BRF:en jag är med i har fått order om att installera sprinklers eller att måla trappuppgången (som delvis är i trä) med brandsäker färg. Sprinklers är säkert bra men ohyggligt dyrt, så vi vill iallafall se på alterntivet med färg. I sammanhanget skriver de att färgen skall uppfylla R30.

Lite frågor:

  • Vad innebär R30 (Är det att färgen skall tåla 30min kontinuerlig brand?)
  • Vem säljer färg som uppnår dessa krav och vad kostar den ungefär per liter?
  • Är det här vanligtvis en genomskinlig top-coat eller är det täckande färg?
  • Var finns det mer att läsa om de olika klassificeringarna?
  • I sammanhanget har vi även fått krav på att täta ett par öppna övergångar med fogmassa som är brandsäker. Vem säljer sånt?
  • Något annat vi bör tänka på i sammanhanget?
 
Det finns färg som funkar som brandskydd. R30 innebär att den ska skydda den bärande stommen i 30 minuter.
 
Matti_75 skrev:
Det finns färg som funkar som brandskydd. R30 innebär att den ska skydda den bärande stommen i 30 minuter.
Känner du till några märken och vet du vad det kostar (ungefär)?
 
joflopp skrev:
Läste du första länken?

Ger dig en ny googling som listar en drös med tillverkare.
[länk]
Jodå, jag läste igenom det. Fanns dock inga prisuppgifter där och ville ha lite fler alternativ att se på.
 
Lite får du allt anstränga dig. :)

Om du tittar i dokumenten över målningssystem så ser du att både Alcro och Beckers har system som matchar dina behov. Eftersom det är system och inte endast en färg så får man googla lite på varje produkt och få fram priser.

Beckers system för bärande träkonstruktioner - Brennicks Klarlack Trä / Topplack Trä.
FÖRBEHANDLING: Trärent (Rengöringsgrad 1) Betsning kan ske med Decor Träbets
GRUNDLACKNING: Brennicks Klarlack Trä, min 600 g/m2
FÄRDIGLACKNING: Brennicks Topplack, max 80 g/m2 eller 10 m2/lit.

Snabb googling visar att Brennicks Klarlack Trä kostar 4440 kr för 12,5 liter hos en handlare. Vad det blir översatt i vikt får man leta fram. Brennicks Topplack kostar 1297 för fyra liter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.