Är det verkligen brottsligt att hävda att någon annan vill betala mer för ett hus? Inte utan att man undrar om någon dömts för det någon gng. Eller för den delen i någon annan slags budgivning.
 
Det är brottsligt att på något sätt vilseleda för egen vinning till annan skada. Samma resultat utan att vilseleda någon kan uppnås genom att säljaren helt enkelt sätter ett annat pris och inte säljer under viss nivå.

Vet ej om det finns några som dömts däremot har jag erfarenhet där bulvanbud framkommit och jag konsulterats. Slutresultatet blev en ny förhandling med ändrat slutpris
 
kinglolle skrev:
Det är brottsligt att på något sätt vilseleda för egen vinning till annan skada.
Det där kan ju appliceras på nästan vad som helst, tex när man försöker prata upp sin lön. Eller när man försöker prata ned ett huspris genom att klaga på tapterna på visningen...
 
I slutändan är det föremål för tolkning som all annan juridisk text. Allmänt lovprisande eller förhandlande är en sak.

Men i ett bulvanfall så anser jag det som ett medvetet vilseledande som faller under bedrägeri. Notera att det i ett skadeståndsärende inte krävs att svarande dömts för brottet utan domstolen tar hänsyn själv till om det anses att den vilseledande handlingen kan anses brottslig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.