Hej allihopa,

Tänkte göra som de stora kökstillverkarna och borra ett 10 mm för dämparna till skåps luckorna och kanske lådorna.
Är det någon som gjort detta och har tips på någon typ av borr jig eller liknande.
Kommer göra detta i IKEA stommar.
Alla tips välkommna.

Peter
 
Jag körde med vanlig skruvdragare och borrade i skåpstommarna (Marbodal), inget problem. Borra rakt bara så blir det kanoon!
 
Vilka dämpare tänkte du ha?
/Dette
 
Tänkte använda IKEAs dämpare men det som Fredrik.e föreslår låter ju trevligt passar de på IKEA's gångjärn eller måste man kanske köpa Blum direkt och passar dessa IKEA skåp/luckor(men antar att IKEA använder Blum).
De var inte så dyra sa du, nå vad bellar då en sådan dämpare?

Peter
 
Ett tips om du skall borra hål för dämpare:
Offra en kloss samt några bitar lister av ett hårt träslag och en halvtimme på att göra dig en stabil borrmall.

Eftersom du förmodligen kommer att:
- borra mer än ett hål
- det skall vara rakt
- det skall vara på rätt djup
- det skall sitta precis exakt i mitten av stomgaveln
- hålet skall inte bli deformerat av att man slinter med borrmaskinen
- det kanske skall vara både höger och vänsterhängda dörrar som sitter jämte varandra och man vill ha det på samma avständ från stom-gavlarna

kommer du ändå att tjäna in tiden i slutändan och det blir enkelt att på samma (perfeka) resultat överallt.

Visserligen är man ivrig att bli klar och tycker kanske att det tar lång tid "i onödan", men det finns inget svårare än att göra samma manuella arbete repetitivt och få det likadant.

Lycka till!
 
T
Finns det inga andra nätbutiker som säljer dämparna som fredrik.e tipsar om. Theofils säljer ju bara till företag..........
 
Har nu tittat närmare på Blumotion för gångjärnet verkar utmärkt dock är ju frågan om de passar IKEAs gångjärn.
Har ej kunnat utläsa det någonstans. Tittar man på IKEAs bör de vara av modellen Clip Top från Blum men de har inte något fyrkantigt hål som du talar om snarare ett avlångt.
Men som du säger de verkar toppen och priset du säger verkar mycket vettigt.

Gällande borrjig så har jag hittat på både Jula och Clas Ohlson en jig som används när man borrar för plugg som bör gå att använda för 270 kr.

Men säg att 10 st Blumotion kostar 180 kr ex Moms= 225 kr med Moms

Jag behöver antingen 26 st Blumotion eller 26 IKEA dämpare+hål för att få till det med mitt tänkta kök.

Då blir det följande

30 st Blumotion 3 x 225 = 675

30 st IKEA dämpare (6st 79 kr) 5 x 79 = 395 + jig 270 = 665 + jobbet att borra.

Jag väljer Blumotion (Inte helt hundar på IKEA priserna).

Då är det väl bara att undersöka att de passar IKEAs gångjärn.
Någon som vet?

Peter
 
tank77 skrev:
Finns det inga andra nätbutiker som säljer dämparna som fredrik.e tipsar om. Theofils säljer ju bara till företag..........
Har själv handlat på Theofils (i Malmö). Inga som helst problem att handla där som privat-person och OTROLIGT hjälpsamma!

Köpte touch-dimmers till mina spottar under väggskåpen, hittade dem inte någon annanstans, och de var hyffsat billiga, ca. 300:- INKLUSIVE transformator!

http://www.theofils.se/produktsida.asp?produktfamilj_id=30400312

Theofils har även Bluemotion:

http://www.theofils.se/produktsida.asp?produktfamilj_id=60600080
 
tank77 skrev:
Finns det inga andra nätbutiker som säljer dämparna som fredrik.e tipsar om. Theofils säljer ju bara till företag..........
Någon som kan tipsa om någon nätbutik? (för Blumotion gångjärn och dämpare)
 
Har du fått besked än om de passar till IKEAs gångjärn? Eller någon annan som vet kanske?
 
till ikeas dämpare behövs inte borras, går jättebra att bara skruva i den medföljande skruven med en skruvmejsel... ;)
 
Micke fixare skrev:
Har du fått besked än om de passar till IKEAs gångjärn? Eller någon annan som vet kanske?
Nix, de passar inte. Måste vara fyrkantiga hål. Tydligen är de med runda hål en äldre version som ingen annan än Ikeas säljer längre och det visade sig att Blumotion-dämparena lossade på dessa äldre gångjärn.

Köp istället på Theofils, runt 40:- för gångjärn inkl. dämpare (man måste inte alltid ha dubbla dämpare på mindre/lättare luckor men jag har valt att sätta dubbla överallt för at slippa strul senare).
 
Fick en fråga via direktmeddelande som jag tänte att ni också kanske vill ha svaret på:

Läste att du köpt Blum-gångjärn med integrerad dämpare. Använder du dessa till IKEA-kök? Passar de utan problem med IKEA:s skåp och luckor?

Köpta du dem via Theofil? Säljer de till privatpersoner utan knussel?
Hej!

Yes, jag har monterat dom i ett nytt Ikea-kök (Ädel vit) och det fungerar super. De förborrade styrhålen är lite för små så de fick jag borra upp lite (tror det var 7mm borr ca. 5-7 mm djupt).

Det var inga problem att köpa ifrån dem här i Stockholm iallafall. Nu i sommar har dom haft det rätt lugnt så dom var nog glada för att få en ny kund...

Jag valde som standard Blum 120 graders gångjärn och för två skåp satte jag i 107 graders. Detta för att luckan t.ex. inte skulle ta i diskmaskinen. På alla dessa har jag monterad Blumotion-dämparna (2 st per lucka).

Jag har även ett högskåp med utdragslådor och för att kunna ha gångjärn på luckorna så behöver man 153 graders gångjärnen. På dessa gångjärn kan man inte montera dämpare så om man vill spara några kronor så kan man använda de ifrån Ikea. Här har jag då istället använt de vanliga runda Blum-dämparna som skruvas på insida i skåpet (räcker nog med 1 per lucka men jag satte 2 för den undre, större luckan).

Har inte räknat ut vad jag betalade extra för att få till dessa gångjärn och dämpare men med tanke på att känslan i köket blir samma som med ett 2-5 gånger så dyrt kök så är det värt varje krona! :)

Nu väntar jag bara på att få låddämparna levererade ifrån Ikea...

Ciao
Michel
 
Tack för ditt svar Michel/Videonisse!

Jag var idag på Kvik och köpte två gångjärn med inbyggd (eg. påbyggd) Blumdämpare för att förstå hur de fungerar och hur de passar... Blev en hel del klokare. Kostade 47 kr per styck.

Det lutar åt att vi satsar på ett kök från Epoq och de har Blumgångjärn som går att komplettera med "mjukstängarna", 25,80 kr per styck. Gångjärnen får man ju med skåpen så att säga.

Gångjärnen har då 107 graders öppning.

Min fråga är... Hur fugnerar det med överskåp intill högskåp som sitter vägg-i-vägg (stomme mot stomme)? Är det dumt att placera skåp så? Ska man sätta en passbit emellan? Jag tänker förstås på att skåpluckan kommer slå i sidan på högskåpet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.