Ser när jag skrivit att det blev ett väldigt långt inlägg. Hoppas ni orkar läsa det och komma med lite tips och idéer. Det skulle vara värdefullt för min del. Tack på förhand!


Hej,

Har ganska nyligt (i slutet på sommaren) blivit husägare. Ganska snabbt uppstod dock ett problem, det var när jag skulle börja inreda det fina, relativt nybyggda, dubbelgaraget. Upptäckte då att golvet lutade ganska mycket mot ena långsidan. Garaget är ca. 8,5x6 meter och på den bredden (6m) så skiljer det ca. 1 dm i höjd på betongplattan. Det känns inte så kul att det lutar så pass mycket, kommer även att ställa till problem om man kör in en snöig bil som sedan tinar upp för då kommer ju vattnet att rinna mot väggen.

En annan fråga (problem) dök upp när jag började prata med en granne som bor bredvid. Han jobbar tydligen på nåt byggföretag och hade sett när förra ägaren byggde garaget för några år sedan. Han tyckte att dom inte hade gjort helt rätt när dom gjöt plattan. Tomten som garaget står på lutar lite grann, då hade dom grävt ur lite för att göra det plant och sedan lagt ett lager med grus som dom sedan gjöt plattan på. Det var när jag började surra med honom om hur man kunde fixa det lutande golvet inne i garaget som han berättade hur dom gjort och sa att det är en annan sak du bör fixa först. Jaha, sa jag...

Då tyckte han att vi skulle gjuta 3 st plintar i kanten på den "nedre" sidan av garaget så att säga. Detta för att förhindra att garaget skulle kunna sätta sig eller till och med "glida" med lutningen på marken. Han menade att detta var risken då man gjutit plattan direkt på backen och med tiden så kunde grus och sand under plattan flytta på sig p.g.a. till exempel regnvatten och detta i sin tur skulle kunna göra att plattan skulle rubba på sig.

Han återkom lite senare när han hade pratat med några "betongare" på sitt jobb. Dom hade kommit fram till att plintarna inte borde placeras utanför garaget vid kanten på plattan som han först hade pratat om. En bättre lösning var att ta hål i plattan inne i garaget på 3 ställen längs den nedre långsidan och sedan gräva ur hålen och där gjuta 1 meter höga plintar 250 mm diameter som sedan gjuts ihop med plattan. Detta för att ge stöd åt plattan, både för att förhindra att den kan sätta sig men även så den inte kan skjuva sig i sidled (med lutningen på marken).

Efter detta började jag inse att det var ganska mycket jobb med vårat nyinköpta hus (läs garage)... Innan köpet så anlitade vi en besiktningsman som man bör göra då man själv är amatör vad gäller hus och byggnationer. Nu började jag fundera ifall besiktningsmannen kan ha gjort ett fel här, ifall han gjort en miss och om detta är något som han borde ha upptäckt. Nu tänkte jag alltså på lutningen på plattan. Tog kontakt med honom igen och han ville komma och titta som ett första steg för att se vad det handlade om. När han var här nu så höll han med om att det lutade en hel del, men att han inte hade reagerat på det vid besiktningstillfället. Men nu tyckte han det var väldigt tydligt.

Och nu kommer vi till nästa frågetecken för min del. När besiktningsmannen såg ett av hålen jag börjat bila upp i golvet så undrade han om jag skulle montera billyft. Nej sa jag och berättade vad hålen var tänkt till och vad min granne hade sagt tidigare.
Men det är ju jättemycket jobb säger han och tror inte alls på den idén. Han lägger fram en teori om att plattor som ska bäras upp av plintar ska konstrueras på ett speciellt sätt och att denna platta inte är konstruerad att bära sin vikt på såna plintar. Han säger att risken om jag gjuter såna plintar är att om plattan då har lust att sätta sig så kommer den att spricka runt dessa plintar med ett sprucket golv som följd. Hans tips är att skippa plintarna och istället fylla med massor av grus på utsidan av garaget längs den nedre långsidan, detta för att förhindra att marken kan erodera och materialet som ligger under kanten på plattan inte ska kunna rasa ut. Sedan är det bara att flytspackla golvet så blir allt bra enligt honom.

Kan väl även tillägga att jag först misstänkte att garaget redan satt sig och att det var därför som golvet lutade. Började mäta och kolla lite och ser att garaget står relativt rakt, noterar även att det skiljer i takhöjd invändigt. Så garaget är alltså byggt på en platta som är lutande redan från början.

Det blev en väldigt lång bakgrundsinfo detta... Men det är i slutändan 2 stycken frågor jag skulle vilja ha hjälp med.

1. Hur ska jag göra angående plintarna? Teorier och idéer, fördelar & nackdelar.

2. Bästa sättet att fixa det lutande golvet? Flytspackling är väldigt dyrt om jag förstått det rätt. Kan man gjuta på ett nytt lager?
 
En platta som ska stå på plintar måste armeras för det. Du kan inte bara gjuta plintar och tro att plattan håller för det.
2 du kan gjuta en ny platta på den gamla med betong.
 
Gärna fler synpunkter runt det här med plintar...
 
För att det ska bli lite tydligare hur det ser ut så tänkte jag slänga in ett par bilder.

IMG_20121023_171740.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns marken och lutningen som garaget står på.



IMG_20121023_171918.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var här på utsidan mot kanten som besiktningsmannen tyckte vi skulle fylla på rejält med grus för att förhindra att det lilla grus som ligger där kan rasa undan.


IMG_20121023_171946.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut från andra sidan.


IMG_20121023_172431.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser hålen ut som är gjorda i plattan och där tanken var att gräva och gjuta plintar. Tre stycken plintar längs ena långsidan.

Hoppas det blev tydligare hur läget är och hur det ser ut.
Frågorna kvarstår dock...

Gjuta eller inte gjuta plintar?

Kommer garaget att stå kvar på sin plats p.g.a. hur det är byggt och markens lutning?
 
Hähä, ja när jag såg den här tråden igen så tänkte jag - å nej det var ju den där stackaren.

Ja, det verkar som om dom snurrat till det lite när dom gjorde markarbetet.

Jag vet inte men rent spontant tror jag på idén som byggarna gav dig. Det där kallas ju för grävpålar egentligen. I ditt fall får du nog se till att få in kapitäler under plattbotten så att du fördelar lasten ordentligt - jag ser ingen armering på bilderna - har du sågat bort den (dumt!) eller är det fiberarmerat?

Hur som helst så måste du armera ihop saker och ting annars spricker det bara.

Tanken med att fylla upp med nytt material på baksidan är inte heller dum - det i kombination med grävpålarna tror jag skulle funka .- men plattan kommer fortfarande att luta fel.

Se om du kan få "larsonr" att kika på denna tråd - han kan mark och sånt!
(edit: men inte dränering!)
 
Locke skrev:
Hähä, ja när jag såg den här tråden igen så tänkte jag - å nej det var ju den där stackaren.

Ja, det verkar som om dom snurrat till det lite när dom gjorde markarbetet.

Jag vet inte men rent spontant tror jag på idén som byggarna gav dig. Det där kallas ju för grävpålar egentligen. I ditt fall får du nog se till att få in kapitäler under plattbotten så att du fördelar lasten ordentligt - jag ser ingen armering på bilderna - har du sågat bort den (dumt!) eller är det fiberarmerat?

Hur som helst så måste du armera ihop saker och ting annars spricker det bara.

Tanken med att fylla upp med nytt material på baksidan är inte heller dum - det i kombination med grävpålarna tror jag skulle funka .- men plattan kommer fortfarande att luta fel.

Se om du kan få "larsonr" att kika på denna tråd - han kan mark och sånt!
(edit: men inte dränering!)

Snurrat till det... Var det nåt speciellt du tänkte på?

Så du tror på den idén, kallas det för grävpålar alltså. Vad är kapitäler?
Det finns en armering, en ganska tunn armeringsmatta (sån där vanlig i armeringsjärn) som ligger i botten på plattan. Den blev ju avkapad när hålen sågades upp. Var det dumt alltså... Men den måste väl nästan bort för att komma åt och gräva hålen sen. Kan man inte borra hål och slå in stumpar av armeringsjärn (i snittytan på plattan så att säga) och sedan lägga dit en bit armeringsmatta som man fäster ihop med "stumparna" innan man senare gjuter igen alltihopa.

Jo, jag är medveten att plattan fortfarande kommer att luta fel. Men förhoppningsvis står den stadigt sen. Tanken var ju att senare gjuta på den befintliga plattan för att få ett golv som inte lutar.

Okej, får försöka "lura" hit han då ;)
 
Locke skrev:
Se om du kan få "larsonr" att kika på denna tråd - han kan mark och sånt!
(edit: men inte dränering!)

Har sökt på medlemmar men hittar ingen larsonr :(
 
En fundering. Om bara plattan lutar och garaget är "rak"-byggt så har det väl knappast satt sig något !? Det måste väl i detta läge vara bra för då verkar ju marken vara fast inunder
Om man plintar ner en stödmur utanför och fyller mot den så borde ju inte plattan kunna flytta sig. Om lutningen stör så kan man kanske armera på en kaka betong el flyt ovanpå den gamla därefter.
 
largab skrev:
En fundering. Om bara plattan lutar och garaget är "rak"-byggt så har det väl knappast satt sig något !? Det måste väl i detta läge vara bra för då verkar ju marken vara fast inunder
Om man plintar ner en stödmur utanför och fyller mot den så borde ju inte plattan kunna flytta sig. Om lutningen stör så kan man kanske armera på en kaka betong el flyt ovanpå den gamla därefter.
Nä, så tänkte jag också. Att det borde ju inte ha satt sig nåt mer efter det byggdes. Och att det är bra, att marken då förhoppningsvis är fast så att det står stilla.
Tänkte även på det där med en låg mur nedanför garaget och sedan fylla med grus mellan muren och plattan. Borde ju göra att plattan står stadigare.
Golvets lutning invändigt är störande, så jag tänkte ta reda på lite tips och idéer om man skulle gjuta på en kaka på den befintliga plattan.
 
Urban G skrev:
Har sökt på medlemmar men hittar ingen larsonr :(
Sök på larsson r

Kapitäl är ett huvud som fördelar en punktlast från exempelvis en pelare eller i ditt fall en påle. I parkeringsdäck etc. använder man färdig armering för det där - googla ufo armering. Något sådant får du greja till. Som sagt synd att du kapade armeringen som var i plattan - det hade varit bra om du sparat dom - ev. kapat lite och böjt undan. Men det går att lösa med kemankare typ Hilti Hit eller likv.
 
Då var det läge att väcka upp min tråd igen. Det blev höst/vinter och projektet lades på is över vintern. Men nu går det mot sommar och jag har för avsikt att göra klart detta projekt.

Läget är alltså dom tre upptagna hålen i plattan. Har grävt ur det ena hålet nu och funderar lite på hur jag ska gå vidare. Hålet i plattan är 60x60 cm, plattan är ca. 15 cm tjock, hålet är 90-100 cm djupt från underkant på plattan och detta blir alltså den tänkta höjden på grävpålarna.

Botten på hålet är ca. 40x40 cm och här är tanken att först slänga ner en skvätt betong och en bit armeringsmatta och lite till betong som man sedan ställer gjutröret på. Röret är 25 cm i diameter och 100 cm långt. Röret fylls sedan med betong och trycker ner några längder med armeringsjärn.

Hur många och vilken grovlek? Har 10 mm, räcker det om man tar en 3-4 stycken per rör?

Men hur gör man sedan för att ansluta gjutningen av grävpålen mot plattan?

Hur högt ska man gå med pålen, underkant platta eller i mitten på plattans tjocklek?

Ska man fylla igen hålet runt röret på en gång och gjuta ihop pålen med plattan direkt?

Eller ska pålen torka och sedan ta bort pappröret innan håles fylls igen?

I plattans (hålens) "snittyta" så borras hål där man sedan slår in armeringsjärn (eller såna kemankare som nämndes). I detta så fästes ett armeringsnät som ersätter det som kapades bort när hålen togs upp.

Blev en del frågor som synes. Men här är jag mycket tacksam för tips och idéer om vad som blir bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.