Mikael_L
Dede77 skrev:
Lånar tråden lite eftersom jag också är på jakt efter lampor till mitt garage.
Har ett vanligt enbilsgarage på 7,5 x 3,4m (kallgarage i dagsläget)
Kommer bygga arbetsbänk längst fram och utöver allt som kan vara bra att göra i garaget (olja möbler, såga e.t.c.) så kommer jag ha mina motorcyklar där. Blir lite skruvande då och då så bra ljus är viktigt.

Vilken typ av lysrör ska man ha (T5 eller T8)
Har förstått det som att det finns olika typer av glimtändare. Vilken typ ska man ha om man väljer T8?

Hur många lampor hade ni rek. att man sätter in och var/hur placerar man dom (på kanterna, längs med, på tvärs)?
Kommer ha en gammal skrivbordslampa som extra arbetsbelysning på bänken om det behövs.
Jag skulle ju givetvis välja det jag själv valt.
199:- armaturen på Bauhaus. T8 rör, elektroniskt driftdon = tänder blinkfritt, arbetar ljudlöst och behövs ingen glimtändare alls.
Rör ingår. Det finns även en enkelrörsarmatur för 149:-

Hur många och var beror ju på vad du ska göra där.
Själv gillar jag rejält med ljus och har köpt 6st 2x36W armaturer till vårt 40kvm garage. Jag är dock lite orolig att jag kommer vilja ha ännu mer ljus. Men det blir antagligen någon extra ljuskälla av något slag över ev arbetsbänkar.

Men när du placerar ut armaturerna ska du främst tänka på vad som kan skugga.
Står du vid en arbetsbänk är en armatur i taket lite bakom dig värdelös, du själv skuggar ljuset.
Mitt i taket över bilplats är också rätt värdelöst, för då blir bara biltaket bra upplyst inget annat.
Svagt ljus på sidorna av bilen och även inne i bilen om du ska göra något eller leta efter den borttappade mobiltelefonen.
Så tänk på var bilen står, du själv står, var hyllor och skåp ska vara. Så du inte sätter armaturer som blir skuggade av dessa föremål.
 
Kikade på Bauhaus-varianten. Då fanns den inte i lager men såg att det kommit in nu. Blir nog att köpa 3 st till att börja med. 199:- inkl allt med elektronisk tändare är bra pris.
 
Jag monterade förutom en rad mitt i taket även armaturer i vinkeln tak vägg då får man bra ljus ifrån sidorna åxå,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.