Y
Har säkert frågat förr men nu är det läge att få ordnat detta innan kylan slårtill.
Garaget. ca 8 kvadrat. Mycket vattenrör. Avsikt att hålla det frostfritt.
Normalisolerad vägg mot garaget, tjock isolering uppåt. Modernt fönster.
Störst kallrasrisk är nog väggen mot garaget.
Då rummet är så litet så vill jag ju egentligen inte ha radiatorer som stickerut.

* Antingen så kan jag kanske ha två c10 under torkställen med fördel att tvätten kanske torkar snabbare. svårt att dra rören dock. 800x550 c10 65djup = 226watt * 2 = 452watt
* Eller så sätter jag en C21 vid tvättbaljan/under fönstret vilket kanske bli störande för benen. 600*550 c21 95djup = 386w
* Eller en under arbetsbänken. Ventilgaller genom bänken. Fördel: fokuserar mer på skydda alla vattenrör. Inte fullt så ivägen men inte heller optimal placering för värmespridning. 500x550 c22 125djup = 433watt

Vad tycker ni?
 
  • tvättstuga2012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Konvektorlösning kanske?
 
En konvektor i taket ovanför dörren till höger i bild, som blåser mot tvätten, eventuellt kombinerat med en avfuktare i utrymmet, håller rummet varmt, torkar tvätten mycket snabt, fixar även att ta hand om fukten som blir från torkande kläder.
 
Y
Hade tänkt torka tvätten med hjälp av avfuktare.
Även tänkt tvättlinor från dörr till andra sidan.

Nu vet jag knappt vad en konvektor är, anar vattenburen radiator med fläkt. Går fläkten hela tiden för jag har lite ont av ljud som tar sig in i villan lite för lätt av någon anledning.

Sen kanske jag ska tillägga att taket är lite lägre än normalt då det är inne i ett garage.
 
Ja ursäkta, slarvigt skrivet av mig... Men helt riktig tolkning, jag menade alltså vattenburen fläktkonvektor...
 
Y
Finns det något känt märke som säljer detta så man kan kika lite på reklamblad eller så via nätet
 
Rinkabyrör har såna.
 
Y
Svårt å tänka mig den i taket, men den såg ju rätt trevlig ut för ställa under fönstret, om det inte var för att den sticker ut 17cm. kanske haft den mellan pannan och dörren till garaget.
Ganska många watt ger dom, kanske inte behöver ha på fläkten mer än när man hänger tvätt.


Känns som om de är lite fördyra och klumpiga. Hittade en slimmad och tyst modell men kostade över 6000kr mot en vanlig radiator som kostar under 1000kr. nja..
 
Redigerat:
Y
Alternativt så undrar jag om det finns handdukstorkar som kan ge strax över 400watt på lågtemp vatten?

Fast värmespridningen från den kanske är helkass.
2700kr för en purmo som ger Effekt 55/45/20°C (W): 436.... Sätta den mellan pannan och dörren till garaget kanske... iofs där är en elkontakt kom jag på nu.. å suck..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.