Hej,

nu börjar jag bli riktigt förbannad.. Vi byggde nytt för mindre än ett år sedan och satte då in Tanumsfönsters inåtgående fönsterdörrar i vårt sovrum på OV. Tanken var att ha en fransk balkong med räcke.. Då husfirman själv föreslog denna typ av fönster och byggentrepenören som installerade den inte hade något som helst att anmärka borde storyn sluta här. Men icke sa nicke. En normal svensk sommar som denna har det regnat en hel del. Vad händer då på insidan av dessa NYA fönsterdörrar? JO - swimmingpool! :surprised: Någonstans läcker det GENOM fönsterna och jag har inte varit människa att hitta var. Reklamerade givetvis detta till husleverantören som gick på Tanumsfönster som lite lojt säger att - "Tjaaa du. Vi kan väl komma o kika på det om c:a 3-4 veckor" Under tiden har fått ha byggplast upptejpad över fönsterna för att inte drabbas av obehagliga överraskningar. Efter ett par veckor kommer så Tanums representant och tittar på fönsterna och uttalar sig i ordalag som "Detta är ju inte helt säkert att Tanum tar på sig. Det är problem med denna typ av fönster och förresten har ni inget fönsterbleck OVAN fönsterna." GE upp!! >:( Flera av våra grannar har samma typ av fönster, men från andra leverantörer och inte fanken har dessa waterworld i sovrummet.. Ikväll hände det igen och jag är trött på att torka vatten från parketten. ÄR det någon annan här som haft samma typ av problem och löst det vore jag utomordentligt tacksam för tips/råd/hjälp. Fönsterna är av typ dreh-kipp(öppningsbara inåt och med vädringsöppning uppåt).

/Martin
 
Läcker både fönsterdörrarna OCH dreh-kipp fönstren?

Jag får nog instämma lite i vad Tanumsnubben sa till dig: Har du inget fönsterbleck ovan partiet så sätt dit det om du inte har riktigt biffiga taköverhäng på de delarna av fasaden. Vatten kryper lätt in bakom det yttre fönsterfodret och fortsätter inåt.

Det KAN ju iofs läcka mellan karm och dörr i överkant också - och då är det ju sannolikt en felmontering som är boven. Silikonlisten i karmen tätar inte mot dörren som det är tänkt.

Försök att kolla om vattnet rinner in mellan båge och karm eller mellan karm och vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.