Hej, jag planerar att bygga ett kök i huvudsakligen massivt trä och behöver lite hjälp med skensystem för lådor. Jag har byggt en del möbler med lådor men har aldrig använt några mekaniska lådskenor. Nu är det dags att prova detta, kökslådor med fina skensystem är ju onekligen mycket trevliga att hantera. Mina kökslådor kommer att vara gjorda av massivt trä på traditionellt sätt med sinkning och en botten av plywood. Jag har dock ett krav, skenorna får inte synas, det ska alltså vara undermonterade skenor av god kvalitet och där har jag identifierat Blums två produkter ”Tandem” och ”Movento”. Är det någon som kan dela med sig av erfarenheter gällande dessa produkter eller motsvarande produkter av annat fabrikat? Prislappen skiljer enormt mellan produkterna, vad är skillnaden? Blum har några olika produkter som underlättar montaget, är detta något att ha? Var är det lämpligt att köpa dessa produkter som privatperson? Jag tar tacksamt emot all input på detta område. Mvh Anders
 
Movento är för trälådor. Tandembox är för Blums egna lådor av plåt. Intivo är designat tillval till Tandembox. Var köpa? Hör med blum.se, annars finns hela Europa med sina nätbutiker.
 
Bauhaus har Blums skenor i Västerås i alla fall.
 
Har hittat denna på nätet men inte beställt än: beschlaege-online.de/
 
Theofils säljer blums sortiment.
 
S
Jag tror Bauhaus är rätt dyra.

Theofils går bra att köpa av som privatperson.
Häfele har men jag vet inte om det går att beställa som privatperson.

Tandem (inte Tandembox) har schyst känsla om man har bluemotion. Du behöver inga specialverktyg från Blum. Hålet i bakkant brukar jag borra för hand. Om man sätter i lådan och skjuter in den så får man ett litet märke av spetsen på bakstyrningen som man kan borra efter.

I Blumkatalogen finns det bra anvisningar på mått. Går nog att hitta online. Tex ska måttet mellan insidan på lådsidorna vara öppningen minus 42 mm och med 550mm långa reglar blir lådsidorna 540mm (till insida front).

Gör lådfronten efter stumtmått och passa in den i hålet efter att du monterat lådreglarna.
 
  • Gilla
jgna
  • Laddar…
Går det bra att handla av Thofils som privatperson?
De skriver på hemsidan att de inte servar privatpersoner.
 
S
kioskdavid skrev:
Går det bra att handla av Thofils som privatperson?
De skriver på hemsidan att de inte servar privatpersoner.
Går man in i butiken och betalar kontant/ med kort så är det inga problem.
 
Jag köper alltid direkt av blum, men kanske inte går om man inte har kundnummer!
 
Hej!

Det som skiljer Tandem från Movento är främst att det finns fler möjligheter att justera den senare. Jag har gjort lådor till mitt eget kök av valnöt men det var innan Movento fanns. Idag hade jag valt Movento för att enklare kunna finlira in de sista tiondelarna... Det går utmärkt att handla på Theofils med kort men jag har för mig att du inte kommer att få öppet köp som privatperson. Theofils har ett paket för typ 2500 med de flesta Blum-mallar du behöver för att få till ett kök på ett rationellt sätt....

Lycka till!
 
Hur har det gått med lådorna och köket?
Några bilder? Lite sugen att göra samma sak.
Vart köpte du virket/trä till lådorna?
Hur gjorde du med skåpen? Ikea?
 
Nä, tre år senare har jag fortfarande inte kommit igång med ombyggnaden av köket. Jag har gjort lite tillfälliga lösningar för att klara förvaringsbehovet baserade på Ikeas skåp. Istället har jag prioriterat andra ombyggnader och tillbyggnader på gården, bla en utbyggnad av snickarverkstan. Det gäller att prioritera :)

Det närmaste en köksinredning jag gjort är en inbyggd förvaringslösning under en trapp. Stora rejäla lådor med fullutdragsskenor som är lika djupa som trappen är bred. Allt byggt av plywood och egensågad björk. Ska se om jag kan hitta några bilder och lära mig hur de bifogas. Det fattas någon liten list men i övrigt är det färdigt och frugan har godkänt bygget.
/Anders
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Byggpularen - förvaringslösning under trapp - jag har gått i liknande tankar det senaste året men ännu inte kommit till skott. Har främst letat efter färdiga moduler (bänkskåp/lådor) för att göra det enkelt för mig och anpassa dem men har inte hittat tillräckligt djup för att det skall funka. Kan du dela med dig lite av hur du gjorde/vad du använde och tankar med facit i hand? =)

Min målsättning är att utnyttja hela djupet på 82cm men baksidan är en gammal stenvägg (f.d yttervägg) som jag ev behöver regla för att få vinkelrätt med golvet (klinkers). Blum Movento är de skenor jag hittat som kommer närmst med 750mm skena. Vad använde du? Jag vill ha fullt utdrag.

Understa våningen tänker jag mig som 120 (b, troligtvis delat på 2 lådor) x 82 (d) x 40 (h) - främst för skoförvaring
2:a våningen 1 låda 80 (b) x 82 (d) x 30 (h) - ytterkläder/barnen
3.e våningen 1 låda 50 x 82 x 20
4:e våningen 1 låda 30 x 82 x 20

Jag hade tänkt jobba med 22mm MDF.

Tacksam för ideer och tips innan jag sätter igång!

mvh,
Christian
 
Vit trapp med spaljé och panelvägg i en hall med mörkt golv och klädhängare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Behöver-lära-mig
  • Laddar…
Har aldrig laddat upp bilder tidigare men det verkar funka. Försöker med ytterligare några:

Vita inbyggda trappstegslådor i öppet tillstånd under en trappa i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverad trappa med vitmålat räcke och staket samt panelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit trappa med öppna inbyggda förvaringslådor i stegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elgokse och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.