Hej,
har flyttat till en lägenhet (77m2) som värms upp med frånluftsvärmepump, Nibe Fighter 310P (varmvatten och element). Jag har ingen erfarenhet med liknade värmesystem och det finns inte mycket att ställa in själv, bara en värmekurva och så klart värmen på elementerna.

När familjen inte är hemma på dagtid bruker jag sänka elementernas inställning. Men om jag sätter på dom på kvällen på "max" för att få det varmt i vardagsrummet, går det väldigt långsamt. Att ha elementerna varmt hela dagen känns som slöseri och blir väl ganska dyrt, antar jag...?

Min fråga är: Ska jag köpa en gasolkamin eller lik. för att få snabb värme när och där vi behöver det, och ha lägenhetens värme på låg nivå under dagen?
Eller ska jag ha värmen upp hela dagen fast vi inte är hemma?

Vad blir mest kostnadseffektivt? Eller finns det en annan, bättre idé?
Tack för tips!
 
Gasol måste vara uteslutet att det skulle bli billigare.....en byggfläkt isf men tror att den förväntade besparingen blir väldigt liten....
Att ha tempsänkning dagtid i en lgh har jag in erfarenhet av men tveksam till det det gör någon större skillnad....
 
Om ni är hemma på fasta tider, samma varje dygn, så finns det säkert någon klockfunktion som du kan installera och på så sätt starta värmen så att det är varmt när ni kommer hem.

Om det rör sig om oregelbundna tiden kanske det finns någon form av GSM-styrning.

Jag tror dock att det blir svårt att räkna hem investeringen.
 
behåll den värme du har även på dagarna, enklast och bäst komfort.
 
Nimajneb skrev:
behåll den värme du har även på dagarna, enklast och bäst komfort.
Och billigast om man räknar på en rimlig återbetalningstid på investeringen
 
Tack för alla svar. Förstår att min idé med gasolkaminen är väl ingen bra lösning om man vill spara pengar.
Och att jag skulle spara mycket på att sänka temperaturen på dagen tror ni inte heller.

Någon som har själv en frånluftsvärmepump /typ Nibe? Det som stör mig är att man knappt kan anpassa systemet till varierande behov. Tidsinställning finns inte. Endast en värmekurva, som man kan justera, men som tar flera timmar att reagera, alltså inte alls användbar för snabba justeringar.

Förstår inte riktigt varför det sägs det är så effektivt med denna värmepumpen? Den suger hela tiden den varma luften från lägenheten och blåser ut den (men använder värmen till uppvärming av vattnet till elementerna). Samtidigt sugs den kalla luften in via fönsterventilerna. Bra med färsk luft, men det känns som att man måste värma extra pga ventilationen som man inte kan justera alls.

Lägenhetensförbrukningen låg på 9200 kwh - 10.000 kwh per år (77m2) - är det ett vanlig nivå med detta uppvärmningssystem?

Tack!
 
Ventilation kommer du inte ifrån så det är väl ypperligt att pumpen tar hand om den värmen kråkorna skulle fått annars.
Som du skriver är det ett ganska trögt system så jag skulle tro att du förlorar mer på att sänka värmen under dagtid för då måste ju pumpen jobba för fullt på kvällen när allt skall upp på max. Kompressorn och energin i frånluften räcker då itroligtvis nte till utan elpatronen måste in och gå för fullt villet resulterar i en betydligt högre förbrukning än nödvändigt.
Jag har samma värmepump till 1+1/2 plans villa på 200m2, vattenburen golvvärme nere och radiatorer(vatten) på övervåning, ligger på en förbrukning på ca 12-13000kwh/år (dock stödvärmer jag lite med en kamin för myseldning några gånger o veckan)
Prova ett tag att trimma in radiotorerna så att du har en behaglig temp på kvällen och låt stå där, kika sen på förbrukningen under en tid och utvärdera.
 
Jolulli skrev:
Tack för alla svar.

Lägenhetensförbrukningen låg på 9200 kwh - 10.000 kwh per år (77m2) - är det ett vanlig nivå med detta uppvärmningssystem?

Tack!
Det inkluderar ju även dusch/bad. Beror helt på om det är 1 vuxen eller 2 vuxna å 3 barn som bodde där innan.

Jag är ordf i en samfällighet med 80 egna hem som har samma värmepump som du. De boende rapporterar vattenförbrukningen till föreningen å så fakturerar vi sen den.
Förbrukningen kan skilja 2-300% fast det till synes är samma familjesituation, antal barn etc. å jag antar att det inte är kallvatten folk spolar ut i badkaret....

Vänta 1 år innan du gör något alls så du ser vad du själv förbrukar.
 
Är det en enplanskåk/lägenh så bästa investering är bättre mössa på vinden"..Är det fler?:) investera tillsammans,,
 
Och för att svara på att du stör dig på de begränsade inställningsmöjligheterna så finns det i senare modeller, t.ex. Nibe F750 som jag har själv.

Där kan man schemalägga det mesta, såsom fläkthastighet, vv-produktion och värme.

Att byta upp sig bara för de funktionerna är ju dock omöjligt att försvara rent ekonomiskt.

Själv använder jag inte alls schemaläggning trots att jag kan, förutom semesterläget om jag är bortrest en längre tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.