Jag ska bygga om en 3000liters oljetank till acctank. Hur mycket isolering ska man ha?
Jag kan bara ha ca 15cm på sidorna pga platsbrist. Tanken står mellan två väggar med 45+95mm isolering.Kan jag använda 45mm stenull och 100mm cellplast (frigolit). Hur mycket behöver jag i botten och uppe på ? Tacksam för tips.
 
Enligt vedgurun Bengt-Erik Löfgren på Äfab, så ska det vara 10 cm isolering per 1000 liter, och aldrig mindre än 20 cm. Har du inte det utrymmet får du göra det bästa av saken, och då är det givetvis klokt att satsa på så mycket isolering som möjligt upptil där tanken är varmare och förlusterna därmed större. Jag skulle nog satsa på 40cm isolering på toppen om det finns plats.

Jag fortsätter att mycket fritt citera B-E Löfgren: I ett hus har man kanske 40cm isolering i taket och 30 i väggarna för att få en vettig ekonomi när temperaturskillnaden sällan överstiger 40 grader mellan inne och ute. En ack på 100 grader i normal rumstemperatur har dubbla temperaturskillnaden...

 
Cellplast har väl mycket bättre isoleringsegenskaper än "gullfiber"?
 
johan_mattsson skrev:
Cellplast har väl mycket bättre isoleringsegenskaper än "gullfiber"?
ja det är mycket bättre minns nu inte exakt men tror att 40mm cellplast är lika bra som 120mm stenull.
 
jocke! ska du ha tanken "trycklös"?
 
Måste nu tar upp denna tråden igen eftersom jag fick precis tag i två finfina 500l Acktankar med solslinga och dylikt ;D men som är oisolerade.Någon som har bild på hur det ser ut hos er? Nu är det ju inte så lätt att böja cellplast runt en rund tank :-[ och glasfiber är väl mycket sämmre. Kan jag då bara sätta båda tankar bredvid varandra och bygga en stor kvadratiskt Cellplastlåda runt omkring dem? Även om cellplasten rör inte ytan direkt? Typ 10cm på golvet och hela lådan och 20cm uppe? Sen drar man bara ut anslutningar och det är klart? Eller ska jag även fylla igen hela lådan med någonting typ ecofiber?
Finns Termometrarna också elektriskt? Jag har en sån multimeter för 20SEK från Biltema som kan även mäta temperatur. Funkar alldeles utmärkt och är ganska nogrant. Visst borde man kunna använda sig av en sån också?
Nu blev min Borötank med 500 l över. Den har bara en varmvattenberedare som är en plat slinga i toppen. Skulle ju även kunna stoppa i den i "Isoleringslådan och har då 1500l totalt. Vad skulle man kunna använda slingan för isåfall? Typ en förvärmningsslinga till förvärmningsslingan?!? ;D Eller är det lite overkill?

Mvh, Nisse
 
Isoleringen bör vidröra ytan på tanken. Anledningen är att den varma ytan på tanken ger annars lätt upphov till konvektion, alltså att den driver runt luften i en cirkulerande rörelse inne i din låda. Du vill ha luften till att stå stilla nära tanken.

Till mina tankar köpte jag PUR-isolering från tanktillverkaren. De hade formpressade tredjedelar. Man sätter ihop tre stycken och sedan ett tak över, så är tanken isolerad. Sen går det ju att bygga en låda utanför, eller göra som jag gjort, "tilläggsisolera" med glasull ovanpå och (delvis) runt om.
 
Jag köpte Isover Byggmatta P 37, det är glasull med pappersbeläggning på en sida. Kan lätt skäras till. Jag kastade en matta som omvänd U över tanken, sedan ett omvänt U till men vridit med 90 grader relativt till första U-et. Sedan byggde jag ett träställ omkring (8 hörn, jag har en tank), och stoppade ytterliggare byggmatta mellan trästället och tanken så att det finns 2-3 skikter 45 mm byggmatta överallt. Till slut gipsskivor på trästället för att få det en lite snyggare.

Byggmatta P 37 är godkännt upp till 80 grader och tanken kan ju blir en lite varmare, men pappret ha ingen kontakt med tanken, är på utsidan av första skiktet. Om man är oroligt, så kan man istället satsa på matta med aluminiumfolie, men då blir det mycket dyrare. Byggmatta har nästan dubbelt K-värde jämfört med lös mineralull av samma tjocklek, förmodligen pga av fiber ligger längs skiktet, inte hur som helst som i lös ull. En annan fördel var, att de första överkasten (omvända U) är lätt att göra inom en timme eller så, och då hade jag nästan direkt en grundisolering, efter systemet tågs i drift. Jag behövde inte skynda mig med resten av arbetet.

Ett förslag för den extra slingan: köp en pool...
 
Ett förslag för den extra slingan: köp en pool...
Det är sjötomt, men kanske inte dumt att värma upp stora "poolen" då ;D

Tankarna är begagnade och fabrikstillverkat isolering blir såklart första lösning, men jag misstänker att det finns inte någon Isolering att köper färdig till tanken. Kanske bygga en låda kring tanken och slänga dit 2000burkar byggskum ;)
 
Hej, hoppas jag inte trampar nån på tårna men vill gärna berätta lite om isolering.

Du nämde 150 mm isolering på sidorna då kan man enkelt beräkna förlusteffekten per m2 för vanlig gullfiber som: 70*0,037/0,15 = 17 W/m2. Se http://www.isover.se

17 W/m2 är inte mycket, däremot att lämna nåra meter rör oisolerat...

Har man EN stor tank blir tankens yta liten i förhållande till volymen och de procentuella förlusterna små.

Sen en otroligt spridd missuppfattning att frigolit skulle isolera bättre än gullfiber, tex Styrolit Isolerskiva S80 har 0,038 dvs något sämre än vanlig gullfiber...

Något som är viktigtigare än teoretiska mått på värmekonduktivitet är hur allt är utfört. Det får inte finnas någon luft mellan isolering och tank vilket ger konvektion och försämrad skiktning. Minska köldbryggor - isolera korsvis, fyll hela utrymmet och klä helt tätt med tex gips.

Vill minnas att stenull klara högre temperatur utan att brytas ned.
 
Trodde att det skulle bli nån kommentar :)
 
Har jag inget vettigt att säga håller jag truten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.