Jag tror också det handlar mer om utveckling än om några rena fel.
 
Många av dagens fel beror tyvärr på just utveckling. Man har lärt sig att göra det "tillräckligt" billigt och det håller då garantitid/reklamationstid ut, men även där finns ju måndagsexemplar som lägger av tidigare.
Utvecklingen har även gett oss mer energisnåla produkter, men när dyr elektronik lägger av i förtid så försvinner snabbt de pengar man tjänar på lägre elkostnad. Design används mer och mer idag vilket kan skapa snygga hushållsprodukter som är omständiga att använda p.g.a designen.

Idag är tyvärr "slit o släng" mentaliteten att det ofta är billigare att slänga en trasig produkt än att reparera den.

Ett exemper är t.ex skrivare - det finns tillverkare som programmerat in en funktion så att skrivaren slutar fungera när den skrivit ut ett visst antal sidor. Då indikerar den ett fel och reservdelen kostar mer än en ny skrivare.
 
NetNut skrev:
Ett exemper är t.ex skrivare - det finns tillverkare som programmerat in en funktion så att skrivaren slutar fungera när den skrivit ut ett visst antal sidor. Då indikerar den ett fel och reservdelen kostar mer än en ny skrivare.
Källa på det?
 
Skrivaren behandlas i dokumentären "The lightbulb Conspiracy". Där tar de också upp Apples första Ipod som utrustades med ett outbytbart batteri med en planerad kort livslängd för att kunderna skulle köpa en ny Ipod när batteriet la av i den gamla. Länk till en artikel om dokumentären som nämner detta:

http://newworldnotes.blogspot.se/2011/03/lightbulb-conspiracy.html
 
Y
Nu är denna tråd mer att varna om electrolux men vill inflika att jag är glad att jag köpte en dyrare sådan. (utan is..)
Får ångest att jag lät mor köpa det "billigare", typ nån elektro helios... låter ju massor mot min..
Stackars mor... =/
 
Någon som har erfarenhet av kvalitén på Husqvarnas tvättmaskiner? Ångfunktion, är det något man har användning utav? Funderar även på torktumlare utav Husqvarnas sortiment, eller är det säkrare att satsa på Siemens/Bosch.
 
Jag skulle satsat på Bosch/Siemens om jag skulle köpa idag med tanke på de problem som jag och många andra haft av vitvaror från E-luxkoncernen.
 
Tack!
jag har kommit ett steg närmare ett beslut nu - Siemens blir det:rolleyes:
 
Y
anne12238 skrev:
Någon som har erfarenhet av kvalitén på Husqvarnas tvättmaskiner? Ångfunktion, är det något man har användning utav? Funderar även på torktumlare utav Husqvarnas sortiment, eller är det säkrare att satsa på Siemens/Bosch.
Jag har ångfunktion, det var väl roligt att trycka på den knappen kanske två gånger sen har jag bara kört vanligt.
Det är mer för folk med allergier som de menar på gör tvätten mer ren.
 
Snailman
Snailman skrev:
jag tänkte satsa på samsungskåp tillvekade i kina, electroluxchefen sa (på radion) att de inte hade råd att tillverka sina skåp där, så då är jag nog säker på att slippa electrolux:)

allvarligt talat , samsung kyl/frys hade jag tänkt satsa på...
tja... första samsungskåpet inköpt för fyra år sedan har nu pajat (nytt rekord), så vad s****on ska jag köpa nu...

edit: får kanske flytta över de 25 år gamla elekroheliosskåpen från gamla huset till det nya innan jag säljer det:)
 
Redigerat:
A
iggypop skrev:
hm...svårt att välja Husqvarna efter alla fel o strul...vi tänkte i alla fall köpa spis (QSG6133W), kyl/frys (QR2520W / QT3520W) o diskmaskin (QB6262W) alla från just Husqvarna. Det som är bra är just 5 års garanti på allt, sedan vad som händer efter det får vi se. Spisen var ingen tvekan, däremot gillade jag Samsung kyl/frys och Asko diskmaskin.. men det blir Husqvarna tillslut...nån som vet om de modellerna är tillverkade i Sverige eller utomlands? Jag följer upp det och skriver om produkterna...
ser inte om du har fått svar på detta
kan tom vara helt inaktuellt
men
kylen och frysen är tillverkade i Mariestad Sweden.
spisen i Polen
disken är en zanussi dvs Italien
 
Här har nyss ett kyl/frys-skåp gått sönder, kompressorhaveri.
Skåpet är av märket LG och är 6 år gammalt.
 
Snailman
Snailman skrev:
tja... första samsungskåpet inköpt för fyra år sedan har nu pajat (nytt rekord), så vad s****on ska jag köpa nu...

edit: får kanske flytta över de 25 år gamla elekroheliosskåpen från gamla huset till det nya innan jag säljer det:)
Stängde av det ett par dar, sedan var det bara att slå på det igen...:x har funkat sen dess
 
A
Det kan ju vara självavfrostningen som klickat, eller störning i elektroniken
 
Yrrol skrev:
Jag har ångfunktion, det var väl roligt att trycka på den knappen kanske två gånger sen har jag bara kört vanligt.
Det är mer för folk med allergier som de menar på gör tvätten mer ren.
Har en LG maskin med ångfunktion...det är helt suveränt att slänga in t.ex. en skjorta som man haft nån dag eller 2 på en 30 minuters uppfräschning och få den fri från skrynklor samtidigt. Efter 15 minuters tork (rumstemp, 5 minuter max i torkskåp) är skjortan som ny igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.