Skall man undvika ett hus med blåbetong och markradon? Eller kan man leva med det. Är spekulant på ett hus med mekaniska till och frånluft. Har idag 270 i radonvärde. Dock har de ej någon radonsug monterad i grunden. Hur mycket extra kan man räkna med att driftskostnaden blir pga mekanisk till och frånluft och ev radonsug?
 
Gränsvärdet för gamla hus är väl 400 har jag för mig (200 för nybygge ?). Vilken typ av uppvärming finns i huset ? Kanske idé att sätta in en frånluftsvärmepump... då blir ju driftkostnade lägre...
 
vid nyår tror jag 200 är gränsvärdet även för gamla hus? inte 100% säker dock....
 
Personligen skulle jag aldrig köpa hus med radon.
Det beror väl på hur gammal man är. Hade jag varit runt 75 bast så hade jag nog inte brytt mig....

Läste en artikel i dagstidningen för inte så länge sedan om en familj där man inte lyckats med att sanera radonet.....

Jag vill inte måla f-n på väggen, men man bör nog tänka efter åtminstone 2 gånger innan du slår till och köper huset.
 
Jag håller också med johawk3. Har man passerat 50 och med utflugna barn skulle jag kunna tänka mig ett svagt radonhus såvida priset blir bra (skall vara bra mycket lägre en motsvarande 'rent' hus) samt att driftkostnaden inte blir alltför hög. Lusgranska nuvarande ägares uppvärmningskostnader under de senaste fem åren!

Har jag småttingar skulle jag inte riskera köp, inte ens med tilläggsinstallationer.

Det har gått lite troll i radonhus. Samtidigt är de svårare att bli av med och ett husinköp skall ju förhoppningsvis förränta sig och kunna säljas också!
 
är det inte så att alla hus har en viss radon halt?

tex i sollentuna där jag bor så är det ju en hel del radon i marken pga rännstensås å skit...

hade själv 380 i tillbyggnad och 260 i resterande del av huset då vi flyttade in, skall göra en mätning snart då jag till 99% säkerhet redan byggt "ner" det genom ökad ventilation... de äldre som vi köpte av hade huset tillslutet totalt...

tänkte försöka nyttja bidraget först till en frånluftsvent system då jag gjort mig av med oljepannan först :) hihi

barnens sovrum blir i gamla delen, och vårat sovrum i tillbyggnaden pga den lite högre radonhalten...

radon är vad jag läst farligast för småbarn och rökare, ingen av oss vuxna har rökt eller röker så...
 
Tack för bra synpunkter. År 2020 kommer gränsvärdet att bli 200 även för befintliga hus. I Näsbypark där vi bor, är många hus byggde på-50 talet och byggde med blåbetong. Det finns även markradon i många hus. Vi är själva tveksamma att köpa ett hus med blåbetong, speciellt när vi har barn som är mellan 10-mån och 7 år. Huset är charmigt men har nackdelen med radon och även att det är sutteräng. Läget och tomten är toppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.