Köpte ett hus från 1970 för 6 år sedan. För ca ett år sedan (i samband med mycket snösmältning) såg vi hur det bubblade upp sig på en innervägg i källaren. Det konstiga är att halva väggen ligger över marknivå och detta var vid taket. Efter att ha funderat och kolat länge kom vi på att det enda ställe eventuell fukt kunde komma från var antingen fönstret i rummet alternativt något läck vid yttertrappan. Trappan (en stor och bred stentrapp) är lagd på tre vangstycken i betong (?). När vi tittade ute under trappen insåg vi att det mittersta vangstycket endast vilar på ca 1 dm vägg (murbruk mellan tegelstenarna) över källarfönstret. Det HAR uppenbarligen varit murbruk över fönstret och under vangstycket men nu finns inget kvar. Har antagligen lossat pga påfrestningen. En granne (byggare) kom över och tittade på trappen och tyckte det såg jättekonstigt ut. Enligt honom (en slutledning vi ju även själva drog) borde man inte lagt ett vangstycke, som ska stötta upp i mitten av denna tunga trapp, precis över ett fönster. Det kan vara ingjutet någon balk eller dylikt längre in i väggen sa han, men han trodde inte det. Förmodligen rör sig trappen därmed upp och ner när man går på den och då har den lilla stöttning som funnits (ca 1 dm murbruk) lossnat och nu kommer det förmodligen in fukt över trappan alternativt under trappa vid fönstret.
Vem kan kolla upp en sådan här sak? Ska man kalla ut vått och torrt, en byggare, en trappkonstruktör, försäkringsbolaget.... Vet inte riktigt hur vi ska gå vidare.
Undrar även om detta kan vara ett dolt fel då detta inte är något man kunnat se vid köp men som är en felkonstruktion vid bygget?
 
Redigerat:
Gick det att konstatera felet utan att riva något? Isåfall är det inget dolt fel.
 
Jag kan inte föreställa mig riktigt hur det ser ut, men det låter som om det är väldigt enkelt att se hur trappan är konstruerad. Så det är väldigt svårt att få det till ett dolt fel.
 
Nej, det här är vad vi tror och vad grannen tror. Murbruket har ju tidigare varit helt över fönstret vilket gör att man antagit att det skulle finnas en ingjuten balk eller dylikt (eftersom man tar för givet att ingen lägger en tung stötta på endast 1 dm murbruk) men nu när murbruket lossat kan vi inte se någon balk (såvida den inte är ingjuten i den inre väggen, någon jag inte tror). Funderar på att ta bort trappan för att se om den har stöd på annat sätt men vågar inte riktigt ta det stegen innan vi är hundra på vad felet är. Därför känns det som man kanske borde kolla upp det vidare med någon som kan sådant.
 
Och ni är säkra på att murbruket fanns där när ni flyttade in? Bara en kontrollfråga, kan tänka mig att säljaren kan hävda att det inte fanns om ni inte är bombsäkra på det.
 
Om konstruktionen är felaktig och det inte gick att upptäcka vid en besiktning så kan det vara ett dolt fel.

Du kan mao ha ett case!
 
Min man säger att det var murbruk där och vi hade även ute en besiktningsman som inte antecknat något om trappen. Hittade en bild på en liknande trepp så ni förstår vad jag menar. Skillnaden är att vår är bredare och har ett trede vangstycke i mitten samt ett fönster i mitten under trappen.
9367846856.jpg
 
Jag vet inte om jag riktigt förstår meningen "endast vilar på ca 1 dm vägg (murbruk mellan tegelstenarna)". Stack alltså vagnstycket in en dm i väggen, men allt var murbruk? Det låter konstigt att murbrukslagret skulle vara så tjockt.

Eller menar du att det bara var 1 dm ovanför fönstret, i så fall hur långt sticker det in i väggen?
 
Kan du inte lägga upp en bild på er tapp för att förtydliga?
 
De t finns tegelstenar till vänster och höger om vangstycket men mellan vangstycket och fönstret (ca 1 dm) är det bara murbruk. Osäker på hur långt det går in. Om det inte är mörkt när jag kommer hem ska jag ta en bild för att förtydliga.
 
Att driva dolt-fel linjen är både osäkert och tar lång tid. Om det inte handlar om betydande belopp (flera tiotusen) så sägs det inte vara värt besväret.

Men alldeles oavsett så ska du kontakta ditt försäkringsbolag.
 
Jag utgår ifrån att du menar hem/villa-försäkringen. Varför tror du försäkringsbolaget skulle vara intresserade av detta?
 
Funderade på om det kan gå på hemförsäkringen. Ingen aning om vart jag ska vända mig och det är därför jag frågar här. Jag tror inte något.... jag frågar....
 
Nej, det går inte på hemförsäkringen och det är ingen idé att du ringer försäkringsbolaget.
 
O
Frågan om dolt fel är inte så lätt att svara på bara uteslutande genom den informationen vi får här.
Om det saknas en balk ovan för fönstret så är frågan om det skulle vara dolt fel? Frågan är hur hus byggdes på den tiden, vad som var byggnadstekniskt rätt 1970.
Ännu vet vi inte om det fattas en balk, och om det gick att avgöra vid en närmare besiktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.