Jag ska dra ut en ny avluftning för den nya toaletten genom taket.
Frågan är hur jag gör på utsidan.

Det befintliga taket, som består av betongpannor, ska bytas ut om två år mot tegelpannor.
Jag hittade något på AMA som ska heta "luftningstakpanna", men när jag googar på det så får jag bara up 7 träffar.
http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=169&Typ=AmaNytt
Är det månne plåtslagaren jag ska ringa istället?

Jag kommer hamna nära både nederkant och ytterkant på taket, är detta ett problem?
Vad jag förstått är det rör med dimensionen 110mm som skall användas, är det något annat vad gäller röret man ska tänka på?

Tack på förhand! :)
 
Avluftaren skall du placera så nära taknocken som möjligt för annars så får du avloppslukten nere på marken (uteplatsen) och det är inte någon rolig upplevelse jag lovar.
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Fixade avluftning inför avloppgsrävning med alternativ 2 i din länk. Hittade genomföringspanna och flexslang på Krauta, kostade ca 800 och passade mina betongpannor perfekt. Tog ca 1,5 timme för mig och svärfar att montera den.
 
Okej, tack för svar så här långt! :)

Angående placeringen så kan jag......
1: Flytta upp avluftningen så högt som möjligt ovanför toaletten. Jag kommer ändå inte mer än drygt halvvägs upp mot nock.
2: Dra iväg avluftningen till takkupan och dragningen av rören kommer då hamna i väggen. Avstånd från förgrening (avlopp, toa, avluftning) till hålet i takkupan blir c:a 5 meter och från förgreningen till toan blir det 1,5 meter.

Vilket alternativ tror ni blir bäst?
De två alternativen har markerats med röda ringar på bilden nedan.
Avluftning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I väntan på takomläggning kan du sätta en luftare inne, en backventil och när taket fixas drar du upp luftningen till taket och ansluter med något som passar dina pannor. Då slipper du tänka på det nu. Så fixade jag det i väntan på min takomläggning.
 
Det är inte bara toalett i det rummet, utan ett helt badrum.
Badrummet är nu helt utrivet och kommer vid uppbyggnad att kompletteras med en toalett.

Jag vill i mitt läge såklart få till en lösning som inte kräver att jag vid senare tillfälle måste göra åverkan på tätskikt. :)
 
Men du har väl en luftare redan idag så det borde inte vara något problem, men generellt så högt som möjligt för att slippa doften.
 
Luftningen idag går igenom ett 75mm rör på andra sidan takkupan.
Anledningen till att det inte är grövre kanske beror på att det aldrig funnits någon toalett i detta utrymme, eller att man gjorde annorlunda förr!?!

Ska jag dra dit blir det c:a 8 meter från förgreningen till avluftningen.
Jag har inte möjlighet att göra denna avluftning grövre då den går igenom en oåtkomlig del av vinden, men jag skulle kunna dra avluftningen från detta avlopp (det kommer alltså bli två avlopp) och dra till takkupan om man nu kan ha toalettens avluftning här.

Vinsten skulle bli att man vid takomläggning kan ta bort den befintliga avluftningen så man bara har en takgenomförning ovanför badrummet.
 
Jag har 75mm luftning (enligt instruktion från min rörpulare), och det har funkat utan problem i 8 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.