Hejsan

Jag har ett hus med ftx ventilationsaggregat och 3 eldstäder.
En kaminkassett som jag tycker fungerar fint.
En öppen eldstad (syns på bild) som jag knappt använder, men fungerat då jag använt, sen en gjutjärnsspis.

Mitt problem är att då jag eldar i min gjutjärnsspis, och samtidigt vill dra igång köksfläkten då jag lagar mat, så ryker det ju in.

Nu har jag försökt kolla lite i denna luck(se bild) och vad jag förstår så är det en tilluftskanal i skorstenen? med kabler framdraget för att koppla in någon fläkt??
Jag har lokaliserat vart kablarna går, och hittat dom i en kopplingsdosa, och även framdraget till en tom dosa där jag skulle kunna styra den med strömbrytare eller dimmer?

Finns det någon som har en bra lösning på mitt problem? eller är det bara att fortsätta som jag gör och inte laga mat då jag eldar?

mvh Håkan
IMG_0606.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0607.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0612.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0611.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tilluftskanal via skorstenen?? Brukar vara frånluft.
Risken med att dra ner luft från skorstenen till köket är att det följer med rök.

Fungerar det bättre om du öppnar ett fönster?
Kanske en tilluftsventil eller tilluftsfläkt i en yttervägg i köket är en nog så bra lösning?
 
Kolla om det finns möjlighet att styra FTX med reducerad frånluft då du eldar. Jag vet att FTX-aggrgat som säljs i tyskland har denna möjlighet när man eldar (om det är branschstandard el. krav vet jag ej) och det kan hända att det finns sådan styrning på ditt aggregat
 
Fungerar bra bara jag gläntar ett fönster då jag drar igång köksfläkten, min tanke var att om man kunde använda den här "kanalen" var att jag skulle få delvis förvärmd luft som blivit varm genom skorstenen, istället för iskall direkt utifrån. Men man vill ju inte ha in rök såklart...

Finns ingen möjlighet att enkelt ändra på ftx aggregatet tyvärr. Mailat leverantören av aggregatet och förslaget jag fick från dom var att öppna ett fönster...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.