Vi har ett gammalt äppelträd som är lika gammalt som vårt hus (1926). Trädet har ett hål i sig och ena stammen är ihåligt. Trädet ger ofantliga mängder äpplen som vi sällan eller aldrig äter eller gör något med. Vi kör massor med sopsäckar fyllda med äpplen varje år till Sysav. Jag uppskattar antalet till ca 50 säckar. Bilen blir smutsig och det tar för mycket av vår tid att samla ihop alla äpplen inför varje gräsklippning.

Nu har jag tröttnat. Finns det något sätt att "kastrera" trädet utan att döda det? Jag menar så att det slutar bära frukt. Vi vill inte såga ner trädet.

Eller finns det något sätt att göra så att antalet äpplen blir många färre?
ImageUploadedByTapatalk1350814472.347602.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla om det inte finns ett musteri i eran närhet. Om ni ändå gör jobbet att samla ihop äpplena och lägga dom i bilen så kan ni ju lika gärna köra någon mil extra till ett musteri.

Eller anmäl er till fruktförmedlingen och låt andra ta hand om era äpplen. Läs här:
http://www.aktavara.org/Guide.aspx?f_id=73118&latest=True

Fallfrukt som är för dålig att ta tillvara brukar jag köra över med gräsklipparen eller stampa sönder, till glädje för insekter och fåglar. Sedan går näringen tillbaka ner i jorden. Inte behöver man köra något till tippen! ;)
 
Bara kolla med något stall i närheten så kanske någon kommer och plockar ner dem åt dig. Hästar gillar äpplen.
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
Tack för tipsen, men jag vill helst av allt att äppelträdet slutar producera frukt, och bara förblir ett träd.
 
Vi har också samma dilemma med några fina gamla träd.
Testade att beskära ett träd väldigt hårt tidigt i våras, mängder med nya skott sköt fram så det blev ganska grönt och fint iaf och inga äpplen blev det.
Ska testa att ta ett träd nu i höst så kanske man slipper vattenskotten.
Det är ju fortfarande en hel del jobb, men hellre det än att plocka 100-tals kilo med äpplen.
 
Hård beskärning = fult träd.

Är det då inte bättre att ta bort trädet helt och hållet och plantera ett träd som bättre pryder din trädgård?

Hårt beskurna träd låter bli att prodecera frukt ett eller två år efter en hård beskärning. Sedan kommer de oftast igen.
 
Redigerat:
Per Eskilsson skrev:
Eller finns det något sätt att göra så att antalet äpplen blir många färre?
[bild]
Om du helt låter bli att beskära trädet så kommer fruktproduktionen att minska.
 
Jag tror att en orsak till att trädet gett extra mycket frukt i år är att vi inte klippt det de senaste ett eller två åren.
Att såga ner trädet och ersätta det med ett nytt är inget alternativ.

Kan jag beskära trädet hårt nu i november eller är det bättre för trädet om jag väntar med det till januari, februari? Eller bör jag åtminstone vänta tills alla löven fallit av? Jag vill inte ta kål på trädet. Fördelen med att beskära det nu är att det inte är så kallt ute för mig som beskär. ;)
 
Att lämna trädet helt oklippt vill jag inte heller göra eftersom jag då tycker att trädet blir för stort och vildvuxet.
 
Bästa beskärningstiden är månaderna juli, augusti, september (jas). Skulle inte beskära nu pga fuktig väderlek massor av svampsporer i luften.

Nackdelen med att låta ett tidigare hårdbeskuret träd växa fritt är att man får en krona som är övertung och risigt. Ditt träd skulle må bra av en försiktig utgallring av de grenar som växer rakt upp, en gallring utsträckt på en tre-årsperiod.

Att hårdbeskära och sedan år efter år klippa bort alla vattenskott kommer att på sikt få trädet att tyna bort
 
Trädet "går" i praktiken inte att beskära i juli, augusti, september eftersom det är så många äpplen på det då.
 
Sommartorparn skrev:
Hårt beskurna träd låter bli att prodecera frukt ett eller två år efter en hård beskärning. Sedan kommer de oftast igen.
...eller så dör de :(

Vad jag vet, så finns det inget praktiskt sätt att kastrera träd.
Visst, man kan jaga bort alla pollinerande insekter, eller slita bort alla blommor, men det går nog under "ogenomförbart" rubriken.

/ Fredrik
 
Skulle jag kunna hårdbeskära trädet vart annat år så att trädet får hämta sig mellan klippningarna?
 
Per Eskilsson skrev:
Skulle jag kunna hårdbeskära trädet vart annat år så att trädet får hämta sig mellan klippningarna?

Ja, det kan du..
..om du skär tillräckligt mycket för att hämma fruktsättningen, men inte mer än att trädet kan hämta sig innan nästa hårdbeskärning.

Med andra ord tror jag att det blir svårt :(

/ Fredrik
 
Det kan fungera i några år, men ett hårt beskuret träd är väl inte speciellt snyggt? Ett träd som mår bra producerar frukt. Ser du till att det är permanent skadat och försvagat blir det inte så mycket frukt, men du löper också risk att döda trädet.

Jag vet att det inte är en del av frågan, men nyfiken undrar ändå varför du gör det till ett så stort problem. Om äpplena ligger kvar när du klipper gräset blir de till stor del tuggade av gräsklipparen varvid näringen återförs. Om du absolut vill plocka upp dem verkar det mycket enklare att lägga dem i komposten än att transportera bort dem i bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.