Vi har pratat om att bygga till en liten yta, ca 12-15 kvm, till vårt hus (Myresjöhus villa från 1967, gult tegel, källare) då entrén inte är något att tala om. Avsikten är alltså en groventré på en sidan av villan. Från gatan sett blir det en tillbyggnad på husets högra sida, på vänstra sidan finns garage.

Jag är en stor förespråkare för att behålla ett hus ursprungsutseende - helt ok att modernisera, men inte att våldföra sig på den stil huset har idag - och har haft sedan 1967.
Frågan är hur man gör en snygg tillbyggnad till ett tegelhus? Gult tegel är helt uteslutet - det kommer att vara omöjligt att hitta exakt samma nyans. Ett alternativ är ju att putsa hela fasaden, men det känner vi inte heller är rätt + att det ger oss merarbete, en putsad fasad måste ju underhållas, vilket vi inte behöver med en teglad fasad.
Kan det vara idé att ha putsad fasad på tillbyggnaden? Ett annat alternativ är liggande träpanel; huset har platt tak och en klassisk panelklädd låda runt om, så det skulle "gå igen" i nuvarande utseende.

Någon som gjort tillbyggnad på tegelhus och kan visa bilder? Någon som har tips och idéer om vad vi ska sikta in oss på? Absoluta nej och absoluta ja?
 
köp på en träfasad, brukar passa väldigt bra med tegel
 
Kontakta Myresjöhus arkitektkontor! Kanhända har man kvar i arkivet "syskonritningar" till ert hus i större storlek, för utbyggnadsinspiration. Dessutom kanske man tar på sig uppdraget att specialdesigna er fasad av pur förtjusning att ni kommer ihåg dem.

:)
 
Bra idé Billy, det ska jag göra!
 
Lycka till! Och berätta gärna hur det går.
 
Hur har det gått för er med utbygget?
 
Har exakt samma funderingar om tillbyggnad. Hur har det gått?
 
Här är en google streetview-länk till ett hus i området där jag bor, där man gjort just en utbyggnad på ett hus med gult tegel. Där har man valt utbyggnad på krypgrund i två plan med liggande träpanel.
 
  • Gilla
Anna Flodgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.