Hej!

Jag skall bygga ett testskåp för min kommande KNX installation.
Har beställt prylar från Häger.
Jag tänkte mig bygga det på följande sätt.
Det jag inte har så bra kunskap är om hur man bygger upp plintarna.
Jag tänkte dra fasen via en säkring på 6A och vidare till en plint som fördelar ut fasen på 5 plintar som i sin tur matar varje brytare i KNX modulen enligt min bild.
Plintarna om 5 som på min bild kopplas samman med en Insticksbrygga tror jag de heter.
Hur är det nu då, behöver jag efter de 5plintar ha någon typ av isoleringsplint/ändbricka eller räcker det med att klippa insticksbryggan, och fortsätta med en ny brygga om 5 eller hur gör man?
Bifogar en bild på hur jag har tänkt.
Vad säger ni, är detta ett skåp jag vågar labba med när jag är klar?
Uppkoppling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror du gör det lite bakvänt som du beskriver det här. Oftast kopplar man fasen till aktorn och byglar sen vidare parallellt till reläkontakterna. Däremot utgående från respektive relä går man via plint så att det är enkelt och överskådligt vid om och inkoppling av förbrukarna. Normalt har man ändstöd och ändbricka(or) som är anpassade till den plinttyp man har valt. Ändbrickor kan man sätta även mitt inne i raden för att sektionera och dela av lite mer strukturerat i fall man vill det, lämpligt är annars en ändbricka längst till höger för att isolera gaveln där. Det du kallar insticksbrygga kan du givetvis använda om du behöver det och i så fall kan det vara bra med ändplattor mellan sektionerna.
 
  • Gilla
Tagg
  • Laddar…
Tack tack för att du berättade.
Är detta mer logiskt? Uppkoppling1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det verkar mycket bättre, tycker du inte det själv också? Det är i princip så det ofta görs i de här fallen. Även om det bara är en principskiss kanske du som nästa steg ska byta plats på raderna säkring-plint så att dina plintar ligger högst upp och all inkoppling till nolla, jord och last ligger samlat.
 
Jo du har så rätt så! Tack så mycket!!!
 
ullberg
Din andra bild ser som sagt mycket bättre ut, som en kommentar till GK100 skulle jag säga att om aktorn har möjlighet till bygling på inkommande fas (två pintar, en in och en vidare) kan man givetvis göra det, min erfarenhet är att det är ganska vanligt på dimmeraktorer och ganska ovanligt på brytaktorer. Jag tycker dock inte att man ska klämma in två ledare på samma plint, då är det bättre med en plint någon annanstans.

Du har ju valt Hager så då ser jag tre huvudsakliga möjligheter, 1) Hagers QC dvärgar har två utgångar, och kan således mata två aktorer (alt. två utgångar på en aktor), 2) hager har plintar som passar i samma skenor som noll- och jordplintarna, men som är avsedda för fas (tja de är bruna i alla fall), där alla utgångar redan från början är förbundna med varandra, 3) sätt en sådan plint med brygga som du beskrev i första inlägget (vilket förstås funkar oavsett leverantör av prylarna)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.