Håller på att fixa utsidan på vårt gamla hus. Tar ned eternit, läktar och lägger på ny slamfärg. Panelen under eterniten har varit förvånasvärt fin, men på ena gaveln ser man nackdelen med eterniten. Fukt som kommer dit kommer inte gärna därifrån. Nästan lite otäckt att se vad som kan dölja sig under till synes fina eternitplattor...

Till saken. Under ett fönster var panelen dålig och har tagits bort. Tyvärr hade rötan spridigt sig till de underliggande timmerstockarna. Det naturliga vore väl att byta hela den del av stocken som är skadad, men det känns som onödigt stort jobb då det bara är den yttre delen av stocken som är skadad.
Det jag har gjort hittills är att "skala bort" det som är ruttet så att det bara är friskt virke kvar. Stockarna är äkta kärnvirke, stenhårt där det är friskt. Kan man nu låta det vara så och bara spika på ny panel?
 
Redigerat:
uploadfromtaptalk1349465877632.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


uploadfromtaptalk1349465908191.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


uploadfromtaptalk1349465940880.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kallar du det där rötskada? Så ser de bra stockarna ut hos oss. Syllen och stockarna under fönstrena kunde vi bryta bort med händerna.

Ingen fara alls med ditt hus tror jag, så länge du ser till att regnvattnet inte kan tränga in vid/under fönstret.
 
Håller med föregående, inga problem med det där, du kanske kan peta in lindrev upp under fönsterkarmen om det är mycket öppet där och sen har du väl vindpapp eller duk innanför panelen antar jag. Vi använde vindduk som jag tycker är smidigare än papp, rivs inte sönder lika lätt.
 
Redigerat:
Gött att höra, tack för svaren! Har tänkt att spika dit några brädbitar så att det blir enklare att fästa panelen. Sen ny vindpapp innan jag slår på panelbrädorna.
 
  • Gilla
TorpSara
  • Laddar…
Helt rätt, halvsula med brädor. Det är vanligt med röta under fönster. Dina skador är som sagt lindriga! Gissa vad vi hittade under masoniten på en yttervägg? 18 m timmer fick vi byta.....
 
Oj, låter ju inget vidare... Det som göms i snö kommer upp i tö. Undrar hur många rötskadade eternithus det finns egentligen? Det ser fint ut på ytan, men den fukt som kommit in kan inte komma ut...
 
Gissar att det inte är fel att pensla på lite rötskydd - Cuprinol eller linolja eller liknande innan Di spikar igen det hela! Det kommer ju fortsatt vara en punkt där det finns risk för vatteninträngning.

/Micc
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.