Denna fråga har säkert behandlats innan men efter letande hittar jag ändå inget svar. Så här den;

Jag ska renovera ett rum och undrar om det ska finnas någon spalt mellan ångspärren och de invändiga väggskivorna (OSB/gips). Eller sätter man dit spärren enligt konstens alla regler och sen väggbeklädnaden "rakt på" den. Om man gör så finns det inte risk att fukt blir kvar mellan spärren och skivan?

mvh
 
Ofta har man ångspärren innanför ett installationsskikt men man kan sätta den direkt innanför beklädnaden. Det finns ingen risk att det blir fukt stående mellan skivan och plasten - tvärtom så ökar risken ju djupare in i den kallare delen av väggen du sätter den.

Ett installationsskikt är dock att föredra av en massa andra anledningar.
 
Martin1234 skrev:
...Om man gör så finns det inte risk att fukt blir kvar mellan spärren och skivan?

mvh
Lockes beskrivning ovan är bra.

Men kan kanske kompletteras med ett litet varför :)

Fukt, dvs kondens uppstår om ytan, i det här fallet ångspärren, är kallare än daggpunkten för luften.
Så alldeles innanför väggskivan är temperaturen i stort sett samma som i rummet.
Kondenserar det inte på väggen, så kondenserar det inte på ångspärren.

Men ju längre ut i väggen, i isoleringen, man går, desto lägre blir temperaturen, och den kan då bli så låg att man kommer under daggpunkten.
Därför rekommenderas att ångspärren sätts max 1/3 in i väggen, för att den inte skall sitta där det finns risk för kondens.

Att man helst flyttar in ångspärren en bit (oftast 45 mm) är för att man då kan installera el och annat utan att göra en massa hål i plastfolien, som kan läcka ut varm fuktig luft som sedan kan kondensera längre ut i konstruktionen.

Puh vad jag skriver rörigt :confused:
 
@knockonwood, tillräckligt klart för mig iaf. :)

Tack bägge 2 för svaren.
Innebär det då att hus som inte har fuktspärr, då är väggen så tunn/isoleringen dålig att daggpunkten ligger "utanför" ytterväggen s a s.

mvh
 
Martin1234 skrev:
@knockonwood, tillräckligt klart för mig iaf. :)

Tack bägge 2 för svaren.
Innebär det då att hus som inte har fuktspärr, då är väggen så tunn/isoleringen dålig att daggpunkten ligger "utanför" ytterväggen s a s.

mvh
Nej, har inget med det att göra utan när huset byggdes och byggkonstruktioner.
Vid renovering och tilläggsisolering utesluter man ofta ångspärren utifrån att man har svårt att få hela huset tätt och med ångspärr riskerar öka belastningen på utrymmen som saknar ångspärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.