Golv-lut består ju framförallt av vatten och natriumhydroxid.
Hur mycket natriumhydroxid behövs om man vill blanda sitt eget lut?
 
Nissepisse skrev:
Golv-lut består ju framförallt av vatten och natriumhydroxid.
Hur mycket natriumhydroxid behövs om man vill blanda sitt eget lut?
Det innehåller en del andra viktiga ingredienser också, bl. a. någon form av kalk som buffert. Något som brukar uteslutas vid lutning av grangolv. Hittar du en lista med innehåll, hittar du säker receptet också.
 
5-25% såg jag i säkerhetsdatablad för Faxe lut original.
http://www.shenet.se/ravaror/natriumhydroxid.html nämner också något sånt.
Jag kör med 20% så blir det nog bra, med handskar och glasögon förstås!
I övrigt så innehåller Wocas lut pigment, kalk och förtjockningsmedel. Pigment vill jag inte ha tror jag, det är lite därför jag vill blanda själv. Kalk är väl också basisk, då kan väl inte den agera buffert åt en annan bas, i detta fallet natriumhydroxid, eller? Borde man inte då kunna skippa kalken? Kvar är då bara natriumhydroxid och vatten, enkelt och bra.
Det är furu som ska lutas och anledningen är att det inte ska gulna med tiden efter inoljning.
 
Nissepisse skrev:
5-25% såg jag i säkerhetsdatablad för Faxe lut original.
[länk] nämner också något sånt.
Jag kör med 20% så blir det nog bra, med handskar och glasögon förstås!
I övrigt så innehåller Wocas lut pigment, kalk och förtjockningsmedel. Pigment vill jag inte ha tror jag, det är lite därför jag vill blanda själv. Kalk är väl också basisk, då kan väl inte den agera buffert åt en annan bas, i detta fallet natriumhydroxid, eller? Borde man inte då kunna skippa kalken? Kvar är då bara natriumhydroxid och vatten, enkelt och bra.
Det är furu som ska lutas och anledningen är att det inte ska gulna med tiden efter inoljning.
Pröva på en separat yta först. Det jag fick lära mig av en tidigare granne som var golvläggare/restaurerare var att kalken var viktig på furugolv, men helt onödig på grangolv. Vet inte varför, men jag litar på att han kan sitt jobb. Kan vara att kalken håller NaOH i schack. En slags reversibel process. Pigment är helt onödigt om man inte vill ha shabby chic-golv
 
Ok, tack för infon!
Ska testa med ett par bitar, återkommer med bilder och resultat när kemikalierna är inhandlade.
 
Ok, då har jag experimenterat lite smått utan kalk då jag inte hittade någon sådan (letade måttligt, men någon som vet var man kan köpa?):
Började med att hälla kaustiksoda (natriumhydroxid) i vatten. Hällde lite för mycket för fort då det reagerade lite och blev småvarmt. Slutade på 25% natriumhydroxid.
-Lärdom: Blanda långsamt och rör om.
Lutade ett par furu-panel-bitar med min blanding och några med Woca Barrträlut. Körde kort med 240-sandpapper och oljade sedan med kokt linolja med en skvätt balsamterpentin i. Woca's bit blev ljus och inte särskilt gul medans min blev väldigt gul, även nu ca två veckor efter.
Några bitar lämnade jag dock o-oljade och de blev väldigt ljusa med min blandning. Ligger även kvar "vitt torrt pulver i fast form" i träet eller hur man ska beskriva det. Torkade av en av dessa bitar med trasa och vatten och då ser det faktiskt helt ok ut, ljusare än Woca's.
Byggde även en pall/stege, av furu-panel och furu-reglar 45*x, som jag lutade med min blandning och oljade sedan in den med kokt linolja med en skvätt balsamterpentin i. Den börjar bli fläckvis ljus efter att den gulnat av oljan. Oljan/träet känns ännu (efter ca 2 veckor) fuktig på sina ställen.
-Lärdom: Vänta längre än ett par timmar, kanske tom. ett par dagar, mellan lutning och in-oljning (Woca säger 8 timmar och det överskred jag med båda alternativen). Låt det torka ordentligt och torka av med fuktig trasa innan behandling.
25% lösning kan vara i mesta laget, nästa gång blir det 20% vilket jag egentligen tänkte från början.
Mer tester kommer någongång...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.