Hej,
jag ska måla och styra i min 50-tals källare med gjutet betonggolv och putsade lättbetongväggar och frågan gäller färgvalet. Väggar och golv ska ju andas, är silicatfärg det bästa och ända varianten? blir det en yta som går att hålla ren? tex golvet i pannrummet.
Tacksam för erfarenhets svar
 
Finns andra varianter som andas än silikatfärg, huruvida de är bättre eller sämre vet jag ej.

Har dock för mig att det inte går att putsa på silikat (om man skulle behöva göra det i framtiden) utan att den måste blästras bort isf.
 
Kolla om du har fukt i golvet först. Täck en kvadratmeter med plast som du tapar fast mot golvet. Om det finns fukt i golvet blir betongen mörk under plasten. Då ska du inte måla betongen för då börjar det flaga. Väggarna skulle jag inte måla med silikatfärg utan någon silikonhartsfärg. Det finns bl a en färg som heter Sylitol Bio Innefärg som tillverkas och säljs av Caparol/Haglund Färgindustri. De har även en utvändig färg som heter Capamur Plus som passar perfekt. Båda andas coh Capamur går att få i alla kulörer. Sylitol Bio är vit. Lycka till!
 
Hej!
Jag är för silikatfärg! Vet ej om det fungerar på golvytan men på putsade väggar i källare är det det bästa. Den binder kemisk och sitter fast i mineralunderlaget. Bildar ingen hinna som slits lätt eller flagnar, kan tvättas, släpper genom vatten i form av ånga men inte som vätska. Vad kan man mer begära? Kanske lägre pris och mindre krånglig instruktion om hur man gör. Det finns silikatfärg med organiska tillsatser men den kan bli tätt efter några ommålningar!!! Använd ren silikatfärg så vet du vad den står för. Det är ju bara kaliumvattenglas utspädd med vatten och med tillsats av pigment . Vill man behålla cementfärgen f.ex på golvytan så är det bara att pensla på med ren vattenglas+vatten. Du slipper i alla fall dammproblem efter sån behandling.
lycka till
gaia
 
gaia har du koll på någon tillverkare som gör silikatfärg utan organiska tillsatser?

NikS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.