Vi är rätt nyinflyttade och har varit bortskämda med kommunalt avlopp tidigare men har nu trekammarbrunn och septitank.
Vi har märkt att det kommer avloppslukt från brunnen när man duschar eller kör tvättmaskin, alltså vid större mängder varmt vatten.

Locken till brunnarna rundade och i glasfiber och har ett hål på ca. 30mm i toppen.

Vad kan man göra åt detta, kan man byta till något tätare lock utan att det påverkar funktionen i brunnen?
(Jag kan ingenting om detta tyvärr)

Tacksam för hjälp!

Mvh,
Anders
 
Du menar att det luktar ute, från själva brunnen? Inte inne, från avloppet? Det är inte så att brunnen börjar bli full och behöver tömmas?
 
Ja, ute mest men det kommer ju förstås in också eftersom brunnarna bara ligger drygt tre meter från huset.

Jag trodde det var fullt så vi hade tömning förra veckan och han som var hit tittade över systemet och tyckte att det såg bra ut och inte borde vara något problem.
 
Är i samma sits. Nyinflyttad med 3kammarbrunn och upplever samma sak.
 
När vatten kommer in i brunnen kommer luft att tryckas ut. Därav lukten.
 
Patrick E skrev:
När vatten kommer in i brunnen kommer luft att tryckas ut. Därav lukten.
Kan man göra något åt det, annat än att i så fall lägga ut ett långt avluftningsrör?

//Anders
 
Vi har samma problem med en Uponor 3kammare med infiltration. Luktar en hel del ibland men inte alltid. Vissa säger att man kan skaffa någon slags tätningsring till plastlocken. Andra säger att det "bara är så" och inte så mycket att göra något åt.

Något jag läst här rätt nyligen är att det är relaterat till avluftningen, eller snarare bristen på densamma. Man menar att det är väldigt viktigt med kontinuerlig luftning av bädd och system genom att det finns en öppen avluftning på taket. Det ska skapa en kontinuerlig luftning genom skorsstensverkan vilken minskar lukten. Dels lär bädden må bättre av detta, dels dras det in snarare än släpps ut luft vid brunnslocken. Lukten hamnar ovan taket istället. Enligt detta så ska man inte alls täta locken eftersom de behöver kunna bidra till luftningen.

Denna sista teori låter rimlig tycker jag och skulle kunna stämma för oss. Vi har nämligen ingen avluftning ovan tak som alltid är öppen - bara vakumvemtiler.
 
Luktproblemen är med största sannorlikhet orsakade av bristande avluftning/ventilation.
Här är en principskiss om avluftning.

luftning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vakuumventiler hör inte hemma vid enskilda avlopp. Anledningen är att de biologiska processer i avloppet som kräver syre inte fungerar när man sätter en vakuumventil på avluftingsröret.
 
  • Gilla
larsson r och 2 till
  • Laddar…
Bra bild joflopp, var har du hittat den? Eller har du ritat själv?

Ett anekdotiskt tillägg:
Det började lukta "skit" runt mitt nya hus frö två år sedan.
Vid kontroll visade det sig att det bakfall i avluftningen till avloppet uppe på vinden, så det blev ett vattenlås och ventilationen inte fungerade.
Det stank då från "luftintaget" vid infiltrationen, till höger på joflopps bild.
Efter att rördragningen justerats försvann luktstörningen.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Jag var lat och bildgooglade. :)
Bilden och mer information om avluftning finns på http://www.vavatten.se/?page_id=305 Lite synd att ByggaHus inte behåller länken till originalbilden.
 
Tyvärr finns det äldre typer av trekammarbrunnar där inloppsröret gör en krök ner och därmed hamnar under vattenytan hela tiden. Har själv en sådan. I den är det tänkt att det ska sitta ett ventilationsrör i brunnslocket.
 
Patrick E skrev:
Tyvärr finns det äldre typer av trekammarbrunnar där inloppsröret gör en krök ner och därmed hamnar under vattenytan hela tiden. Har själv en sådan. I den är det tänkt att det ska sitta ett ventilationsrör i brunnslocket.
Har inloppsröret verkligen en krök ned under vattenytan, det inbjuder ju till att kunna ge stopp om något som flyter följer med i avloppet? Det man gjorde var att sätta kröken på utloppet så att inget följde med ut i fördelningsbrunnen och infiltrationen.
Låter konstigt med jag kan ha helt fel här.
 
Vet inte om det var så man gjorde tidigare? Huset är byggt 1978 av ett större byggföretag. På utloppet sitter ett T-rör som ska se till att luft ska kunna strömma mellan bädden och ventilationen i brunnen, så det verkar ju rätt. Tyvärr ligger min 3-kammarbrunn under altanen vilken kan vålla en del doftproblem.
Har funderat på att svetsa ett nytt lock i aluminium och dra upp ett ventilationsrör med någon form av snabbkoppling till tacknocken.
 
Vårt inloppsrör har en krök neråt, ja...
 
anders07 skrev:
Vårt inloppsrör har en krök neråt, ja...
Och under ytan?
Om det röret går under ytan och du har luftning för avloppet som går upp på taket skulle jag prova med att plocka bort kröken på det inkommande röret
Vår trekammarbrunn i fritidshuset, installerad i början på 80-talet, har rakt inkommande rör och sedan ett t-rör på utgående där nederdelen befinner sig under ytan.
Några få tillfällen sommartid när det är riktigt varmt ute kan det komma någon doft, troligtvis beroende av dålig självdragseffekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.