vilken termostattemp har du i din laddomat? och vilken panntemperatur får du då du kör 240 grader rökgastemp? tycker det verkar lågt med 76 grader i toppen? med min laddomat som har 64 eller 62 graders termostat ligger panntempen under största delen av eldningen på 80 grader men toppar på 82-83 då pannan når sin högsta effekt så det diffar ca 16-18 grader mellan inlopps och utloppstemp i pannan. vore kul att jämföra skillnaden mellan 21an och 21-60 laddomaten.
 
Litt usikker, men jeg mener det er 78 graders termostat i laddomaten. Pannetemp ligger på 77-78 og en liten topp på 80 grader på det varmeste, innløpsvannet til kjelen ligger på ca 62 grader. Jeg fyrer med ganske finkløvd blandingsved på 30 cm og det er nok ikke ideelt.
 
kulle
En termometer på laddröret är rätt bra, för det skiljer en del på panntemp och vad man egentligen laddar med.
 
  • Gilla
Veasekken
  • Laddar…
ja, jag antar att det blir som att jämföra äpplen och päron när man använder olika laddomater samt olika ved så det är kanske omöjligt att få några jämförbara resultat. men är det så att panntempen brukar bli (ska vara) samma som öppningstempen på den termostat som sitter i laddomaten funderar jag om allt fungerar som det ska i mitt system? är nästan hundra på att jag har en 64 graders termostat i min laddomat och inloppstempen till pannan ligger still på ca 62-64 grader så länge tankbotten är under den temperaturen men ut ur pannan har jag en temphöjning på ca 16-18 grader så om jag haft en 78 graders termostat i min laddomat skulle tempen ut ha landat på 94-96 grader om inte pannan begränsat tempen?? jag har fattat det som så att termostaten i laddomaten styr vilken temp man får in i pannbotten, eller har jag fattat hur laddomaten fungerar helt fel nu?
 
Det tror jag inte. Jag har 78 graders termostat o tempen in till pannan ligger precis under 80 grader på termometern hele tiden.
 
Jeg tror ikke det jeg heller, termostatens tempratur bestemmer når den skal åpne for tilførsel av "kaldt" vann fra tanken, men dette er helt nytt for meg så jeg vet ikke.
 
Då fungerar det ju som det ska hos mig i alla fall. du får elda några gånger till och kolla. skulle nog vilja påstå att du borde ha 78 grader in i botten på pannan och minst några grader över 80 i panntemp samt så gott som samma i toppen på tanken efter ett tag om du har en 78 graders termostat. om inte får du titta om du inte har en liten ask med en termostat som ligger och skräpar i något hörn.
 
Jag kör med 72 gradig termostat i min laddomat 21, pannan ma40 ligger och har en arbets temp på ca 80 grader.
Så den trycker in 72gradigt i botten och levererar ca 80 gradigt vatten ut till laddomaten igen där det blandas/laddas.
Jag ska ta och byta till 78 gradig termostat så får vi se vad som händer.
ska ju vara bra att köra hetare i början för att få ut allt syre effektivare.
 
Ja, du har nok helt rett i det, jeg bør få 78 grader inn på pannen. Jeg er litt feig og starter pent, får nok ikke 78 grader inn før hele tanken er varm, til nå har jeg ikke vært høyere enn ca 80-70-40 på tanken. Ny eldning i kveld så får vi se
 
hmm, tycker det låter underligt. har du en 78 graders termostat borde du få 78 grader in i botten på pannan så gott som på en gång, eftersom om jag har förstått det hela rätt så ska laddomaten inte ta in något vatten alls från tanken förän termostattempen är uppnådd. så om du inte får det borde det rimligtvis vara så att antingen har du en termostat med lägre temperatur, alternativt att den är trasig eller så sitter det ingen termostat alls i laddomaten, har ett svagt minne av att då min syster satte in sin laddomat 21 så var termostaten inte monterad från fabrik utan låg i en egen ask i lådan. Hursomhelst är det kanske en fördel så här i början att den ger låg temp in i pannan, det sägs ju att det ska underlätta vid uppstart när man har mycket luft i vattnet.
Jag eldade i går och tankarna stod då på 55-35-35 ett ilägg resulterade i 80-80-65 och då var det mycket glöd kvar i pannan men fläkten hade ökat från ca 30% till ca 45% för att hålla rökgastempen på 220 och då la jag in 5 vedträn till och sedan fick pannan brinna ut och det resulterade i 90-90-88 i tankarna. efter en nogran koll i instruktionen till min laddomat har jag konstaterat att jag har en 63graders termostat i min laddomat, och panntempen låg rätt stadigt på ca 80 grader under eldningen men under ca två timmar då det brann som bäst låg panntempen på 82 grader med 63 gradigt vatten in.
 
När jag bytte termostat i min laddomat så blev det precis så att den skickade in kallvatten direkt i pannan vid proveldningen och det visade sig att jag inte tryckt in termostaten ordentligt i sätet. Öppnade upp och tog i ordentligt den här gången och då knäppte det till och den åkte på plats. Sen dess har det funkar kalasbra med laddningen.
 
Hei, jeg har begynt å få mistanke om det kan være noe feil med termostaten, det fulgte med en 72 graders termostat i esken, og i følge manualen skulle det sitte en 78 grader montert så jeg sjekket aldrig. Jeg bruker ca 25 min etter tenning å komme opp i 60 grader på pannen og tilførsel til tanken blir mistenkelig fort varm så Laddomaten må ta vann fra tanken ganske tidlig. Jag skal sjekke termostat før jeg gjør en ny eldning i morgen
 
Tror kanske att 72 graders termostat kan vara alldeles lagom till 49kw pannan. nu har ju du högre flöde i 21an än vad jag har så du får nog inte 17-19 graders höjning genom pannan, men skulle jag ha en 78 graders termostat i min laddomat skulle pannan styra ner effekten eftersom jag skulle slå i taket på max temperatur på pannan(90) jag gissar att du hamnar mellan 84-88 grader i pannan med 72 termostaten.
 
Hur har det gått veasekken hittade du något problem med laddomaten? Själv har jag fortfarande haft lite mindre problem med luft som vill bli kvar i laddkretsen men efter att jag för några dagar sedan grovt felbedömmde hur mycket ved jag kunde lägga in verkar det som om jag som en sidoeffekt av det äventyret blev av med resterande luft. pannan stannade på hög temp med över 1/3 av veden kvar i pannan:rolleyes: tanktempen blev 98-98-96 innan det var färdigt men nu vet jag i vart fall att det blir ingen större dramatik i fall man lägger in för mycket, lite irriterande bara att man inte kan kvittera larmet och få tyst på oljudet så länge pannan ligger över 95 grader. kan konstatera att grovleken på den ved man lägger in har en väldigt stor betydelse för hur mycket värme ett ilägg ger. eldningen före var utgångsläget det samma men veden var lite mer finkluven och då var det inga problem. eldningen efter fylld jag pannan lika mycket men det blev lite för många trän som var +20cm i diameter och då gick det inte alls! men men, man lär så länge man lever:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.