå. Jag får begrunda om det blir till att riva ut och göra betongrent.

Några golv i källaren är uppreglade med Nivell-konstruktion, men dock utan mekanisk fläkt.

Det ska bli spännande att flytta in, samtidigt som det är med viss oro efter alla år av läsning om olika typer av problem som kan finnas i ett hus med källare och självdrag-hus. Man får hålla efter, göra kontroller och hoppas på det bästa helt enkelt.
 
largab skrev:
Mycket ointelligent inlägg. Borde inte kommentera något.
Jaha
Synnerligen intelligent inlägg, men du kunde inte hålla dig fast du inte borde alltså. Bra argumentation på det hela taget :D
 
KnockOnWood skrev:
Slå mig inte nu :surprised:

Källare är väl en rätt modern uppfinning.
Förr hade småhus alltid torpargrund. Källare är en modern uppfinning, i ekonomins/snålhetens namn.

För att få en bättre grundläggning än torpargrunden började man gräva sig ned till "frostfritt djup".
Och så göt man en grundsula, och murade upp grunden, som man sedan kunde bygga huset på.

Men man var ofta nere under grundvattennivå, och tanken var inte att inreda grunden/källaren till bostadsändamål.

Men, aha, här har vi gratis utrymme för tvättstuga, badrum, förråd m.m.
Bara att gräva ut, och så småningom fick man gillestuga, hobbyrum, vävstuga och gästrum.
Det var väl samtidigt som badkar, tvättmaskin och andra överklassens njutningsmedel blev vanliga, och som man inte hade berett plats för i markplanet. Då fick källaren en funktion.

Det är klart att om man lägger golv under grundvattennivån så blir det problem när det regnar mycket, är snösmältning, vårflod etc.

Och om man sedan har ett avloppssystem som är sammankopplat med dagvattensystemet så behövs inte mycket fantasi för att förstå vad som kan flyta upp i golvbrunnarna vid ihållande regn.


Nej aldrig källare!
Souterräng ok, där kan man öppna en dörr och släppa ut det uppvällande vattnet, men källare, nej!

Vad ja vet så får man absolut inte ha dagvatten å avlopp ihop kopplat, iaf i min komun. säger ju sig självt att de är som gjort för problem, när de öser ner regn.
 
Håller med skaran som gillar källare, har själv hus med källare byggt -52, skulle åxå välja hus med källare om ja ska köpa /bygga nytt i framtiden. Ska kosta på mig en ny dränering trots att den gammal från när huset byggdes funkar, men mest för att vi ska isolera källaren, för bättre ekonomi i uppvärmning, vi har även planer på att bygga ut inom kort å då blir det med källare som grundmetod.
 
peternicklas
Instämmer med övriga att källaren är helt perfekt för sådant som man vill "gömma" undan, t.ex. tvättstuga, torkrum, pannrum, verkstad, matkällare. Har även mitt kontor i källaren och är perfekt då temperaturen bara varierar 2-3 grade över året. Man får dock se utrymmet till vad det är, väggar nersänkta i marken med mycket fukt på utsidan. Kan man acceptera klinker på golven och putsade väggar så är det perfekt. Att bygga ett nytt hus med källare kostar mest troligt förmycket men det skulle mycket till att släppa detta utrymme. Sedan har jag hört att husleverantörer inte gärna vill sälja med källare, vet inte hur det stämmer.
 
KnockOnWood skrev:
Jaha
Synnerligen intelligent inlägg, men du kunde inte hålla dig fast du inte borde alltså. Bra argumentation på det hela taget :D
Mm , då det var felaktigheter rakt genom hela ditt inlägg så orkar jag inte kommentera.
sänt from my fån
 
Lisa H skrev:
Vi har precis köpt hus med källare.
Våra planer är att ha det som förråd, tvättstuga och för pannrum så klart. Det blir inte "rum" där nere, då jag har läst alldeles för mycket här för att våga mig på det. ;-)
Någon gång kanske det blir även ett lite lyxigare badrum där nere, men först måste vi fixa till lite jordgolv.

Men maken planerar att ha en bar där nere i sinom tid, men det får bli i oorganiska material.
Köp en hygrometer på clasohlson för 150kr så kan du se om det är någon risk för mögel. Han måste ju få ha lite andra möbler än träbänkar.. ;)
 
Sten/betongbänkar blir det väl... ;)
 
Mitt inlägg blev en stor och osammanhängande parentes i sammanhanget, men kanske intressant:
I de kommunala VA-anläggningarna släppte man ibland till att ansluta källardräneringar till spillvattenservisen. Och sedan är det kvar sedan gamla kombinerade system att det är kopplat på det viset.
Som det är i dagsläget är det ofta överexploaterat om man ser till ledningarnas kapacitet så det pågår ständiga arbeten med att få bort "felkopplade" hus och de är mycket restriktiva med nya anslutningar så om dagvattenservisen ligger för högt får man pumpa dräneringsvattnet.
Ibland är stuprör, dränering och spygatter i källartrappor kopplade gemensamt till dagvattenservisen. Då räcker det att det går fullt i huvudledningen i gatan så tankar ens eget takvatten på i dräneringen och källartrappen. I vissa fall är även brunnar i källaren ihopkopplade.
Dämningsnivån på dagvattnet är ofta i markplan eftersom man räknar med att systemet går fullt vid kraftiga regn, därför är en sådan koppling olämplig.
Vad jag ville säga är egentligen att man bör se till att utreda hur va-anläggningen på tomten är kopplad, var brunnar är placerade, var servisventilen till vattnet sitter (den får man inte röra, men vid en kraftig vattenläcka så...)

I vissa fall när man får avslag på ett bygglov för ett källarhus är det för att det är tekniskt olämpligt att bygga källare på platsen.

Jag gillar källarhus, men under rätt förutsättningar, gärna uppe på en grusås... ;)
 
KnockOnWood skrev:
Källare är väl en rätt modern uppfinning.
Förr hade småhus alltid torpargrund. Källare är en modern uppfinning, i ekonomins/snålhetens namn.
När är "förr" som småhus alltid hade torpargrund?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.