PHermansson skrev:
JVad gäller fukt i väggarna så kommer väl det mesta att gå uppåt? Där blir det ju träväggar, och på gaveln tänkte jag sätta in ett fönster. Givetvis ska det också ventileras väl med en fuktstyrd fläkt.
Nja, fukten går ut den väg som är enklast. Naturen strävar alltid mot att utjämna skillnader så den fuktiga varma luften kommer ta sig utåt överallt den kan. Visst blir det gärna störst "ångtryck" mot taket men dina väggar kommer säkerligen suga i sig en hel del fukt också. Problemet här är dock risken att fukten inte alls kommer ut utan istället "fastnar" i väggen pga kondens och frysning under den kalla årstiden. Väggen blir alltså fuktmättad vilket i kombination med kyla kan spräcka putsen. Avgörande här är förstås hur du tänker kring isolering och tätning inifrån.

Fläkt är förstås bra men den tar inte bort fukten som i ett trollslag. Under tiden man torkar tvätt blir det ett rejält fuktpåslag. Tvättar man ofta blir det mer eller mindre konstant. Hur ofta har ni tänkt använda tvättstugan? Jag antar att det handlar om åretruntbruk? Om det handlar om att tvätta någon gång ibland och mycket sällan på vintern skulle jag vara mindre orolig.

Detta med fuktpåslaget påverkar ju taket också. Det brukar vara knepigt att få det tätt med plast el. luftspärrpapp (för organisk isolering) när man isolerar i efterhand. Att ha ett läckage av fuktig tvättstugeluft in i isoleringen/luftspalten gör ju inte takbiten bättre precis...

Jag gillar gamla konstruktioner och ser mig som byggnadsvårdare men det är alltid svårt att kombinera gamla och nya konstruktioner. När man i byggnadsvårdslitteraturen menar att locktak har god livslängd tänker de nog inte på att det ska sitta på en isolerad tvättstuga.
 
Ok... Men om man gör väggarna fukttäta, tex sätter upp Fibo-Trespo-plattor. I taket ordnar jag en luftspalt mot yttertaket, sedan cellplastisolering?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.