Hej

Har läst en uppsjö av olika förslag på olika förläggningsalternativ för vattenburen golvärme på träbjälklag men kan inte riktigt bestämma mig. Jag tänker riva upp golvet då det är cc 60 samt ganska "svajjigt" och regla om med kortlingar till cc 30 för att få något bättre styvhet.

Problemet jag har är att golvet totalt inte får bygga mer än max 45mm ovan bjälklaget till färdigt klinkergolv (ytterdörren kommer för lågt annars).

Tror ni att detta är lösbart?

Några idéer:
1) Gjuta EPS-cement i bjälklag
2) Armerad flytspackel med pex i.
3) Fix & Klinker

eller

1) Gles i bjälklaget med golvvärme
2) Golvspån
3) Limmad gips
4) Fix & klinker

Mvh
 
Redigerat:
Jag tror att Lewisplåt med pågjutning hade fungerat. Uponor rekommenderar 30 mm täckande betongskikt. Kör du med 12 slang hamnar du på en ganska rimlig höjd.
 
absolut lägsta bygghöjden blir det att lägga slangen mellan golvreglarna och sen en 22mm spån sen något av följande:

13mm golvgips
min 13mm armerat flyt
eller en 6mm Minerit VT
 
Jag gjorde så här i hallen.
Bort med allt gammalt golv/spån/isolering
lim/skruvade 1x4" på insidan av golvbjälkarna så att 22 mm spån kunde monteras nedsänkt i jämnhöjd med bjälkarna. I med isolering.
lim/skruvade sedan golvspånet nedsänkt mellan bjälklaget.
Sedan tog jag eps med aluminiumplåtar för 12 mm slang (byggde 15 mm).
Ovanpå det skuvade jag golvgips (kanske skulle använt flytspackel ist om jag gjort det idag)
Primer och klinkers på det.
Allt hamnar i perfekt höjd med intilliggande parkettgolv.
 
Tack för responsen!

@Locke; Lewisplåt verkar intressant - dock ser det ut som om den bygger 16mm + gjutning, dvs 16+12+30 med 12 mm slang.

@rino; Slangen mellan golvreglarna verkar bra. Det kanske inte blir så effektivt med slangen under golvspån & flyt (45mm material ovan slang)

@Largab; att lagga golvspån "mellan" reglarna tycker jag verkar bra. Funderade på om man skulle kunna lägga ytterliggare ett lager golvspån, men då spårade skivor. Sedan sedan Meneriit eller ev flyt. Allt för att öka styvheten.
Då skulle det bygga 22+6+fix+klinker (ca 40mm då!)

Vad tror ni? Någon som har gjort på något annat smart sätt?
 
Jag ökade styvheten på golvspånet genom att limma/skruva 45x45 regelbitar på undersidan tvärs plattorna innan de sänktes ned o skruv/limmades fast. Då styvas plattorna radikalt i den svaga riktningen.
 
Finns det inga möjligheter att höja ytterdörren?
Jag skulle lagt slangen på spånskivan och sedan flytspacklat in alltihopa.
 
Har du plats att sätta i reglar under bjälklaget så är det ett bra alternativ till att öka styvheten, eller det bästa, beror lita på om du har lust att göra lite extraarbete, det tar bara en dag extra och väldigt lätt att genomföra utan någon större merkostnad, det är billigare med reglar än med extra spårade golvspån. Höll på att glömma att de skall skruvas som ett schackbräde alltså inte längs med befintliga reglar utan tvärs över bjälklaget, kanske isolera dem oxo?
 
Jag tänker lägga slangen mellan golvreglarna på gles och sedan limmat dubbelgips och sedan klinker. (inget flyt )
 
Tack alla för bra synpunkter!
Efter en tids funderande och surfande runt i forumet så lutar jag åt något av följande:

Alternativ 1
1) Regla upp med kortlngar på c/c 300. (reglarna ligger på c/c 600)
2) Golvspån nedsänkt i facken vilades på kortlingarna samt 2x2" skruvade på reglarna.

3a) Spårad EPS/cellplastskiva (LK, 30mm) sedan fix & klinker
eller
3b) Värmeplåtar skruvade och lagda upp och ner mot golvspånet, Sedan flytspackel (30mm) och sedan fix & klinker.


Alternativ 2
1) Regla upp med kortlngar på c/c 300. (reglarna ligger på c/c 600)
2) Gles mellan golvreglarna,
3) Golvgips
3) Ytterliggare ett lager golvgips eller flytspackel för att jämna ut ett ojämnt golvreglar.
4) Fix & klinker.

Vad tror byggahus-experterna, vilket golv blir styvast och får bäst värmeegenskaper?
Nya ideer, synpunkter mm mottages tacksamt!
 
Hej, jag skulle ta mig en titt på dessa, ett examensabete gällande eps lättballast gjutning i ett befintligt mellan bjälklag. Intressant är att kortningar cc 30 snarare skälper än hjälper, riktigt förvånande faktiskt! Jag håller själv på att förbereda en badrumsrenovering-
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=examensarbete%20carl%20carstenius&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CCAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww-v2.sp.se%2Fpubl%2FViewDocument.aspx%3FRapportId%3D8173&ei=ZseHUNraI8vT4QT74YCQAg&usg=AFQjCNH7Vaut3xiW5U1Z6LztusTwhKOKFA
 
Ja, både hallen och badrummet är nu klara. I hallen blev det enlikt lk's exempel, på cc 30 ligger spårade spån, flexfix-limmad hydropanel och sedan klinker.
I badrummet sänkte jag ner golvspån i liv med golvreglarna, på kortlingar, och flöt in slangen.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Det finns många varianter. Kul att du hittade något som passade dig. Lite roligt är att det jag länka till det är ju redan med i "branchregler GVK"! Ganska nytt men ändå. Har letat med både ljus och lykta men alla säger ju olika. Jag tycker det känns säkert om det räknas till en "godkänd metod". Vet dock inte än om det är vedertaget bland entreprenörer uti landet att jobba med lättfyllnadsmassa på blindbotten? I mitt fall blir det problem med bygghöjden och därför överväger jag metoden enligt gvk- förstärkta träbjälklag, lättfyllnadsmassa(eps).
 
Rickardfix: jodå det tror jag att det är, men hos mig så är det kunderna som backar då det drar iväg i pengar med EPS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.