Jag vet inte ens om detta är rätt tråd men jag provar.
Jag har ett 30-tals hus där jag är lite sugen att återinstallera en vedspis i köket som någon klåpare kastade ut på 70-talet förmodligen.
kollade uppe på vinden och där går en tjock bjälke precis invid, nästan fastputsad i murstocken på "kökssidan".
hur går det ihop med att brännbart mtrl inte ska ligga nära en varm murstock?
bevisligen har det ju funnits en järnspis/kamin i köket som det eldats i i alla fall ca 30 år?

ska såklart konsultera en sotare men tänkte höra mig för lite först om någon vet nånting

/johan
 
Han kommer troligtvis säga att ni ska såga av den ca 10 cm ifrån om det går.
 
Ola78
Jag har precis samma konstruktion på våran vind. Frågade sotaren i kommunen och han sa jag behövde inte röra bjälken, huset byggdes efter andra brandkrav än dagens.


Men om jag däremot ville
bygga något i huset t ex en innevägg som skulle ansluta mot murstocken var det dagens brandkrav som gällde.
 
Hej

Troligtvis kommer dagens brandkrav att gälla eftersom det inte finns en spis på platsen idag utan det blir en ny...

mvh Wasa
 
Lite nyfiken, hur ser regeln egentligen ut? I vårt hus från 30 talet så är mustocken "utkragad" ca 25cm där bjälklag ansluter till stocken, på samma sätt ser det ut på vinden där råspont i yttertaket ansluter mot murstocken.

Jag tolkar det som att de extra 25 cm skall ge någon form av minskning av värmen. men rent konstruktionsmässigt så är de ju en del av stocken.
 
hempularen skrev:
Lite nyfiken, hur ser regeln egentligen ut? I vårt hus från 30 talet så är mustocken "utkragad" ca 25cm där bjälklag ansluter till stocken, på samma sätt ser det ut på vinden där råspont i yttertaket ansluter mot murstocken.

Jag tolkar det som att de extra 25 cm skall ge någon form av minskning av värmen. men rent konstruktionsmässigt så är de ju en del av stocken.
Samma i vårat hus...där ligger den bärande hjärtväggsbalken upplagd på murstocken...
 
Tack alla för era svar, ev projekt kommer alla fall inte påbörjas innan sotare är kontaktad

Hempularen-- precis i bjälklaget viker murstocken av ca 15-20 cm och bildar en "klack" som bjälken(ca 20x25 cm) vilar på. den är inte fastmurad men den ligger an mot murstocken
 
Kan aldrig tänka mig att det skulle vara några problem, åtminstone hoppas jag det för egen del... Undrar vilken temperatur som murstocken kommer upp i om man eldar i en ansluten kamin?
 
Undrar om ni vet ngt nytt inom detta eller hur har det gått för er som haft ett bjälklag som vilat på murstocken?

Vi hade sotarn här igår och vi fick anvisningen om att våra bärande bjälkar som ligger på det yttersta lagret av vår murstock skall ha ett mellanrum på 10 cm från murstocken. Enligt denna fanns det ingen måttangivning i någon norm men det som sades var att det brännbara materialet inte fick uppnå en temperatur på 85 grader. Vi har satt i ett böjbart rör i vår skorsten samt isolerat och gjutit för att försäkra oss om att den skall vara tät. Sotaren ville inte provtrycka skorstenen då han av den anledningen visste att röret höll den tät. Problemet enligt honom var att om det fanns sprickor i murstocken så skulle värmen kunna uppnå till 85 grader på det brännbara materialet. Kan man kräva att en sådan mätning görs? Går det ens att göra en sådan mätning? Kan tillägga att vårt hus är byggt 1895 och vad jag känner till så är väll alla timmerhus i denna ålder byggt på samma sätt. Är det någon som vet vad som gäller? Eller är det bara att börja planera för att riva de bärande stockarna? Kan även tillägga att vi installerar en ny kamin i befintlig murstock. Det har alltså inte suttit någon kamin där innan.
 
Kan ju bara berätta vad jag gjorde. Efter diskussion med sotaren så drog jag ner en rostfri slang, diam 110 och fyllde upp med vermiculit, I och med det så brydde sig sotaren inte om varken bjälken på vinden eller andra reglar som ligger emot.
1 år sedan det blev godkänt nu och det funkar hur bra som helst, nackdelen är väl att man går miste om värmen i själva murstocken.
 
  • Gilla
Sutteräng
  • Laddar…
Slangen du satte in är det en tunn böjbar slang? Vi har satt in en slang, rör och även hällt i isolering samt gjutigt. Skall försöka få tag på sotarn imorgon igen och försöka föra en dialog.
 
Japp det är en tunn dubbelmantlad (eller vad det heter) slang, köpte ett helt kit från soliduct för ca 5000 kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.