Mikael_L
vojma skrev:
Så här löste jag det i mitt förra hus:

Rött: Klinker
Grönt: Rostfri list tjl~1mm
Blått: Klickgolv
Svart: Skruv
Då vi inte lagt klinkergolvet än så är det fortfarande öppet för en sån lösning. Det blir iaf smäckrare och smalare än en list som går över bägge golvytorna.
 
Se bara till att lämna mellanrum så att parketten kan röra sig.
 
Mikael_L
Jag behöver nog inte oroa mig över att inte hitta någon lösning.
Jag slank in på Bauhaus häromdagen, och blev nästan knockad över den oerhörda mängden olika slags lister, färg, material och form ... :cool:
Det fanns även ett hyggligt utbud av 2700mm långa. bra, då jag gärna vill slippa skarv på den tvärs över hallen, där det är 2460mm brett.

En list i ek, såsom nyfniken, är ju helt klart ett OK alternativ. Är den i ungefär samma kulör som golvet inför vi ju inte ett tredje material där.
Som nackdel tänker både jag och tjejen att det bygger lite onödigt högt (metallister kan naturligtvis vara tunnare), och att den slits mer.
Å andra sidan är det lättare att snygga till lite slitet trä. Har en eloxerad aluminiumlist blivit sliten och ful går det inte att göra något åt den, förutom att byta.

Sen hittade jag en list som ser ut typ som på bifogad bild, som jag kände mig attraherad av.
Då blir utförandet liknande vojma's förslag. Men inget av listen är under klinker, vilket känns bra.
Jag tänker då att jag lägger golvet fram till ca 2cm från klinker.
Skruvar listen mot betonggolvet, över laminatgolvet med 10mm rörelsemån under.
Sist så fogar jag helt enkelt springan mellan list och klinker.
Den på bauhaus ser inte helt ut som på bilden, det är bara den övre delen, som på min fina illustration.

Är det någon som har tips på andra ställen man kan hitta sådan här avslutningslist?
 
  • avslutningslist.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • avslutningslist-grafik.JPG
Går det att lägga en snygg mjukfog istället?
 
Mikael_L
Mellan klinker och listen jag la upp bild på? Istället för hård fog?
Ja det måste ju gå lika bra, antar jag.
 
Jag ångrar verkligen att vi inte gjorde en övergång helt utan list mellan vårt trägolv i vardagsrummet och plattorna i hallen. Det gäller ju att få det i exakt samma höjd. Har sett det göras, men jag kan inte minnas vad de hade mellan. Tror de hade lyckats få det så dikt an att det inte var något alls synligt för ögat.

Idag har vi en helt slät alulist. Helt ok, men det hade varit snyggare utan.
 
Det finns tunna lister i metall+laminat ovanpå. En sådan i samma färg och stil som golvet kommer inte märkas mycket.. Bygger inte många mm heller
 
Vi har helt släta nivålister i borstad aluminium, självhäftade, mellan klinker innanför dörr och övrigt golv i hall, även mellan klinker framför öppna spisen och övrigt golv, i mina ögon mycket snyggare än dom klassiska rillade som skruvas. Tycker dom är snygga, om man som vi har lite ovanligt färg på golvet så det är svårt att hitta träfärgad list som passar.
 
Mikael_L
Pannlampa skrev:
Vi har helt släta nivålister i borstad aluminium, självhäftade, mellan klinker innanför dörr och övrigt golv i hall, även mellan klinker framför öppna spisen och övrigt golv, i mina ögon mycket snyggare än dom klassiska rillade som skruvas. Tycker dom är snygga, om man som vi har lite ovanligt färg på golvet så det är svårt att hitta träfärgad list som passar.
Har du någon bild att ladda upp, tro? :)
 
Varsågod :)

Bild 1: vid öppna spisen
Bild 2: i hallen

(Ursäkta bilkvaliten, va svårt att få till utan att blixten blänkte i listen men det är likdant golv på bägge bilderna)
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1350927554.556746.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1350927735.038009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Mickehammarby och 1 till
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Går det att lägga en snygg mjukfog istället?
Det bör funka att bara ha en mjukfog. Spontant så känns det snyggast. Undrar bara hur den blir efter ett tag?
 
Pannlampa skrev:
Varsågod :)

Bild 1: vid öppna spisen
Bild 2: i hallen

(Ursäkta bilkvaliten, va svårt att få till utan att blixten blänkte i listen men det är likdant golv på bägge bilderna)
Finns en nackdel med dessa alu-lister och hörn, de kan bli otäckt vassa. På raksträckor funkar det ju bra.
 
Fint sandpapper ;)

Satt dit mina när dottern fortfarande kröp, nu 1,5 år senare har aldrig jag, sambon, dottern eller katten lyckats fastna och tror ärligt talat att knappt är möjligt när man slipar ner hörnen lite samt ser till att de fastnar ordentligt :)(har lagt en klick pl400 som håller ihop hörnet för säkerhets skull)
 
Mikael_L
Tack för bilderna. :)

Ja dom är ju inte skruvade .. nä.
Är dom alltså limmade? PL400? (inte bara i hörnen!)
 
Mikael_L skrev:
Tack för bilderna. :)

Ja dom är ju inte skruvade .. nä.
Är dom alltså limmade? PL400? (inte bara i hörnen!)
Nej inga skruv eller skruvhål. Det är bara en liten klick pl400 i hörnet som jag valde att använda för säkerhets skull för att hålla ihop de två listerna så det är helt jämt och en av dem inte reser sig nån millimeter (gammalt hus, snett och härligt)
På undersidan sitter det två remsor vansinnigt starkt klister, man drar bort ett "papper" och trycker dit den :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.