Var på den lokala simhallen idag. Simhallen har dusch utan bastu!!! så jag gick in via ett träningscenter som ligger i samma lokaler och har utgång till bassängen. De har bastu. Så till frågan....
Basturummet var 250cm högt, översta laven var på ca 80 cm, termostaten var på 160cm, ventil under aggregat, maskinell frånluft i taket....Ok, kanske inte 5 fel men en del märkligt....

MVH
Sakke
 
Jag som trodde man slappnade av i bastun
 
Vad är det som är fel? Stod det inte bastu på dörren?
 
Sakke vill ha den undre laven i höjd med aggregatet, dvs på 80cm, inte den övre laven i den höjden..... att termostaten sitter högt är inte så konstigt, handlar bara om att småungar inte ska fippla med inställningarna...
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
Skrev lite fel, menade temperatursensorn till termostaten...

MVH
Sakke
 
drsakke skrev:
Skrev lite fel, menade temperatursensorn till termostaten...

MVH
Sakke

OK, du har fått din chans.

Lista nu dina fem hypotetiska fel så vi får tala om hur galet ute du är :rolleyes:
 
Fått min chans?? vad menar du?

Oavsett så tänkte jag att detta var ett bra sätt att öppna en meningsväxling på hur man gör saker och ting och varför.

1) varför har man en takhöjd på 250cm i en bastu? jag menar rummet är för högt (och i varje fall med tanke på hur lågt laven är placerad)
2) Vad är resonemanget (sverige) att räkna höjden på översta lav från golv (tylö rekommnederar väl 80cm från golv) det blir iaf väldigt fel i ett rum på 250cm.
3) tempsensor på 160 cm är lågt i ett rum på 250cm, iofs riktig att den ska sitta i badhöjd, men vad är temperaturen högst upp i rummet? jag menar att denna typ av konstruktion medför risk för överupphettning av både ugn och rum.
4) ventil under ugn OK (speciellt mtp att det var en tylö aggregat ) samma med maskinell frånluft, dock är ventilen placerda fel med tanke på att det är maskinell frånluft, ska helst vara under laven, eller iaf lite längre ned på väggen.
5) om man går efter tilverkarens rekommendationer så är maskinell frånluft en tylö bastu fy fy...

Så det var 5 punkter. Jag menar att lavarnas höjd ska mätas NED från TAKET, 100-120cm. I ett så högt rum kanske 120 cm , tempsensor då 20-30 cm ned från taket. frånluft under laven. Och jag kan ge en grund til detta. När man bygger på detta viset, minimeras energiförbrukning, och rummet värms inte upp onödigt mycket, då man sitter i den delen som är varmast och temp är regulerad med termostat i denna höjd.

MVH
Sakke
 
mm låter onödigt högt i tak :)
I min bastu är takhöjden lägre än i övriga huset och exempelvis lägre än det intilliggande badrummet.

Hela huset har FTX men just bastun har tilluft under aggregatet som kommer direkt utifrån via plattan samt att frånluften är självdrag och går in i trapphuset våningen ovanför. Underligt men de som tittat på detta säger att tilluften under aggregatet är jättebra.
 
I och för sig förstår jag inte varför du vill göra affär av detta (du är väl inte bastuförsäljare?) men

1)
Varför är det för högt? I offentliga lokaler har man ofta en takhöjd på ca tre meter. Jag kan inte se det som ett fel att bastun är 2,5m.
2)
Alla är inte elitgymnaster. Det är väl meningen att man skall kunna ta sig upp på, och ner från, laven. 80 cm låter lagom. Nedersta på 40, översta på 80 cm höjd, motsvarar normal sitthöjd. Varför tycker du att man skall sitta högst upp under taket?
3)
Det beror väl på vad termostaten är inställd på för temperatur. Den skall väl reglera lagom så att temperaturen för de bastubadande är behaglig. Och de sitter ju, som framgår av 2) ovan, inte uppe under taket.
För övrigt förutsätter jag att det finns adekvata övertemperatursensorer/brandvarnare/sprinklers i taket. Gjorde det inte det?
4)
Det är klart att frånluftventilen skall vara högt upp på väggen. Hur skall annars den översta, hetaste luften ventileras?
5)
Självdrag kan vara OK i små basturum, men i badhus, gym och liknande är det inget alternativ. Där krävs mekanisk ventilation.

Nu var du och kikade på "den lokala simhallen", så det var ingen hemmabastu du hade i tankarna.
Kanske idé att tänka om?
 
Är du måhända finne:D?
 
Jag håller med. För offentliga utrymmen måste man göra andra bedömningar. Man kan iofs spekulera i att "leksaker" som Tylö inte hör hemma där heller :)

Ventilationen sedan, så där finns det två skolor, en med utsug uppe, en med utsug nere. Den senare ger en jämnare temperatur i bastun, den tidigare ger större temperaturgradient och många vill ha det så.

Sedan så är riktiga bastun vedeldade, det bara är så! :)
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
I och för sig förstår jag inte varför du vill göra affär av detta (du är väl inte bastuförsäljare?) men

1)
Varför är det för högt? I offentliga lokaler har man ofta en takhöjd på ca tre meter. Jag kan inte se det som ett fel att bastun är 2,5m.
2)
Alla är inte elitgymnaster. Det är väl meningen att man skall kunna ta sig upp på, och ner från, laven. 80 cm låter lagom. Nedersta på 40, översta på 80 cm höjd, motsvarar normal sitthöjd. Varför tycker du att man skall sitta högst upp under taket?
3)
Det beror väl på vad termostaten är inställd på för temperatur. Den skall väl reglera lagom så att temperaturen för de bastubadande är behaglig. Och de sitter ju, som framgår av 2) ovan, inte uppe under taket.
För övrigt förutsätter jag att det finns adekvata övertemperatursensorer/brandvarnare/sprinklers i taket. Gjorde det inte det?
4)
Det är klart att frånluftventilen skall vara högt upp på väggen. Hur skall annars den översta, hetaste luften ventileras?
5)
Självdrag kan vara OK i små basturum, men i badhus, gym och liknande är det inget alternativ. Där krävs mekanisk ventilation.

Nu var du och kikade på "den lokala simhallen", så det var ingen hemmabastu du hade i tankarna.
Kanske idé att tänka om?
Är inte bastuförsäljare, men finne. Varför jag tog upp detta? Ja, det skrev jag om du kan läsa. Såg det mera som en bra öppning att starta diskution om vad som är tanken bakom vissa sätt att bygga.
Jag för min del förstår inte varför du orkar att gå så hårt ut???

1) detta var som sagt inte simhallens stora bastu utan bastu för träningscentret i samma bygg, relativt liten. Men helt riktig jag tänkte mera på "privata" bastun. Men oavsett så har man lavarna högre om takhöjden är 3 m . Jag skrev ju att jag menade att bastun var för hög I FÖRHÅLLANDE TILL LAVARNA.

2) Det skrev jag också. mest värmeekonomi. Man suger altså ut den varmaste luften under (gud vet hur varmt det är då tempsensor var på 160cm) . Och om man har lav på 120, 80 och 40 cm så ser jag inte att det är svårare att ta sig up eller ned (det är fortsatt bara 40cm mellan nivåerna) och om man har väldigt svårt att ta sig upp så kan man fortsatt stanna på lägre nivå. Inget problem altså...

3) Ja, den gjorde det också, den var ju placerad i sitthöjd. Men det betyder nästan 1m under taket. Då frånluften var i taket (vilket betyder stor värmeforlust ) och enligt termodynamiken är den varmaste luften direkt under taket(och blir sugd ut direkt) så måste luften värmas betydligt mer för att åstadkomma 70-80 grader 1m ned i sitthöjd.
övertempsensorer och sprinklers fanns inte.

4) med maskinell frånluft , aggregat som ger kraftig konvektion och badkastning som sätter luften ytterligare i rörelse, så ger en lågt placerad frånluftsventil en god luftsirkulation och utjämning av temperatur i rummet. Men klart Det är lite olika skolor på detta, Och kanhända att vid bruk av tylö aggregat så är det bäst med ventil högt. Har dock sällan sett maskinell drag högt uppe. Rent teoretiskt så ger denna placering luftström nedifrån och upp alltså konvenktion upp från ugnen och direkt ut. En effekt är också att när man kastar vatten på aggregatet så försvinner ångan väldigt fort och sprids relativt dåligt i rummet så att badet blir relativt torrt även om man kastar mycket vatten.

5) Helt enig i alla fall när det är snack om stora offentliga anläggningar, punkt 5 är bara baserad på vad tylö har sagt om bastuventilation, kan inte se att de rekommenderar mekanisk frånluft uavsett. Men detta är ju lite beroende på bastuns storlek också. Om bastun är relativt liten så kan den säkert ventileras med termisk ventilation också.

Det sista som du säger är nog sant, men samtidigt måste sägas att bastun i fråga var inte väldigt stor, och skiljer sig således inte så mycket från en privat bastu.

MVH
Sakke
 
På såna där ställen har man väl nån form av värmeåtervinning på frånluften? Alltså blir det inte så oekonomiskt att ventilera ut varm luft, den värmen tar man tillvara på på annat håll.

Sen lär det ju vara ganska stor skillnad i ventilationsbehov mellan en bastu som används några timmar i veckan och en bastu som står påslagen 10-12 timmar om dagen 7 dar i veckan.
 
Klart det, men som jag uppleverr det så är det viktigast att bastun är ventilerad under badning. under uppvärmning och när ingen är där kan det stå utan?? termostaten håller tempen jämn och ugnen är inte på hela tiden då luft blir inte bytt ut. Värmeåtervinning i ventilation är en bra sak där ja....

MVH
Sakke
 
davidrinnan skrev:
mm låter onödigt högt i tak :)
I min bastu är takhöjden lägre än i övriga huset och exempelvis lägre än det intilliggande badrummet.

Hela huset har FTX men just bastun har tilluft under aggregatet som kommer direkt utifrån via plattan samt att frånluften är självdrag och går in i trapphuset våningen ovanför. Underligt men de som tittat på detta säger att tilluften under aggregatet är jättebra.
Jag har identiskt som davidrinnan - även om min bastu är väldigt liten - och den har funkat utmärkt 2 ggr/veckan nu i sex år. Det verkar som om bastun gjorts enl Tylös instruktionsbok för privatbruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.