Hej Torparn, har du fått några svar/ idéer sedan sist?
Har inte provat, men ska själv till och måla min betongterrass och kanske
kan det funka, den är ju vattentät och ska tåla slit mm enligt tillverkaren "bäst i test".
Skulle vara intressant att höra från nån som målat takterrass med sånt
här material om de håller måttet efter åratal av användning. / Christian
 
Låter spännande!! Vi har samma läge och har väl tänkt att någon gång ska vi ta tag även i altanen. Det är bra rått i rummet under altanen...

Vill du beskriva hur du gjorde och tänkte? Hur tänkte du med luft melkan plåt och betong?
 
Alright, synd att ingen annan svarade men du fick bra hjälp av nån annan - kanon! Service betyder MKT
Det blir perfekt för mig med detta, skulle dock helst vilja få en annan gladare färg än grå eller vit.
Har just nu förvisso ett plasttak över min altan som leder bort regn mm. men det vore skönt att
kunna sitta under bar himmel i vår&höstsolen utan att oroa sig över vatten i rummet under.
// Christian
 
Jag gjorde såhär:
Bilade bort den "övre" kakan av betong och den gamla plåten. I mitt fall var det pågjutet 4-5cm ovanpå plåten.
Under den pågjutna betongen var det ett lager med asfalt, eller liknande, och som jag tog bort med en Flexmaskin som jag hyrde på Cramo. Försökte först med navrondell med olika trissor. Testade även med diamantklinga på navrondellen men det funkade inte lika bra som med en flexmaskin. Tog bort ca 1-2cm så fin och ren betong kom fram.
Blandade Sika Topseal enligt anvisningen och använde en stor pensel/borste och "målade på" två lager.
Sedan reglade jag och la vanlig plåt (TP20) mellan reglarna . Skruvade 45x45 med lagom lutning som stöd för plåten. Använde silikon i skarvarna mellan plåt och regel för att få det tätare.
Skruvade tralldäck ovanpå.

Det verkar hålla tätt. Det vattnet som kommer igenom plåtkonstruktionen rinner lätt av betongen och det verkar inte tränga in någon fukt i källaren under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.