God morgon!

Vi är i full rulle att renovera huset.
Tilläggsisolerar för tillfället fasaden och hoppas att vara klara med detta innan den riktiga kylan slår till (mest för bekväma arbetsförhållanden :))

Vi har rivit ut allt invändigt, väggar, avlopp, värmesystem, vatten (inkommande finns kvar), gammal isolering är borttagen osv.. Ett skal finns kvar helt enkelt.

Nu till frågan, vågar man ställa huset utan "värme" över vintern? Eller finns det risk att något fryser sönder.
Jag hade tänkt att sätta en värmefläkt vid inkommande vatten just för att slippa köldskador där. Men annars?

Tack för er hjälp

// repseJ
 
Inga hus mår bra av att vara utan underhållsvärme.
 
En billig eller begagnad LLVP kunde ju vara något.
 
så länge vattnet inte fryser gör det inte så mycket, men mår ju bättre av att hålla fukten borta.
när vi renoverade så rev vi ur allt och hade byggfläktar som gick (inte så billigt, men bättre med lite värme)
 
Noseone skrev:
Inga hus mår bra av att vara utan underhållsvärme.
På grund av?

Vintertid är ju bra mycket mindre luftfuktigt än vad sommar, vår och höst är.
Det enda som finns inne i huset är ju egentligen trä, nya fönster och mina verktyg...

// Jesper
 
Ja, det där att hus inte mår bra av att stå kalla är fel. Det som kan frysa sönder måste givetvis skyddas, men i övrigt ska det inte vara några problem.
 
repsej skrev:
På grund av?

Vintertid är ju bra mycket mindre luftfuktigt än vad sommar, vår och höst är.
Det enda som finns inne i huset är ju egentligen trä, nya fönster och mina verktyg...

// Jesper
Det där var väl en sanning med modifikation. Den relativa luftfuktigheten (RH) är alltid som högst på vintern i Sverige. Normalt är det RH man brukar mena när man pratar om luftfuktighet. Däremot är den absoluta luftfuktigheten lägst på vintern!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.