Har en Miele Softtronic W2123 Exclusive som kom med huset och som har fungerat väldigt bra. Idag när jag kom ner så blinkade dock varningslampan för tillopp och jag trodde först att det var skit i någon sil.

Provade sedan att dra igång ett sköljprogram och märker då att maskinen inte har några problem att fylla på med vatten. Vad den däremot har problem med är att sluta fylla på med vatten och till slut utlöser överfyllnadsskyddet - programmet avbryts och vattnet pumpas ut.

Jag har aldrig meckat med tvättmaskiner (inte mycket annat heller för den delen) men kan det vara någon magnetventil som fastnar i öppet läge? Någon annan som råkat ut för samma sak och fixat det på egen hand?
 
Skulle mera tro att det är nivågivaren som inte gör jobbet. Skulle magnetventilen inte stänga så skulle den fortsätta och fylla på om det inte finns en till ventil innan.

Jag hade samma fel på en idag 20 år gammal Cylinda så med tanke på tidens tand kan du ha en helt annan lösning i Mielen men om det kan vara till ngn hjälp så har du min lösning nedan ...

I Cylindan sitter nivågivaren högst upp i maskinen, en rund sak som det kommer en tunn slang till nerifrån maskinen. Kopplade jag bort slangen och satt dit en annan och blåste i så slutade maskinen att fylla, dvs, givaren var OK (även om jag inte kunde verifiera att jag blåste lagom ...).

I andra ändan av den tunna slangen sitter i ett plaströr, ca 10 cm långt 2 cm i diameter som i sin tur sitter i tömningspumpen, dvs längst ner i maskinen. Detta rör fungerar ungefär som ett bromsservo, vattentrycket från trumman pressar ihop luften i "stora" röret vilket gav ett högre tryck i slangen för att trigga nivågivaren. Då detta rör sitter på pumpen så hade den vibrerat en hel del och det var ett litet hål vid nippeln där tunna slangen anslöt vilket gjorde att trycket inte blev högt nog för nivågivaren. Jag borrade bort nippeln, limmade dit en ny nippel så det höll tätt, kopplade på slangen och det har funkat i 10 år nu. Kunde ha beställt röret som reservdel för 40:- eller så men behöver man få igång saker akut blir det hemmagjorda lösningar istället.

Jag skulle börja med att kolla efter liknande i Mielen och se att det inte läcker om det finns motsvarande. Har du hittat ngn sprängskiss för den modellen?
 
Jag tror att det ibland kan komma skräp i slangen också som hindrar trycket att byggas upp.
 
Det kan mycket väl vara så som ni båda säger, för nu fungerar maskinen som den ska igen. Troligen fanns det något som störde nivågivaren och som nu har försvunnit. Får se om jag kommer att plocka isär maskinen vid tillfälle för lite allmän rengöring och service.

Dessvärre har jag gått bet på att hitta sprängskisser till denna maskin. Får gräva vidare i de digitala gömmorna ute i stora vida världen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.