Hej, var kapar man och kyver ved? Har ett halvt träd som ska prepareras. Finns det sågverk eller personer som gör detta åt en? Känns lite overkill att hyra en stor maskin för detta. I östergötland.
 
På vedbacken.Bågsåg.
(Klyv)yxa.
En massa svett och energi.
En frimånad från gymmet.


Protte
 
Är det inte höstlov snart?
Har du en skola i närheten så har du ju billig arbetskraft:)

skickat från en telefon nära mig.
 
Jag har tillgång till en liten verkstad. Går det att använda sig av band/cirkel/kap-såg för att bearbeta ved?
 
blob skrev:
Jag har tillgång till en liten verkstad. Går det att använda sig av band/cirkel/kap-såg för att bearbeta ved?
Rent fysiskt går det förvisso men det är så långt ifrån optimalt att ingen kan rekommendera denna lösning. Rent träd är tungt att kapa och dessutom ofta är det inte rent trä så du förstör klingan snabbt.

Ska du inte kapa/klyva i framtiden så är det knappast lönt att köpa motorsåg och skyddsutrustning. Antingen så skänker du bort trädet via Blocket eller så kollar du om någon kompis/granne har motorsåg? Alternativt om du kan hyra såg OCH skyddsutrustning.

Det är så små mängder att det knappast är lönt att leja in någon med mobilt sågverk eller företag med såg och klyv
 
Går och går. Jag hade nog kapat med vanlig motorsåg utomhus och kluvit med en yxa om veden inte är allt för tjurig. Ett halvt träd låter rätt överkomligt, även om det så klart finns riktigt stora träd...
 
Jag vet inte hur stort ditt halva träd är men har du inte för bråttom borde det gå att lösa kapningen med handsåg.

Klyver gör du enklast och snabbast med en bra klyvyxa. Jag lånade en hyfsad(?) vedklyv för några år sedan och tyckte det gick alldeles för långsamt. Jag gick över till yxa istället och då blev det lite bättre fart på klyvandet. :)
Som en bonus så blir det inga problem med förvaring och underhåll heller.

Denna kan jag varmt rekommendera:
http://www.gransfors.com/htm_sve/produkter/new_prod/p_storklyvyxa.html
Finns att köpa på flera ställen, jag köpte min för ett par år sedan på Granngården.

Bara som en indikation på hur mycket jobb det är så kan jag säga att jag förra helgen högg upp ett par björkar. Det tog mig ca 1h att klyva upp vad jag tycker är ett medelstort träd (20m högt, 45cm vid stubben.) Även de stora bitarna går lätt att dela med yxan så länge det är färskt.
 
jac skrev:
Jag vet inte hur stort ditt halva träd är men har du inte för bråttom borde det gå att lösa kapningen med handsåg.
Annars finns det ju engångsmotorsågar (nåja:)) för så lite som 700:-

skickat från en telefon nära mig.
 
Ett halvt träd känns inte speciellt stort (i normalfallet). Det finns ju billiga elmotorsågar, vem vet du kanske kan ha nytta av den en annan gång. Kapa med den och sedan lite handkraft med vanlig yxa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.