Hej

Vi har rätt svajigt tryck i ledningarna i huset. Har koll på hydroforen och den "funkar" som den skall. När den har max så är det bra tryck i ledningarna, men när den är kanske hälften och neråt märker man av att vattnet rinner mycket mer långsamt. Framför allt visas det i duschen på övervåningen.

Det jag undrar vad man kan göra, kan man sätta dit en hydropress som får jobba efter hydroforen för att jämna ut trycket. Eller kan man placera hydroforen på ett annat ställe så man får bättre tryck.

Skärmavbild 2012-10-25 kl. 11.26.50.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde årets snyggaste skiss där ni ser hur det ser ut, nivåerna på skissen stämmer hyffsat, funderade på om att ställa hydroforen uppe vid pumpen, skulle det kunna ge ett bättre tryck? Eller hänger allt på pumpen, den är troligen mer än 30 år gammal. Skulle en modern sänkpump göra ett bättre jobb än ejektorpumpen?

Någon som har några idéer?
 
Hur mycket luft har du i hydroforen och hur stor är den? En tumregel brukar vara att det ska vara 1/3 luft i hydroforen vid maxtryck.
Står hydrofofen inne i huset i dag? Känns konstigt eftersom man brukar vilja ha så kort avstånd som möjligt mellan hydrofor och borrhål när man har en ejektorpump.
Jag tror inte att en hydropress efter hydroforen skulle hjälpa särskilt mycket, eftersom trycket ändå kommer att variera mellan start och stop. Kolla om du kan installera en större hydrofor och ev ställa upp start trycket. I princip vill du få ut max mängd vatten mellan start och stop och skillnaden mellan dem ska vara så liten som möjligt. 2 bar är och rätt vanligt och ofta sätter tryckströmbrytaren begränsning på minsta skillnaden mellan start och stoptryck.
 
Det är en 300 liters. Vid max syns precis vattennivån i siktröret och min är på den nedre-nedre delen av siktröret. Max är ca 3.3-3.4 och min är ca 1.8.

Hydroforen står i källaren, vattnet behöver tryckas upp ca 4.5 meter till duschen på övervåningen. Jag tror hydroforen har kommit till vid ett senare tillfälle (den är max 10 år) sedan om den tidigare stod på samma plats vet jag inte..

Skulle en flytt av hydroforen hjälpa?
 
Volymen på hydroforen känns helt OK.
Vad du kan pröva är att ändra förhållandet mellan vatten och luft vid stopptryck.
När pumpen stannat vid maxtryck, stäng av vattnet efter hydroforen och stäng av strömmen till pumpen.
Tappa ur vatten så att vattenytan hamnar på ca 2/3 höjd av hydroforen.
M h a en kompressor fyll på luft tills dess att trycket är drygt 3 bar , d v s stopptrycket.

En förklaring till det svajiga trycket kan ju vara att flödet in i hydroforen är lågt och när någon då duschar så tar det tid för pumpen att komma upp i tryck i närheten av stopptrycket.
Du har ca 0,5 bar förlust bara p g a höjdskillnaden till duschen från hydroforen. Vid starttrycket är trycket i duschen inte mer än 1,3 bar vilktet upplevs som lågt.

Tror inte att det skulle hjälpa att flytta hydroforen. Det verkar ju som om du kommer upp i vettiga tryck i hydroforen. Min ejektorpump ligger i samma intevall och den står 3 m från borrhålet.
 
Patrick E skrev:
Volymen på hydroforen känns helt OK.
Vad du kan pröva är att ändra förhållandet mellan vatten och luft vid stopptryck.
När pumpen stannat vid maxtryck, stäng av vattnet efter hydroforen och stäng av strömmen till pumpen.
Tappa ur vatten så att vattenytan hamnar på ca 2/3 höjd av hydroforen.
M h a en kompressor fyll på luft tills dess att trycket är drygt 3 bar , d v s stopptrycket.
Alltså ha 2/3 istället för 4/5 (eller vad jag har nu?)

Patrick E skrev:
En förklaring till det svajiga trycket kan ju vara att flödet in i hydroforen är lågt och när någon då duschar så tar det tid för pumpen att komma upp i tryck i närheten av stopptrycket.
Du har ca 0,5 bar förlust bara p g a höjdskillnaden till duschen från hydroforen. Vid starttrycket är trycket i duschen inte mer än 1,3 bar vilktet upplevs som lågt.
Ok. Ska jag höja till över 2 i starttryck då? Då får jag ju lite mer tryck..

Patrick E skrev:
Tror inte att det skulle hjälpa att flytta hydroforen. Det verkar ju som om du kommer upp i vettiga tryck i hydroforen. Min ejektorpump ligger i samma intevall och den står 3 m från borrhålet.
Ok. Bra att veta.
Men en "bättre" pump skulle väl förhoppningsvis göra det snabbare att fylla hydroforen? Nu tog det nästan 20min från tom till att den fyllt hela..
 
Hej,
Jag jobbar en hel del med egna vattenanläggningar och det är väldigt vanligt att när ejektorpumpar börjar bli lite till åren kommna
som din så brukar dom bli dåliga på att ge tillräckligt med vatten,
Har du provat att sätta på duschen och gå ner i källaren och kolla på manometern, När pumpen startar orkar den då "återhämta" stopptryck medans duschen står på för fullt? Eller står den och bara går och går på ett lågt tryck?
Jag tror inte att ändra på luftförhållandet i hydroforen hjälper och inte heller att flytta hydroforen , du har ändå en tryckförlust på ca 0,5 bar.

En ny undervattenspump tilltagen för det brunnsdjup du har, Samt att höja trycket på tryckströmbrytaren är jag ganska säker på
skulle göra susen i ditt fall.
Jag personligen gillar att ha bra fart på vattnet så hemma har jag starttryck 3 bar och stopptryck 5 bar och det fungerar kanon,
(Kolla alltid föreskrifterna för övriga utrustningar tex vattenreningsanläggning innan du höjer upp trycket )
Det är också väldigt viktigt att du har rätt luftförhållande i hydroforen (1/3 luft som föregående talare skrev( för att skona pump
och utrustning och för att få ett jämnt och fint flöde
Lycka till.

Mvh Henrik
 
Jag har nog misstänkt att det kunde vara pumpen som är boven. Vi har tänkt byta ut den inom kort (senast till sommaren).
Har inte testat att låta duschen stå på, men om man tar en längre dusch så märker man att trycket hinner öka så jag tror att pumpen hinner fylla på fortare än man tar ut.

Det jag kan tycka är att det är en "kort tid" som man har bra tryck och "längre tid" med sämre, (tex att mellan max och ner till 2.8 är det bra tryck, men från 2.7-1.8 rinner det sakta..)
Så en fråga skulle kunna vara om anläggningen klarar högre tryck, skulle jag kunna ha tex 2.5 - 4 istället för dagens 1.8 - 3.4? Tills en ny pump införskaffas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.