Har kört första sommaren med en Klippo Comet SH nu, funkat fint...
men dags för första vinterförvaringen.

Vad ska man tänka på inför vinterförvaringen?
Läst olika bud på om tanken ska vara full eller tom och blir inte klok på vilket man borde välja?

//Micke
 
  • Gilla
Pfes
  • Laddar…
Spelar ingen roll, jag brukar bara köra in den i förrådet och så får den stå där. Lite extra omtanke får den dock i form av en tvätt. Bensinen kan ju bli gammal sägs det, men jag brukar inte ha några problem att få igång den på våren i alla fall.
 
Tvättar den ren med högtryckstvätten och byter olja. Därefter får den stå i ett kallt förråd. Du borde köra med alkylatbensin och den åldras inte över vintern så då spelar det ingen roll vad du gör med soppan......
 
Ok, tack för era råd.

Körde den tom för någon vecka sedan efter jag första gången hörde att man skulle köra den tom..
men, sen fick jag just höra tvärtom, att den skulle vara full för att inte det skulle bli rostbildning eller kondens inne i tanken!

fortfarande lite förvirrad...
 
Kanske din tank är av plast? Då blir det åtminstone inte rost.
 
Med tanke på hur de allra flesta inte bryr sig ett skvatt om sina gräsklippare och dessa ändå håller väldigt länge så tror jag det är ett litet bekymmer. Skruva av locket annars så minskar du risken för kondens.
 
Sällar mig till gänget som inte gör något speciellt. Om jag känner mig extremt välvillig på hösten så brukar jag "duscha" över den med 5-56 eller liknande. Inbillar mig att det kanske hjälper till att hålla rost borta.

När det gäller soppan så får det vara som det råkar vara. Jag kör med vanlig 95 och har aldrig haft några problem på våren som jag relaterat till för gammalt bränsle.
 
I nya maskiner verkar man ju rätt ofta ha problem med att vanlig bensin pajar något membran i förgasaren. Det verkar således vara en god ide att avsluta säsongen med att köra lite alkylatbensin genom maskinen om man kör på vanlig blyfri normalt...
 
Hondaförgasarna har inget membran, men har väldigt fina kanaler som lätt sätter igen sig med avlagringar. Det är ett ganska vanligt problem när man kör 95 oktan med etanolinblandning, mycket mindre problem med alkylatbensin. Att kanalerna är såpass trånga har med dagens miljökrav att göra, en modern motor släpper igenom mindre bränsle och avger därmed lägre emissioner (oförbränd bensin) än äldre motorer. Att jämföra med en Briggs&Stratton från typ 1985 är inte tillämpligt, en sådan motor kunde man lämna ute i en snödriva utan större besvär på våren sen.

Ett bränslekonserveringsmedel bör tillsättas om du ska förvara klipparen med bensin i, gäller även bensinen i dunken. 95 oktan är färskvara.

LÄS INSTRUKTIONSBOKEN du fick med till motorn, där står exakt hur motorn ska hanteras över vintern.

Då ALLA startproblem på våren med Hondas förgasare beror på bränslehantering (om klipparen fungerade på hösten så är det knappast fabrikationsfel om den inte startar på våren) så täcks dessa problem inte heller av garantin, så läs på innan det börjar strula.

Allt ovan är för övrigt tillämpligt på modernare B&S-motorer också, 6-serien och uppåt i alla fall. Samt andra säsongsprodukter som snöslungor, MC, båtmotorer och liknande.
 
Nonkan skrev:
Att jämföra med en Briggs&Stratton från typ 1985 är inte tillämpligt, en sådan motor kunde man lämna ute i en snödriva utan större besvär på våren sen.
Min är en 6,5 hästars B&S från 2006 och har inga problem med gammal bensin i vart fall, men det du beskriver kanske har uppfunnits sen dess.
 
Rengör klipparen noga, slipa kniven, varmkör maskin och kör samtidigt slut soppan, byt olja och smörj vajrar och reglage samt jag brukar ta loss stiftet och rengöra det samt kolla elektrodavståndet om det är inte är time för byte och även pytsa i lite olja i cylindern samt dra runt motorn ett par varv medan stiftet är loss. Sen är klipparen konserverad efter konstens alla regler och startklar inför nästa säsong.
Kanske löjligt pedantiskt, men gör man enligt detta minimerar man problem.
Att inte köra slut soppan tycker jag är dumt även om man har riktig förgasare utan membran, blir avlagringar av vanlig macksoppa i förgasaren. Vill man av någon anledning ha kvar soppan i tanken, gör som Nonkan skriver och slå i lite bränslestabilisator och kör klipparen med minst 10minuter innan avställning. Briggs medel heter Fuelfit, det brukar jag köra i åkklipparen. på min gamla åkklippare körde jag alltid slut soppan. De som kör på alkylat har inga problem
 
Brukar bara tvätta av klipparen och smörja alla vajrar, sedan in i garaget med den. På våren så startar den utan problem.
Det är en B&S 12,5hk från 2010.
 
hmm brukar lämna den ute under ett gammalt bord som hamnade i ett hörn av trädgården när jag flyttade in.
Där har den nog stått alla vintrar sedan jag köpte klipparn för 6 år sen nånting.
Jag är nog mer förvånad över hur bra en vaxduk har gjort att inte bordet ramlat ihop eftersom det har stått ute i 10 år nånting :)
 
ikeo skrev:
hmm brukar lämna den ute under ett gammalt bord som hamnade i ett hörn av trädgården när jag flyttade in.
Jag tror man kan sammanfatta denna tråd med att: Nonkans sätt nog är rätt sätt. Mitt sätt är nog det vanligaste bland oss halvlata (hellata?) som kanske kommer att straffa sig. Ditt sätt, ja det är ditt sätt... ;):D
 
jaja snöslungan har iallfall stått under tak sen jag köpte den :)
men det känns som att det är dags att antingen renovera klipparn eller köpa en ny
kan nog rekomendera ett bättre sätt att förvara den på under vintern iallafall
 
  • Gilla
Pfes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.