Din uppskjutna vinst kan du plocka fram till beskattning när du vill, lämpligtvis när du har förluster att kvitta mot eller behöver betala lite extra skatt för att kunna göra fullt ROT-avdrag.
Du kan också ta fram delar av vinsten till beskattning om du vill spara resten till kommande års dåliga aktieaffärer ; )
 
Jag och frugan har vart i samma situation.
Min erfarenhet är att skatteverket inte bryr sig om att begära in fakturor/kvitton om byggkostnaderna är rimliga.
Jag pratade med skatteupplysningen och förklarade att jag byggt själv under två års tid, att jag hade hundratals kvitton och att dessutom många kvitton saknades eller inte längre var läsliga.
De gav mig rådet att uppskatta byggkostnaden efter bästa förmåga och att under "övriga upplysningar" ange att delar av kostnaden ej kunde styrkas med kvitton.
Jag följde deras råd och det gick igenom utan strul, men som sagt så angav jag kostnader som var mycket rimliga i sammanhanget.
 
Om inte alla kostnader kan styrkas får man avdrag med ett "skäligt belopp". Visa upp bilder på före och efter renoveringen så är det inga problem att få för materialet iaf.
Eget arbete eller svartarbete får man inte dra av från vinsten, så arbetskostnad som man inte har kvitton på kan vara kinkigare.

Jag har haft ärenden där det renoverade huset brunnit upp och alla kvitton likaså. Då var det inte lätt för en stackars skattehandläggare att bedöma vad som var skäligt avdrag.
 
Kom på en sak till. Om man säger att jag säljer mitt nybyggda hus med stor vinst och betalar tillbaka banken på lånet jag har nu och gör uppskov på vinstskatten och sen köper en tomt och bygger ett nytt hus och då får jag ju ta nytt bolån efter att jag använt vinstpengarna i första sålda huset. Blir vinstskatten pengarna då inbakade i hus lånet på något sätt eller dom är för sig själv med den räntan på ca 2,5 procent under hela tiden som jag kommer bo i nya huset?
 
Ev. uppskjuten vinstbeskattning har inget med ev. banklån att göra. Så länge du väljer att skjuta upp vinstskatten betalar du en ränta till staten på hela vinstbeloppet.
 
Men det var helt okej att skjuta upp vinst skatten hur länge man vill då eller måste den betalas när det nya huset är klart? För i så fall kan man ju lika gärna betala den direkt när jag säljer mitt nya hus nu så man vet hur mycket pengar man har kvar att bygga för men kan kag göra en vinst på en miljon och betala 2,5 % vinstskatt på den summan hur länge jag vill så tjänar ju jag på det då jag kan bygga för en miljon innan jag behöver ta större bo lån. Sen betala av skatten när jag är pensionär när huset säljs om 50 år. Kan det vara så bra att man kan skjut på det så eller det måste betalas direkt när man byggt färdigt?
 
Som jag fatta det så får du (med nuvarande bestämmelser) skjuta upp skatten så länge du vill.
Om det blir mer eller mindre fördelaktikt/enkelt att låna av staten (skjuta upp skatt) eller banken måste prövas i varje enskillt fall.
 
Ok. Fördel borde det ju vara för 2,5% i ränta kan ju inte banken erbjuda så kunde man skjutit upp det hela livet så hade det ju varit kanon:)
 
Men hur nytt är huset du säljer? Enligt SKV som Marlene länkade till:
- För att få uppskov med reavinstskatten måste du ha bott i huset du säljer i minst ett år före försäljning.
 
Har bott där i ett pr nu och tänker sälja när det blir bättre tider så inte nu. Men om kanske 4 år så förbereder mig på att bygga nytt igen :)
 
Om 4 år är väll huset verkligen inte nytt om du redan bott där i ett par år, sen e de väll inte säkert att du får stor vinst vem vet hur marknaden och världen ser ut om 4 år
 
Hus är något som håller sitt värde och stiger med åren i vanliga fall.
 
Men nu är det inte i vanliga fall. Du kan nog räkna med ett prisfall på minst 10 % inom de närmsta åren. Det är bara att se vad som händer runt om i världen.
Samtidigt år sveriges befolkning de som har mest lån i hela världen.
 
Toddep skrev:
Ok. Fördel borde det ju vara för 2,5% i ränta...
2,5%?

Rätt mig om jag har fel nu, men skatten på uppskovsbeloppet är 0,5%. Vinstskatten är (idag) 22%, vilket gör att skatten på uppskovet (0,5%) motsvarar 2,27% på det du är skyldig staten. Eftersom du bara betalar 70% av räntan du lånar av banken så motsvarar det en bankränta på 3,25%.

Den stora fallgropen som jag ser det är vinstskatten. Det är hela vinsten man fått uppskov med, inte vinstskatten. 2007 var skatten 20%, idag är den 22%. Lek med tanken att man har uppskov på 1.000' och vinstskatten höjs till 24%. Helt plötsligt ökade skulden till staten med 20.000 kr. Det är väl ingen orimlig tanke att vinstskatten för bostadsförsäljning hamnar på 30% som övrig inkomst av kapital. Då är det 80.000 kr vi pratar om.
 
Nyfniken skrev:
2,5%?

Rätt mig om jag har fel nu, men skatten på uppskovsbeloppet är 0,5%. Vinstskatten är (idag) 22%, vilket gör att skatten på uppskovet (0,5%) motsvarar 2,27% på det du är skyldig staten. Eftersom du bara betalar 70% av räntan du lånar av banken så motsvarar det en bankränta på 3,25%.

Den stora fallgropen som jag ser det är vinstskatten. Det är hela vinsten man fått uppskov med, inte vinstskatten. 2007 var skatten 20%, idag är den 22%. Lek med tanken att man har uppskov på 1.000' och vinstskatten höjs till 24%. Helt plötsligt ökade skulden till staten med 20.000 kr. Det är väl ingen orimlig tanke att vinstskatten för bostadsförsäljning hamnar på 30% som övrig inkomst av kapital. Då är det 80.000 kr vi pratar om.
om det stämmer är det bra tänkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.