Här har telia öppen fiber grävts, de erbjöd ett one in a lifetime erbjudande som aldrig kom igen sa de, ett år senare kommer exakt samma erbjudande till oss som inte anslutit sig..

Jag kör trådlöst med brorsan som anslöt sig och bor 300 m bort.. funkar stabilt, detta kanske är ett alternativ till TS
 
Okej okej lugn gott folk, jag gav iväg mina åsikter som jag tycker då jag känner mig lite osäker för 20.000 kanske ni har innanför ytterdörren men en ensamstående farsa i hus vill ju fundera både en gång o 2 gånger, åt både ena o andra hållet. Och jag trillade ju in på det snåla hållet och vände mig hit för lite rådgivning.
Som jag också fått. =)
 
Jag sitter i en styrelse för att skaffa fiber i vårt område. Kan berätta hur vi resonerar i denna fråga... Vi vill att så många fastigheter som möjligt ansluter sig i första skedet eftersom det blir billigast för alla på detta sätt. Bidraget är utformat så att halva kostnaden för kanalisering (grävning + tomt rör) får vi i bidrag och andra halvan betalar vi själva. Detta gäller oavsett hur många fastigheter som väljer att ansluta sig d v s blir den verkliga kostnaden 2 miljoner får vi 1 miljon i bidrag. Blir den verkliga kostnaden 3 miljoner får vi 1,5 miljoner i bidrag osv. Kanaliseringen är oftast den största kostnaden i ett fiberprojekt och lyckas vi få nätet så utbyggt som möjligt med bidrag blir det fler som delar på övriga kostnader, vilka vi inte får bidrag för.

Ett villkor för bidraget är att vi erbjuder alla fastighetsägare att ansluta sig annars hade vi kunnat välja bort fastigheter dit kanaliseringen är dyr.

För fastighetsägare som ansluter sig i efterhand har vi sagt att det ska kosta mer. Vi har dock inte bestämt hur mycket mer det ska bli än. En tanke är samma kostnad som övriga + 5000kr + den faktiska kostnaden för kanaliseringen. Vi diskuterar även en högre avgift eftersom summan "samma kostnad som övriga" innehåller det bidrag vi fått...
 
O
Tja... jag har inte 20000:- liggandes... men å andra sidan skulle jag inte ens fundera i de banor du tänker...
Har man inte 20000:- och dessutom tycker att andra ska betala...så tycker jag att du ska skippa anslutninen
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Tre inlägg borttagna.
Här på forumet håller vi en artig ton till varandra.
Tycker ni att något är olämpligt så ska det inte diskuteras i tråden utan använd raportera knappen
/Mats
Moderator
 
  • Gilla
stefancrs och 2 till
  • Laddar…
Glöm inte att fiber för 200:- i månadn ger tv, internet och telefon. Motsvarande till 700:- om du har telefon, parabol och adsl, separat.
 
Mackan999 skrev:
Glöm inte att fiber för 200:- i månadn ger tv, internet och telefon. Motsvarande till 700:- om du har telefon, parabol och adsl, separat.
Yup, på ca 2,5 år så har man tjänat igen det. Om man vill ha tv, internet och telefon. Personligen är jag helt ointresserad av TV OCH hemtelefon :)
 
Personligen är jag också HELT ointresserad av telefon och tv så för min del blir det ingen skillnad på kostnader. Men tycker det är värt det ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.