Hej!
Undrar om någon vet om det avges gifter från tryckimpregnerat virke som kan påverka grönsaker i en odlingslåda eller om det är försumbart. Fick ett "utrop" från granne om att det skulle vara farligt - måste väl ändå vara så små mängder att det är försumbart- eller???
 
Det är kanske inte nyttigt om ALLA grönsaker man äter är odlade i jord i kontakt med tryckimpregnerat virke, men i en odlignslåda odlar man bara en mycket liten andel av det man äter.
 
Alla väljer själva i det avseendet, jag lät bli att använda tryckimpregnerat i mina odlingslådor. Något som skall behandlas som "miljöfarligt avfall" på återvinningsstationen känner inte jag för att odla rädisor i. Kopparhydroxkarbonat som man använder nu för tiden är väldigt farlig för vattenlevande organismer bland annat,
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Dalbotös skrev:
Alla väljer själva i det avseendet, jag lät bli att använda tryckimpregnerat i mina odlingslådor. Något som skall behandlas som "miljöfarligt avfall" på återvinningsstationen känner inte jag för att odla rädisor i. Kopparhydroxkarbonat som man använder nu för tiden är väldigt farlig för vattenlevande organismer bland annat,

NTR AB räknas inte som miljöfarligt avfall längre. Det är mest de gamla impregnerade bräderna som innehåller tungmetaller osv.

Skulle själv inte ha något emot att odla grönsaker i tryckt virke. Men skulle unvika att ge små barn saker som odlats i dem (bananer lär f.ö. vara bra mycket giftigare och det är tydligen ok för väldigt många). Om man är orolig kan man sätta upp plast på insidan av virket.
 
Plast används även till odlingslådor utan tryckt virke för att få dem att hålla längre.
 
  • Gilla
Erik Valfridsson
  • Laddar…
Jag gör mina lådor av lärk och skulle rekommendera det.

"Även om impregnerat ibland kan vara fuktigt, så är alla metaller och kemikalier fixerade i träet innan de lämnar Tryckverket. Hudkontakt eller boskap som slickar på trävarorna förorsakar normalt inga problem"
Från Byggmax
 
il_duce skrev:
(bananer lär f.ö. vara bra mycket giftigare och det är tydligen ok för väldigt många).
Vi andra köper så klart ekologiska bananer...
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Jag kan inte för mitt liv tro att det är av betydelse.
Odla på i dina lådor av AB tryckt och njut av sjukt goda grönsaker. Det är en enorm skillnad på smaken. ( inte pga det tryckta virket i lådan)

Men jag skulle inte bygga mina lådor av gamla järnvägsslipers.
 
  • Gilla
labbe2012
  • Laddar…
Jo, jämfört vad man får i sig efter all hantering av köpegrönsaker är det nog OK. Man är väl (tryck) impregnerad själv efter 60 års oreflekterad konsumtion av diverse livsmedel så lite till gör nog varken till eller ifrån!
Nu står dom alla fyra där, impregnerade, 5 m2 styck- dubbelgrävda och väntar på våren.
 
  • Gilla
Beatrice H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.