Jag sitter och funderar på olika glastyper för växthuset som jag byggt.
Tanken var att ha härdat glas i taket, pga säkerheten - härdat glas blir smulor om det går sönder.

Nu har en variant dykt upp - laminerat glas (dvs en plastfilm som smälts ihop mellan två glasskivor, vilket gör att glaset ej ramlar ner om det går sönder - filmen håller ihop glaset. Precis som en kraschad vindruta i en bil.

Då började jag googla, och får veta att lamellglas filtrerar UV-ljus. Det framgår ej vilka UV-strålar...
Spelar UV-filtreringen någon roll för framtida växter i växthuset? Jamenar... växthus byggs nuförtiden medelst plastskivor (kanalplast el.dyl) eller tunnelväxthus som har semi-transparent plastduk. De borde ju också filtrera UV-ljuset.... eller?

Kan någon ge lite råd - är det ett problem att ha Lamellglas i taket med tanke på UV-ljus-filtreringen? Är det ett ickeproblem för växterna som skall växa därinne?
 
  • Gilla
kebab
  • Laddar…
Osäker på hur och vilka växter som kräver UV-ljus. Tror inte det spelar någon roll. Glas i sig släpper inte igenom UV-strålning. Försök bli solbränd bakom ett fönster. Många plastsorter släpper igenom UV-ljus, men kan behandlas för att hindra. Hugget som stucket med glas och plast med andra ord.
Ur praktiskt synpunkt hade jag valt klar kanalplast. Det är i princip lika genomsläppligt som klarglas, isolerar om vårvintern och är slagtåligt. Tål snöbelastning bättre än glas och snön glider lätt av.
 
Monterade precis mitt växthus med härdat glas och en ruta gick sönder. Min glasmästare rekommenderade en ny härdad istället för laminerat eftersom härdat ska vara 4-5 ggr starkare än laminerat. (det är troligen bra mycket dyrare än laminerat... utan att veta)
 
Om härdat glas vore dyrare än laminerat så borde det sitta laminerat runt om i bilarna men det gör det väl inte såvitt jag vet.
 
Det blev härdat i tak och vanligt floatglas i väggar. 4 mm överallt. Väggarna är snart klara, takets skivor kommer om nån vecka...
 
mlkjhr skrev:
Om härdat glas vore dyrare än laminerat så borde det sitta laminerat runt om i bilarna men det gör det väl inte såvitt jag vet.
Orsaken till att sidorutorna i en bil är av härdat glas, har jag för mig är att man skall kunna ta sig ur bilen vid en olycka, om dörrarna inte går att öppna. Som fönsterrutorna på bussar där nödhammaren sitter.
 
Ett härdat glas är starkare men känsligare för punktbelastningar och kantstötar. Om det går en flisa så sticker hela rutan. Men med ett laminerat glas klarar mer flex och får oftast bara en stjärna om du slår till med ett vasst föremål.
Jag har hört att SL byter sina svängdörrar i stockholms tunnelbanan från härdat till laminerat för att det håller bättre och blir mindre skadegörelse. Men det kanske beror på att det inte är lika roligt att panga en dura om den inte blir mjölkvit.
 
Men vad är skillnaden mellan härdat och lamellglas när det gäller isolering? Ska själv byta ut polykarbonatskivor i taket på växthuset för att få in ljus och kunna se himlen och stjärnorna. Storleken är 70 x 100 eller 155 (cm) och tjocklek 6mm.
Polykarbonattak på växthus med synligt metallstomme och inredningsdetaljer underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(har också skrivit i tråd om Akrylplast kontra härdat glas)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.