Hej

Har precis köpt en bostadsrätt jag nu skall renovera. Men innan tillträdet sker skall jag försöka lösa alla frågetecken jag har.

Nuvarande takhöjd är 260cm men jag kan endast sänka taket med en 2tum2 samt ett lager gips, 58mm. Detta då alla fönster går nästan hela vägen upp till tak.

Planlösningen är öppen mellan kök & vardagsrum sedan är det en liten passage till hallen.
(Totalt sett är dessa tre på 50kvm.)
Ett vitt högglans kök skall monteras med tillhörande köksö. Samt väggarna skall tapetseras vita.

Har funderat & löst en himla massa om spotlights vad som är mest lämpligt men är fortfarande kluven. LED spots är inget alternativ då det "endast" är en bostadsrätt, & 230V spotlights inte får monteras.
Hide A Lite har ett flertal downlights där inbyggnadsmåttet skulle fungera. Men vilka ger tillräckligt bra ljus.
De jag har kikat på är främst:
http://www.hidealite.se/svenska/7467060-1204v-inkl-20/w-2m-k-amp-klarglas.html

Vad har ni för uppfattning kring mina frågor. finns det andra downlights som passar sig bättre in i miljön?
Som komplement till köket skall det monteras in spotlights under överskåpen.

Vore väldigt tacksam om jag får lite feedback från er.

Med vänlig hälsning
Glenn Johansson, Göteborg
 
lugnetfinest skrev:
LED spots är inget alternativ då det "endast" är en bostadsrätt, & 230V spotlights inte får monteras.
Jag är osäker på vad du menar med detta? Varför får du inte montera LED-spots i en bostadsrätt?
(LED drivs för övrigt på 12V, inte 230)
 
Ursäkta att jag var lite otydlig.
Det jag menade med "endast" en bostadsrätt, var att det ekonomiskt inte vore lönsamt att sätta in 50st Led downlights. Då tanken att sälja lägenheten kommer ske om 2-3 år.
Därför kommer jag satsa på de lite billigare metoden 12v halogen.
 
Rent personligt är jag lite tveksam till downlights som generell belysning. I kök (arbetsdelen) passar det väldigt bra, i badrum också ganska bra. Men i "vanliga" rum tycker jag att det är bättre att satsa på snygga synliga armaturer, de blir en del av inredningen, och man kan byta stil på rummet när det börjar kännas "2000 tal" som en del menar att spotlight är. Jag är ganska övertygad om att både byggahus och ev. byggprogram på TV om 5 år (eller tidigare) kommer att handla om hur man bäst tar bort alla "hemska" downlights ur taken. Ungefär som artiklar för 10 år sedan (och idag) om hur man återställer gamla spegeldörrar som folk gjorde platta med masonit på 60 talet.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nu förstår jag inte.

Ska du ha 50 spotlights på 50 kvadrat?

LED-spottar (3W) kostar inte speciellt mycket om du beställer från Kina. 7-8 dollar styck, tror knappast halogen blir mycket billigare.
 
50 spottar på 50 kvadrat är otrolig overkill. 1st 3W LED per kvadrat är lämpligt över arbetsytor i kök och dylikt (kanske t.o.m, lite mer) men inte som allmänbelysning. För det första kommer det se helt sjukt ut och för det andra behöver du aldrig den mängden ljus i ett vardagsrum. Såtillvida att det inte är en verkstad eller en idrottshall du ska ha i vardagsrummet, men då lämpar det sig nog bättre med lysrörsarmaturer.
 
Mailade Hide A Lite & fick svar av de rekommenderade 1 st downlight per kvadrat som allmän belysning.
Gick på deras rekommendation när jag skrev detta inlägg, tur att ni finns som kan tillrätta visa info.
Har ni möjligtvis någon länk till dessa Kina Led's som nämns ovan ?
7-8 dollar plus frakt är verkligen överkomligt & att dessutom få ner el förbrukningen är verkligen ett plus.
Vad skulle ni rekommendera mellan rum mellan spotlights om man nu satsar på 3W Leds?
tusen tack för alla svar.

Mvh
Glenn Johansson
 
Hej,

Nu snabbgooglade jag lite och hittade dessa:

http://www.aliexpress.com/item/HOT-...ool-warm-white-30-degree-angle/604043869.html

Jag har några liknande i min hall fast köpta på eBay.

Nu ser jag inte hur djupa dessa är, men dom ser likadana ut som jag har. Reglade ner med 2" och sen vanligt gips och det var inga problem enligt elektrikern.

Jag har fem spottar i min hall som är 11-12 kvadrat och dom är dimmade till hälften för trevligt ljus.

Mitt tips är att du köper hem några och testar hur det ser ut.
 
lugnetfinest skrev:
Mailade Hide A Lite & fick svar av de rekommenderade 1 st downlight per kvadrat som allmän belysning.
Den armatur från Hide-A-Lite som du länkade till är INTE en downlight. Denna armatur ger ett mycket brett ljusflöde och förvisso behövs det väldigt många för att du skall uppnå en viss luminans på ytorna i rummet.

Med vanliga 20W/36-graders (12V) downlights (som jag själv har hemma) så räcker det mer än väl med en per 1.5 - 2 kvadratmeter. Passar bra i kök, hall, badrum, toalett etc. Downlights kan fungera som accentljus i övriga rum (inkl sovrum) men man skall inte gödsla med dem. Det blir rätt snabbt "hotelreception" då.

Ge oss din planlösning så kan du nog få lite förslag på lämpligt antal och placering.
 
lugnetfinest skrev:
Hade ni satsat på varmvitt eller kall vitt som belysning i en lägenhet?
Varmvitt ser "gult" ut i relation till dagsljus men på dagen har du väl knappast behov att ha ljuset påslaget i någon större omfattning?

Om de "Kina-LED" du beställer är av hyfsad klass med avseende på CRI (färgåtergivning) så kan det bli fint med varmvitt (typ 2700K färgtemp) på kvällen.

Vad du än gör, köp inte LED med 4000K färgtemp, denna "kompromiss" mellan varmvitt och dagsljus ser oftast riktigt hemskt ut och speciellt billigare LED-armaturer tenderar att ha en del grön-stick i ljuset.
 
eviljava skrev:
Jag är osäker på vad du menar med detta? Varför får du inte montera LED-spots i en bostadsrätt?
(LED drivs för övrigt på 12V, inte 230)
Finns ju även LED med GU10 sockel, och då är det 230v.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.